Det Nye Testamente 2023
24.-30. april. Johannes 7-10: »Jeg er den gode hyrde«


»24.-30. april. Johannes 7-10: ›Jeg er den gode hyrde‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»24.-30. april. Johannes 7-10«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus med kvinde, som er faldet til jorden

Jeg dømmer dig heller ikke, af Eva Koleva Timothy

24.-30. april

Johannes 7-10

»Jeg er den gode hyrde«

Tænk på de børn, du underviser, mens du læser Johannes 7-10. Mange af forslagene til ældre børn i dette oplæg kan tilpasses de yngre børn og omvendt.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Mind børnene om noget, du opmuntrede dem til at gøre i en tidligere lektion. Lad dem fortælle, hvad de har gjort for at handle på denne opmuntring.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Johannes 7:14-17

Når jeg holder befalingerne, hjælper det mig til at vide, at de er sande.

Jesus lærte os, at vi kan få et vidnesbyrd om de sandheder, han fortalte om, når vi efterlever dem. Den fred, vi føler, når vi adlyder buddene, hjælper os til at vide, at de er sande. Tænk over, hvordan du vil undervise børnene i denne sandhed.

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat Johannes 7:17 med ord, børnene forstår. Hjælp dem med at forstå, at overholdelse af befalingerne hjælper os med at føle os tættere på Jesus Kristus. I kan eksempelvis synge en sang sammen som »Hold Guds befalinger« eller »Vælg det rette« (Børnenes sangbog, s. 68-69, 82-83). Bed børnene om at lytte efter, hvordan vi bliver velsignet, når vi holder buddene.

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du fik et vidnesbyrd om, at et bud var fra Gud, fordi du efterlevede det bud, eksempelvis at betale tiende eller tilgive en, der var uvenlig. Lad børnene tænke på en oplevelse, de har haft, hvor de holdt et bud. Bed dem om at fortælle, hvordan de havde det, da de adlød.

  • Lad børnene lave tegninger af sig selv, hvor de holder et bud. (Hjælp dem til at tænke på andre eksempler). Tilskynd dem til at dele billeder med hinanden og tale om den glæde, de får ved at holde det bud.

Johannes 8:29

Jesus adlød sin Fader.

Jesus Kristus gjorde altid det, der behagede hans Fader i himlen. Hvordan kan du hjælpe børnene til at finde ud af, hvordan de kan følge hans eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at gentage det, Jesus sagde om vor himmelske Fader i Johannes 8:29: »Jeg gør altid det, der er godt i hans øjne.« Bed dem om at nævne ting, som Jesus gjorde, som gjorde vor himmelske Fader glad. Vis nogle billeder i hæftet Evangelisk kunst for at give dem ideer.

  • Spørg børnene, hvad der gør dem glade. Eller bed en forælder til et af børnene om at fortælle om en oplevelse, hvor barnet gjorde noget, der gjorde forælderen glad eller godt tilpas. Hvad kan vi gøre for at gøre vor himmelske Fader glad? Lad børnene lave tegninger af sig selv, hvor de gør nogle af de ting, som de kan tage med hjem og huske dem på dem.

Johannes 10:1-16

Jesus kender mig og elsker mig.

Lignelsen om den gode hyrde kan hjælpe børnene til at forstå, at Jesus elsker dem og ved, hvem de er.

Mulige aktiviteter

  • Giv børnene billeder, der repræsenterer noget i lignelsen om den gode hyrde, eksempelvis et får, en røver eller en ulv. Vælg vers fra Johannes 10:1-16 som du læser for børnene, og bed dem om at vise deres billede, når de hører dig læse om det, der er på billederne. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan Jesus Kristus er som en hyrde for os. Bær dit vidnesbyrd om, at Frelseren elsker os og vil lede os tilbage til ham.

  • Vis billedet af Jesus og lammene i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Hvordan ved vi, at Jesus elsker lammene? Hvordan kan vi vide, at lammene elsker Jesus? Hvordan kan vi vise Jesus, at vi elsker ham?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Johannes 7:14-17

Når jeg holder buddene, hjælper det mig til at vide, at de er sande.

Du og de børn, du underviser, har måske haft nogle erfaringer med at efterleve evangeliets sandheder og har lært, at de er sande. Hvordan kan du basere din undervisning på disse erfaringer?

Mulige aktiviteter

  • Skriv alle versene i Johannes 7:14-17 på forskellige sedler og vis dem i tilfældig rækkefølge. Bed børnene om at lægge dem i rigtig rækkefølge og tjekke Johannes 7:14-17 for at se, om det er rigtigt. Lad dem dele sig op i par og dele deres forståelse af hvert vers med deres makker. Hvordan har lydighed mod Guds bud hjulpet dem til at vide, at befalingerne er sande?

  • Kom med eksempler fra skrifterne, der viser, hvordan mennesker blev velsignet for at efterleve evangeliets sandheder, eksempelvis Daniel (se Dan 6) eller Elisabeth (se Luk 1:5-14). Hvilke velsignelser har vi modtaget for at efterleve bud?

  • Bed et par dage før klassen et barn om at skrive om engang, hvor han eller hun fik et vidnesbyrd om et bud ved at efterleve det. Lad i løbet af lektionen barnet fortælle, hvad han eller hun skrev.

Johannes 8:31-36

Sandheden kan gøre mig fri.

Nogle tror, at det begrænser dem at efterleve evangeliet. Hvordan kan du bruge Johannes 8:31-36 til at hjælpe børnene med at forstå, at det faktisk frigør os, når vi efterlever evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Johannes 8:31-36 og fortælle, hvad de tror, det betyder at være syndens træl. Hvordan hjælper Jesu lærdomme os til at være frie?

  • Vis en lås, der repræsenterer synd, og en nøgle, der repræsenterer, hvordan evangeliets sandheder kan gøre os frie. Kundskab om Frelserens forsoning kan eksempelvis give os frihed til at omvende os og få tilgivelse for vores synder. Eller kundskab om visdomsordet kan give os frihed, ved at vi undgår afhængighed.

Billede
Kristus underviser i templet

Jesus sagde: »Sandheden skal gøre jer frie« (Joh 8:32).

Johannes 10:1-18

Jesus er som en hyrde for mig.

Se efter sandheder i lignelsen om den gode hyrde, som den lærer os om vores forhold til Frelseren, mens du studerer den. Hvordan kan det velsigne børnene at kende disse sandheder?

Mulige aktiviteter

  • Skriv god hyrde og daglejer på tavlen. Forklar, at en daglejer er en, der er ansat til at udføre et arbejde for penge. Bed børnene om at nævne de forskelle, de finder i Johannes 10:1-18 på en god hyrde og en daglejer. Hvorfor foretrækker I at følge den gode hyrde i stedet for daglejeren? Hvordan er Jesus som en hyrde for os?

  • Tegn eller vis et billede af en dør. Læs Johannes 10:7-9 sammen, og spørg børnene, hvordan Jesus kan sammenlignes med en dør. Hvilke velsignelser får de, der »der går ind gennem« døren ifølge vers 9? Hvordan går vi ind ad den dør, som Jesus Kristus tilbyder os?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene til at tænke på et bud, de kan være bedre til at overholde. Bed dem om at prøve at holde det bud i den kommende uge.

Gør undervisningen bedre

Stil inspirerede spørgsmål. Stil spørgsmål, der opfordrer de børn, du underviser, til at komme med mere end tørre fakta. Anspor dem i stedet til at bære deres vidnesbyrd om evangeliets sandheder. Hvis I eksempelvis taler om buddene, kan du bede børnene om at fortælle, hvordan det har velsignet dem at adlyde dem.