Nya testamentet 2023
19–25 juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ”Det är fullbordat”


”19–25 juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ’Det är fullbordat’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”19–25 juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Kristus inför Pilatus

Ecce Homo, av Antonio Ciseri

19–25 juni

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

”Det är fullbordat”

Börja dina förberedelser med att läsa Matteus 27, Markus 15, Lukas 23 och Johannes 19. Försök att med hjälp av bön förstå barnens behov.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Låt vart och ett av barnen hålla i bilden från veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Medan de var och en håller i bilden kan de nämna något som de ser på bilden.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Matteus 27:11–66; Lukas 23; Johannes 19

Tack vare att Jesus dog för mig kan jag uppstå.

Små barn kan bli upprörda av berättelserna om Jesu korsfästelse. ”Kapitel 52: Jesus står inför rätta” och ”Kapitel 53: Jesus blir korsfäst” (i Berättelser ur Nya testamentet, s. 133–138, eller motsvarande videor ChurchofJesusChrist.org) utgör en bra modell för hur du på ett lämpligt sätt kan återge den här berättelsen för dem.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer när du berättar om förhöret med Jesus, hans korsfästelse och begravning (se även Evangeliebilder, nr 57–58). Be barnen berätta vad de vet om de här händelserna. Betona att på den tredje dagen uppstod Jesus. Med andra ord kom han tillbaka till livet.

  • Be barnen nämna något som deras föräldrar gör för dem som de inte kan göra själva. Visa en bild på Frälsaren. Förklara att vi tack vare Jesus kan uppstå – något som vi inte kan göra själva.

  • Visa en bild på någon du känner som har dött. Bär ditt vittnesbörd om att den personen kommer att få leva igen, tack vare Jesus.

Bild
Kristus begravs

Kristi gravsättning, av Carl Heinrich Bloch.

Matteus 27:26–37; Lukas 23:34

Jag kan förlåta andra, som Jesus gjorde.

Hur ska du hjälpa barnen förstå hur man förlåter de som är elaka, som Jesus gjorde?

Möjliga aktiviteter

  • Beskriv hur soldaterna var elaka mot Jesus (se Matteus 27:26–37) och läs sedan Lukas 23:34. Förklara att när vi förlåter andra är vi inte arga på dem längre och vi visar dem kärlek.

  • Ge exempel på situationer där någon säger eller gör något ovänligt. Be barnen spela upp hur de skulle kunna visa att de förlåter i de här situationerna.

  • Sjung tillsammans en sång om förlåtelse, såsom ”Lär oss, o Fader” (Barnens sångbok, s. 52). Ställ frågor som besvaras i sången, till exempel: ”Kan små barn också förlåta?” eller ”Vem kan hjälpa oss att hålla budet att förlåta?”

  • Sök i ett färskt nummer av Vännen efter en berättelse om ett barn som förlät någon. Återge den här berättelsen för klassen.

Lukas 23:32–33, 39–43

Tack vare att Jesus led och dog för mig kan jag omvända mig och få förlåtelse.

Även om barn under åtta år inte är ansvariga än, är det viktigt att de börjar lära sig redan nu hur de ska omvända sig från de felaktiga val de gör.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta Lukas 23:32–33, 39–43 och hjälp barnen hitta de två brottslingarna i bild 57 i Evangeliebilder. Förklara att när den förste brottslingen försökte håna Jesus, erkände den andre brottslingen att han hade gjort något fel – han började omvända sig.

  • Läs Läran och förbunden 19:16 för barnen. Varför led Jesus för oss?

  • Visa videon ”Den blänkande cykeln” [The Shiny Bicycle] (ChurchofJesusChrist.org). Förklara att vi kan be till vår himmelske Fader och att han kan hjälpa oss att rätta till våra synder och misstag och få förlåtelse.

  • Låt barnen rita klotter på tavlan som föreställer felaktiga val. Be dem sedan sudda bort det för att visa omvändelse. Visa en bild av Frälsaren och vittna om att vi kan omvända oss tack vare honom.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Matteus 27:11–66; Lukas 23; Johannes 19

Jesus dog för mig eftersom han älskar mig.

Varför är du tacksam för att Jesus Kristus dog för dig? Fundera över hur du kan hjälpa barnen förstå vikten av Frälsarens offer för dem.

Möjliga aktiviteter

Matteus 27:26–37; Lukas 23:34

Jag kan förlåta andra, som Jesus gjorde.

Det kan vara svårt att förlåta andra. Barnen du undervisar blir välsignade när de följer Frälsarens exempel och lär sig förlåta.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen turas om att läsa om hur soldaterna var elaka mot Jesus i Matteus 27:26–37 och hur Jesus förlät dem i Lukas 23:34. (Se insikterna som ges i Joseph Smiths översättning, Lukas 23:35.) Vad lär vi oss av Jesu exempel?

  • Skriv på tavlan Vad kan jag göra för att förlåta någon som är elak mot mig? Låt barnen turas om att skriva förslag på tavlan, som till exempel Be för att få vänliga känslor för den personen eller Tänka på något som är bra med den personen.

Lukas 23:32–33, 39–43

Tack vare att Jesus led och dog för mig kan jag omvända mig och få förlåtelse.

Den här lektionen är ett bra tillfälle att vittna om att vi tack vare Jesus Kristus kan omvända oss och få förlåtelse.

Möjliga aktiviteter

  • Låt ett barn läsa upp Lukas 23:32–33, 39–43. Förklara att de två personerna som korsfästes med Jesus var brottslingar. Hur visade en av brottslingarna att han började omvända sig? Vad kan vi göra för att visa att vi omvänder oss? (Se Handledning för skriftstudier, ”Omvända sig, omvändelse”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org.)

  • Skriv följande mening på tavlan och lämna tomrum för de kursiverade orden: ”Jag kan få förlåtelse när jag omvänder mig, tack vare Jesu Kristi försoning.” Ge barnen ledtrådar för att hjälpa dem fylla i tomrummen.

  • Be ett barn hålla en påse, och fyll den med småsten allteftersom de andra barnen nämner felaktiga val som man kan göra. Hjälp barnen jämföra påsen med den andliga bördan som vi bär när vi syndar. Hur är omvändelse som att ta ut stenar ur påsen? Du kan påminna barnen om att omvändelse inte är en engångshändelse utan en daglig process.

  • Titta i ett färskt nummer av Vännen efter en berättelse eller ett budskap om omvändelse och dela det du hittar med barnen.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att tänka på någon som de behöver förlåta och att bestämma sig för något de ska göra för att visa den personen att de har förlåtit honom eller henne.

Förbättra vår undervisning

Lär dig känna igen uppenbarelse. Uppenbarelse kommer ofta ”rad på rad” (2 Nephi 28:30), inte allt på en gång. När du ber och begrundar skrifterna och det här lektionsförslaget kommer du att upptäcka att idéer och intryck kan komma var som helst och när som helst – när du åker till jobbet, gör hushållssysslor eller umgås med familj och vänner.