Vanha testamentti 2022
25. huhtikuuta – 1. toukokuuta. 2. Mooses 24; 31–34: Minä itse kuljen sinun kanssasi


”25. huhtikuuta – 1. toukokuuta. 2. Mooses 24; 31–34: Minä itse kuljen sinun kanssasi”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”25. huhtikuuta – 1. toukokuuta. 2. Mooses 24; 31–34”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Jehova ilmestyy Moosekselle ja Israelin vanhimmille

Kuva siitä, kun Jehova ilmestyy Moosekselle ja Israelin 70 vanhimmalle, Jerry Harston

25. huhtikuuta – 1. toukokuuta

2. Mooses 24; 31–34

Minä itse kuljen sinun kanssasi

Kun Mooses valmistautui johtamaan israelilaisia kohti luvattua maata, Herra sanoi: ”Minä itse kuljen sinun kanssasi” (2. Moos. 33:14, ks. englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös). Kun valmistaudut opettamaan luokkasi lapsia, mieti, kuinka voit kutsua Herran kulkemaan sinun kanssasi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä jokaista lasta valitsemaan numeroitu paperilappu umpimähkään. Anna lasten tässä numerojärjestyksessä kertoa jotakin, mitä he ovat oppineet pyhistä kirjoituksista joko kotona tai Alkeisyhdistyksessä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

2. Moos. 31:13, 17

Lepopäivän pyhittäminen on merkki rakkaudestani Herraa kohtaan.

Herra sanoi Moosekselle, että kun israelilaiset pyhittivät lepopäivän, he osoittivat Hänelle haluavansa olla Hänen kansaansa.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä taululle sydän ja kysy lapsilta, mitä tämä vertauskuva voi merkitä. Auta heitä miettimään muita asioita, jotka voivat olla merkkinä rakkaudesta, kuten halaus tai palvelus. Lue heille 2. Moos. 31:13. Auta heitä ymmärtämään, että kun me pyhitämme lepopäivän, se on merkkinä Herralle siitä, että me rakastamme Häntä.

  • Kerro lapsille tavoista, joilla sinä pyrit osoittamaan rakkautesi Herraa kohtaan lepopäivänä. Anna heidän kertoa, kuinka he ja heidän perheensä tekevät niin. Pyydä heitä piirtämään tai kirjoittamaan lisää ideoita tämän viikon tehtäväsivulle.

    Kuva
    lapset ja vanhemmat kotona

    Kunnioittamalla lepopäivää me osoitamme rakkautemme Herraa kohtaan.

2. Moos. 32:1–8, 19–24

Voin asettaa Herran elämässäni ensimmäiselle sijalle.

Kun Mooses oli Siinainvuorella puhumassa Herran kanssa, israelilaiset päättivät Herran palvelemisen sijaan palvoa kultaista epäjumalaa. Tämä kertomus voi muistuttaa opettamillesi lapsille, ettei meidän pidä antaa minkään muiden asioiden tulla meille tärkeämmiksi kuin Herra.

Mahdollisia toimintoja

  • Käy lyhyesti lasten kanssa läpi kymmenen käskyä ja korosta kahta ensimmäistä (ks. 2. Moos. 20:3–6). Hyödynnä kertomusta ”Kymmenen käskyä” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia) kertoessasi heille jakeiden 2. Moos. 32:1–8, 19–24 kertomusta. Mikäli mahdollista, anna lasten auttaa sinua kertomuksen kertomisessa. Auta lapsia näkemään, mitä israelilaiset tekivät väärin tässä kertomuksessa. (Voit halutessasi muistuttaa lapsia kymmenen käskyn kahdesta ensimmäisestä.) Mitä israelilaisten olisi pitänyt tehdä sen sijaan?

  • Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta sekä kuvia muista asioista, joihin lapset saattavat käyttää aikaa, kuten leluista, peleistä ja niin edelleen. Pyydä lapsia etsimään kuva, joka osoittaa, minkä tulisi olla meille tärkeintä. Kerro lapsille, kuinka sinua on siunattu, kun olet asettanut Herran ensimmäiselle sijalle elämässäsi – jopa ennen muita hyviä asioita.

2. Moos. 33:11

Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin.

Kun Mooses oli tuhonnut kultaisen sonnin, ”Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin, niin kuin ihminen puhuu toiselle ihmiselle”. Tämän tietäminen voi vahvistaa lasten uskoa siihen, että Herra on todellinen henkilö, joka rakastaa heitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille, miltä sinusta tuntuu, kun puhut hyvän ystävän kanssa, ja kysy heiltä, miltä heistä tuntuisi. Lue heille jakeen 2. Moos. 33:11 ensimmäinen virke. Kysy lapsilta, miltä heidän mielestään Mooseksesta mahtoi tuntua. Kerro lapsille tilanteista, jolloin olet tuntenut olevasi lähellä Herraa, vaikka et olekaan nähnyt Häntä silmilläsi.

