Vanha testamentti 2022
4.–10. huhtikuuta. 2. Mooses 14–17: ”Pysykää aloillanne, niin saatte nähdä, kuinka Herra pelastaa teidät”


”4.–10. huhtikuuta. 2. Mooses 14–17: ’Pysykää aloillanne, niin saatte nähdä, kuinka Herra pelastaa teidät’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”4.–10. huhtikuuta. 2. Mooses 14–17”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Punainenmeri

Punainenmeri

4.–10. huhtikuuta

2. Mooses 14–17

”Pysykää aloillanne, niin saatte nähdä, kuinka Herra pelastaa teidät”

Kun luet lukuja 2. Moos. 14–17, kirjoita muistiin saamiasi hengellisiä vaikutelmia. Nämä vaikutelmat voivat auttaa sinua suunnittelemaan, kuinka voit opettaa pyhien kirjoitusten kohtia ja oppimiasi totuuksia lapsille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Luvut 2. Moos. 14–17 ovat täynnä ikimuistoisia kertomuksia. Pyydä muutamia lapsia kertomaan jokin kertomus, jonka he tietävät näistä luvuista, sekä jotakin, mitä he ovat oppineet siitä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

2. Moos. 14:5–22

Herra vapautti Mooseksen ja tämän kansan.

Punaisenmeren (Raamatussa Kaislameri) jakaminen oli ihme, joka osoitti Moosekselle ja israelilaisille, kuinka voimakas Herra on. Tieto Hänen voimastaan voi auttaa lapsia luottamaan Häneen.

Mahdollisia toimintoja

  • Mieti, miten voit kertoa mielenkiintoisella ja mieleenpainuvalla tavalla siitä, kun israelilaiset ylittivät Punaisenmeren. Esimerkiksi sinä tai joku muu seurakunnan jäsen voisi pukeutua Mooseksen tavoin ja kertoa tapahtuneesta jakeiden 2. Moos. 14:5, 9–10, 13–16, 19–22 pohjalta. Lapset voisivat kuvitella, että tuolit ovat Punainenmeri, ja he voisivat seurata Moosesta esittävää henkilöä, kun tämä tekee reitin tuolien väliin. Tai lapset voisivat olla olevinaan vettä ja siirtyä eri puolille huonetta, kun Mooses jakaa veden. Tähdennä, että Herra antoi Moosekselle voiman jakaa meren, jotta israelilaiset voisivat pelastua orjuudesta.

  • Kehota lapsia värittämään tehtäväsivu samalla kun kertaat heidän kanssaan kertomuksen jakeista 2. Moos. 14:5–22. Sitten he voisivat tehtäväsivun avulla yhdessä kertoa kertomuksen.

2. Moos. 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6

Herra täyttää minun tarpeeni.

Kertomukset siitä, kuinka Herra antoi ruokaa ja vettä israelilaisille autiomaassa, opettavat meille, että Hän voi täyttää meidän tarpeemme. Pohdi, mitä voit tehdä saadaksesi lapset mukaan näiden kertomusten oppimiseen.

Kuva
nainen keräämässä mannaa

Jumalan antama manna ruokki israelilaisia fyysisesti. Me tarvitsemme päivittäin myös hengellistä ravintoa. Fresko, Leopold Bruckner

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia näyttelemään jakeiden 2. Moos. 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6 tapahtumat siten, että yksi on Mooses ja muut ovat israelilaisia. Mikäli mahdollista, tuo esineitä kertomusten rekvisiitaksi, kuten oksa (Maran lähteen veden parantamiseen), kannu tai kulho (mannan keräämiseen) sekä keppi ja kivi (veden saamiseen Horebista). Millä tavoin Jumala huolehti israelilaisista? Millä tavoin Hän huolehtii meistä joka päivä?

  • Kerro lyhyesti kertomukset kohdista 2. Moos. 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6 (ks. myös ”Israelilaiset erämaassa” julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Samalla kun kerrot, kehota lapsia piirtämään kuvia kunkin kertomuksen tapahtumista. Mitä me näiden kertomusten perusteella opimme Jumalasta?

2. Moos. 17:8–16

Minä voin tukea profeettaamme.

Kertomusta siitä, miten Aaron ja Hur kannattelivat profeetta Mooseksen käsiä, voi verrata meidän pyrkimyksiimme tukea elävää profeettaamme.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä kolmea lasta seisomaan luokan etuosaan ja esittämään Moosesta, Aaronia ja Huria samalla kun kerrot jakeiden 2. Moos. 17:8–16 kertomuksen. Mitä me voimme tehdä nykyään auttaaksemme profeettaamme, kuten Aaron ja Hur auttoivat profeetta Moosesta?

