Nya testamentet 2023
17–23 juli. Apostlagärningarna 10–15: ”Guds ord hade framgång och spred sig alltmer”


”17–23 juli. Apostlagärningarna 10–15: ’Guds ord hade framgång och spred sig alltmer’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”17–23 juli. Apostlagärningarna 10–15”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Petrus talar med Kornelius

17–23 juli

Apostlagärningarna 10–15

”Guds ord hade framgång och spred sig alltmer”

Studera Apostlagärningarna 10–15 under bön och med tanke på barnen i din klass. Vad hittar du i de här kapitlen som du känner dig inspirerad att undervisa barnen om?

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

För att hjälpa barnen berätta vad de lär sig och upplever kan du be dem berätta om sådant de gör för att visa att de tror på Jesus Kristus.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Apostlagärningarna 10:34–35.

Vår himmelske Fader älskar alla sina barn.

En grundläggande sanning som även små barn kan förstå är att alla är barn till Gud och att han älskar alla sina barn.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden Kristus och barn från hela världen (Evangeliebilder, nr 116) medan du läser Apostlagärningarna 10:34–35. Förklara att på Petrus tid trodde en del människor att evangeliets välsignelser inte var för alla. Men Petrus fick veta att Gud älskar alla sina barn och att han vill att de alla ska lära sig om evangeliet.

  • Be barnen rita ett självporträtt. Prata om något som du älskar med varje barn medan de visar sina bilder. Bär ditt vittnesbörd om att vår himmelske Fader älskar var och en av dem och alla sina barn, oavsett hur de ser ut eller var de kommer ifrån.

  • Sjung med barnen en sång om att älska andra, till exempel ”Jag går med dig” (Barnens sångbok, s. 78–79). Be barnen berätta hur de kan visa kärlek till alla, precis som Jesus gjorde.

  • Peka på varje barn ett efter ett och säg ”vår himmelske Fader älskar [namn]”. Låt barnen turas om att peka på varandra och säga de här orden.

Apostlagärningarna 11:26

Jag är kristen eftersom jag tror på och följer Jesus Kristus.

Hur kan du hjälpa barnen lära sig vad det innebär att vara kristen?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Apostlagärningarna 11:26 för barnen och be dem ställa sig upp när de hör dig säga ordet kristen. Fråga dem vad de tror det betyder att vara kristen. Förklara att någon som tror på och följer Jesus Kristus kallas kristen, så vi är kristna.

  • Sjung en sång med barnen om att följa Jesus Kristus, till exempel ”Jesu Kristi kyrka” (Barnens sångbok, s. 48). Hur kan vi visa att vi är Jesu Kristi efterföljare och tillhör hans kyrka? Hjälp barnen tänka på saker de kan göra för att följa Jesus hemma, i skolan och på andra platser.

Bild
kvinna och flicka som ber

Vår himmelske Fader älskar oss och besvarar våra böner.

Apostlagärningarna 12:1–17

Vår himmelske Fader hör och besvarar böner.

Redogörelsen för hur ängeln befriade Petrus från fängelset är en kraftfull lärdom om att vår himmelske Fader besvarar böner.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen spela upp händelsen där Petrus befrias från fängelset i Apostlagärningarna 12:1–17 medan du sammanfattar berättelsen. Hur besvarade vår himmelske Fader deras böner som bad för Petrus?

  • Sjung en sång om bön – till exempel ”Vi ödmjukt böjer huvudet” (Barnens sångbok, s. 18) – och föreslå rörelser som passar orden som kan hjälpa barnen lära sig hur man ber. Be barnen ge exempel på vad de kan tacka sin himmelske Fader för och be honom om i bön.

  • Visa bilder på människor som ber (se till exempel Evangeliebilder, nr 111–112) medan du berättar om en upplevelse av hur vår himmelske Fader har besvarat dina böner.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Apostlagärningarna 10:34–35; 15:6–11

”Gud gör inte skillnad på människor.”

Barnen du undervisar behöver förstå att vår himmelske Fader älskar alla sina barn, oavsett hur de ser ut, varifrån de kommer eller vilka val de gör.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen om de kan säga hur någon är genom att bara titta på dem eller gissa varifrån de kommer. Hur avgör Gud om han ska ”ta emot” en person, enligt Apostlagärningarna 10:35?

  • Läs Apostlagärningarna 10:34–35 och 15:6–11 med barnen. Förklara att på Petrus tid trodde judarna att Gud inte tog emot människor som inte var judar (de här människorna kallades hedningar). Men Gud lärde Petrus att han älskar alla sina barn, både judar och hedningar. Sjung tillsammans ”Jag är Guds lilla barn” (Barnens sångbok, s. 2–3). Be barnen byta ut ord som jag eller mig i sången mot varandras namn.

  • Be barnen berätta något unikt om någon annan i klassen. Förklara att orden ”Gud gör inte skillnad på människor” betyder att vår himmelske Fader älskar alla sina barn, och eftersom han älskar dem vill han att alla hans barn ska få höra om evangeliet.

Apostlagärningarna 11:26

En kristen är någon som tror på och följer Jesus Kristus.

Hur kan du hjälpa barnen förstå att det de säger och gör visar att de är kristna?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Apostlagärningarna 11:26, 3 Nephi 27:3–8 och Läran och förbunden 115:4. Skriv kristen på tavlan och stryk under delen ”krist”. Be barnen berätta vad de tror det betyder att vara kristen.

  • Be barnen nämna namn på olika grupper de tillhör, såsom deras familj eller hemland. Be dem ge orsaker till att de är tacksamma att de är kristna och tillhör Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Hur kan vi visa andra att vi är kristna?

  • Visa några föremål eller bilder som representerar sanningar som är unika för Jesu Kristi kyrka, till exempel en bild av prästadömets återställelse (se Evangeliebilder, nr 93–94). Be ett barn välja ett av föremålen och beskriva hur det är en välsignelse i vår kyrka. Förklara att kristna i hela världen kan tillhöra många olika kyrkor, men vi tillhör samma kyrka som Jesus Kristus grundade på jorden.

  • Visa videon ”Sann kristendom” [True Christianity] (ChurchofJesusChrist.org). Be barnen rita sådant de kan göra för att vara sanna kristna.

Apostlagärningarna 12:1–17

När jag ber i tro svarar min himmelske Fader.

Tänk på tillfällen när vår himmelske Fader har besvarat dina böner. Hur kan du använda de här upplevelserna för att undervisa barnen om att vår himmelske Fader hör och besvarar deras böner på sitt eget sätt och i sin egen tid?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen dramatisera berättelsen om när ängeln befriade Petrus från fängelset medan ett av barnen läser berättelsen i Apostlagärningarna 12:1–17.

  • Fråga barnen vad de tror det betyder att ”församlingen bad ihärdigt” (Apostlagärningarna 12:5). Hur besvarades de här människornas böner? Be barnen berätta om upplevelser de haft av att vår himmelske Fader besvarat deras egna eller familjens böner. Du kan också berätta om en upplevelse när han besvarade din bön. Du kan ta med upplevelser då svaret kom på ett oväntat sätt. Vittna om att Gud älskar oss och besvarar våra böner på det sätt och vid den tidpunkt som är bäst för oss.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen göra något som påminner dem om det de lärt sig i dag, till exempel en påminnelse om att be.

Förbättra vår undervisning

Vittna om utlovade välsignelser. När du uppmanar primärbarn att leva efter en viss princip bör du berätta vad Gud har lovat dem som lever efter den principen. Du kan till exempel vittna om de välsignelser som du har fått när du har bett i tro.