  • Laulakaa yhdessä jokin laulu, joka ilmaisee, mitä taivaallinen Isä tai Jeesus tuntevat meitä kohtaan, kuten ”Jeesus, lasten ystävä” (Lasten laulukirja, s. 37). Näytä kuvia siitä, kun Vapahtaja osoittaa rakkautta muille (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 36, 41–43, 46–47). Kannusta lapsia kertomaan, mitä he ajattelevat taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

2. Moos. 31:12–17

Lepopäivän pyhittäminen on merkki rakkaudestani Herraa kohtaan.

Lepopäivän pyhittäminen voi olla lapsille helpompaa – ja iloisempaa – kun he ymmärtävät, että se on merkki heidän sitoutumisestaan Herraa kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lapsille muutamia kysymyksiä auttaaksesi heitä ymmärtämään, mikä merkki on – esim. ”Mitkä merkit kertovat teille, että kevät on tulossa tai että teille on tulossa kylmä?” Pyydä heitä lukemaan 2. Moos. 31:13, 16–17 ja etsimään sana ”merkki”. Mikä Herran sanojen mukaan on merkkinä meidän ja Hänen välillään? Miksi tämä merkki on niin tärkeä?

  • Pyydä lapsia vuorotellen selittämään, miksi he päättävät pyhittää lepopäivän. Videot kuten ”The Sabbath Is for You” [Lepopäivä on sinua varten] tai ”Upon My Holy Day – Honoring the Sabbath” [Minun pyhänä päivänäni – lepopäivän pyhittäminen] (churchofjesuschrist.org) voivat olla avuksi.

  • Pyydä lapsia kirjoittamaan muistiin kaikki asiat, joita heille tulee mieleen ja joita he voivat tehdä sunnuntaisin osoittaakseen Herralle rakastavansa Häntä. Kannusta heitä kertomaan muutamia asioita luettelostaan. Pyydä heitä viemään luettelo mukanaan kotiin, kertomaan siitä perheelleen ja katsomaan sitä aina tarvitessaan ideoita siihen, mitä tehdä lepopäivänä.

2. Moos. 32:1–8, 19–24

Voin asettaa Herran elämässäni ensimmäiselle sijalle.

Yksi luvun 2. Moos. 32 kertomuksen sanomista on se, miten tärkeää on pitää kymmenestä käskystä kaksi ensimmäistä – älä palvele tai palvo ketään tai mitään muuta kuin Herraa.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät kertomuksesta, jossa Aaron valmisti kultaisen sonnin israelilaisten palvottavaksi. Jos he tarvitsevat apua, pyydä heitä katsomaan jakeita 2. Moos. 32:1–8, 19–24 tai näytä heille kertomusta ”Kymmenen käskyä” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Miksi oli väärin, että israelilaiset palvoivat epäjumalaa? (Voisit pyytää lapsia katsomaan kymmenestä käskystä kaksi ensimmäistä jakeista 2. Moos. 20:3–6.)

  • Auta lapsia miettimään esimerkkejä asioista, joita ihmiset saattavat tuntea kiusausta palvoa Herran sijaan – asioita, jotka kääntävät huomiomme pois Hänestä. Pyydä heitä sitten kertomaan esimerkkejä asioista, jotka auttavat heitä keskittymään Vapahtajaan ja palvelemaan Häntä.

2. Moos. 32:1–5, 21–24

Voin puolustaa vanhurskautta.

Kun israelilaiset käskivät Aaronia tekemään kultaisen epäjumalan, hän suostui tekemään sen, vaikka se oli väärin (ks. 5. Moos. 9:20). Mieti, kuinka voit kannustaa lapsia puolustamaan vanhurskautta silloinkin, kun muut painostavat heitä olemaan tekemättä niin.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan itsekseen tai pareittain 2. Moos. 32:1–5, 21–24 ja kertomaan, mitä Aaronin olisi heidän mielestään pitänyt tehdä, kun israelilaiset pyysivät häntä tekemään kultaisen sonnin. Millä tavoin Aaron olisi voinut auttaa kansaa?

  • Auta lapsia miettimään tilanteita, joita he saattavat kohdata ja jolloin muut pyytävät heitä tekemään jotakin, minkä he tietävät olevan väärin. Pyydä lapsia kertomaan toisilleen ideoita siitä, mitä tehdä niissä tilanteissa.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan perheelleen, mitä ideoita he kuulivat tänään lepopäivän pyhittämisestä.

Näin kehitymme opettamisessa

Pyydä lapsia lausumaan todistus. Esittämäsi kysymykset voivat kannustaa lapsia kertomaan, mitä he ajattelevat Vapahtajasta ja kuinka eläminen evankeliumin mukaan on siunannut heitä. Kun he tekevät niin, he lausuvat todistuksen. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 1132.)