  • Laita näkyviin kuva elävästä profeetasta ja kysy lapsilta, kuka hän on. Auta lapsia muistamaan muutamia asioita, joita profeetta on opettanut meille äskettäin. Pyydä lapsia mainitsemaan muutamia tapoja, joilla he seuraavat profeettaa. Laulakaa yhdessä laulusta ”Profeettaa seuraa” muutamia säkeistöjä ja myös viimeinen säkeistö (Lasten laulukirja, s. 58–59).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

2. Moos. 14:5–22

Minä voin oppia noudattamaan aina Hengen ohjausta.

Ilmoituksen avulla Mooses tiesi, kuinka johtaa israelilaiset ylittämään Punainenmeri (ks. OL 8:2–3). Kuinka tämä kertomus voi auttaa opettamiasi lapsia oppimaan, kuinka toimia henkilökohtaisen ilmoituksen pohjalta?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Mooseksesta jakamassa Punaistamerta. Kuva on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Pyydä lapsia kertaamaan jakeet 2. Moos. 14:5–22 ja kertomaan jotakin, mitä he tietävät kertomuksesta. Miten OL 8:2–3 lisää ymmärrystämme tästä kertomuksesta? Kerro kokemuksesta, jolloin Pyhä Henki kertoi jotakin mieleesi tai sydämeesi, ja pyydä lapsia kertomaan omista kokemuksistaan.

  • Muistuta lapsia kertomuksesta, jossa Nefi seurasi Hengen ohjausta mennessään hakemaan pronssilevyjä (ks. 1. Nefi 4:1–6). Auta lapsia huomaamaan, että myös Mooseksen piti seurata Hengen ohjausta, kun hän johti kansansa ylittämään Punaisenmeren. Auta lapsia kirjoittamaan lauluun ”Nefin rohkeus” (Lasten laulukirja, s. 64–65) uusi säkeistö, joka kertoo siitä, kuinka Herra järjesti Moosekselle keinon, kun tämä osoitti rohkeutta ja seurasi Hengen ohjausta. Laulakaa uusi säkeistö yhdessä.

2. Moos. 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6

Herra täyttää minun tarpeeni.

Jos käännymme Jeesuksen Kristuksen puoleen, Hän voi auttaa meitä elämämme vaikeina aikoina, aivan kuten Hän auttoi israelilaisia.

Mahdollisia toimintoja

  • Jaa luokka pareiksi tai pienryhmiin ja anna kullekin ryhmälle luettavaksi yksi seuraavista kohdista: 2. Moos. 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6. Pyydä kunkin ryhmän lapsia piirtämään kuvia, jotka esittävät sitä, mitä he lukivat näistä jakeista, ja pyydä sitten muita luokan jäseniä arvaamaan, mitä he ovat piirtäneet. Auta lapsia huomaamaan, mitä nämä kertomukset opettavat Jeesuksesta Kristuksesta. Mitä koettelemuksia ihmisillä on nykyään? Kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus auttavat meitä meidän koettelemuksissamme?

  • Kun käytte läpi näitä kertomuksia, kysy lapsilta, miksi leipä ja vesi olivat israelilaisille niin tärkeitä. Mitä olisi tapahtunut, elleivät he olisi saaneet näitä asioita? Auta lapsia ymmärtämään, että sakramentin leipä ja vesi ovat meille hengellisesti välttämättömiä (ks. Joh. 4:13–14; 6:35, 48–51). Voisit pyytää lapsia kertomaan, mitä tuntemuksia heillä on sakramentista.

2. Moos. 17:8–16

Meitä siunataan, kun tuemme kirkkomme johtajia.

Israelilaiset olivat voitolla taistelussa amalekilaisia vastaan vain silloin, kun Mooseksen kädet olivat koholla. Mitä voimme oppia johtajiemme tukemisesta tämän kertomuksen pohjalta?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia kertaamaan jakeiden 2. Moos. 17:8–16 kertomus kirjoittamalla taululle: Ketkä auttoivat Moosesta taistelun aikana? Mitä he tekivät? Mikä oli lopputulos? Kehota lapsia etsimään vastauksia näistä jakeista. Mitä tämä kertomus opettaa siitä, kuinka me voimme auttaa Jumalan valtakuntaa menestymään? Mitä voimme tehdä tukeaksemme ja seurataksemme kirkkomme johtajia?

  • Pyydä lapsia lukemaan 2. Moos. 17:8–16 ja piirtämään kuva lukemastaan. Kannusta heitä kirjoittamaan piirustukseensa sanoma, jonka he oppivat kertomuksesta. Miksi tämä on tärkeä sanoma meille tänä päivänä?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia valitsemaan yksi kertomus, josta keskustelitte tänään. Auta heitä miettimään, mitä he voivat tehdä ensi viikolla soveltaakseen kertomuksen opetusta käytäntöön.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset pitävät kovasti kertomuksista. Lapset pystyvät ymmärtämään paremmin evankeliumin periaatteita, kun he näkevät niitä todellisten ihmisten elämässä. Kun kerrot pyhien kirjoitusten kertomuksia, voisit kertoa omasta elämästäsi kokemuksia, jotka opettavat samoja periaatteita. Voisit myös pyytää lapsia kertomaan kokemuksiaan.