Nya testamentet 2023
27 mars–2 april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: ”Var inte rädda”


”27 mars–2 april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: ’Var inte rädda’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”27 mars–2 april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus går med lärjungar som bär på korgar med bröd

27 mars–2 april

Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6

”Var inte rädda”

I dina förberedelser för att undervisa om Matteus 14, Markus 6 och Johannes 5–6 ska du titta efter budskap som är relevanta för barnen du undervisar. Vad tror du kan hjälpa dem att förstå de här budskapen? Det här lektionsförslaget kan vara till hjälp för dig.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa en bild av Jesus som går på vattnet (se veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer eller Evangeliebilder, nr 43), och be barnen berätta vad de vet om den här händelsen.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Johannes 5:1–9

Jesus Kristus vet vad jag behöver och kan hjälpa mig.

Begrunda berättelsen om hur Jesus botade mannen vid dammen Betesda. Hur kan du hjälpa barnen förstå vad berättelsen lär oss om Jesu vänlighet, kärlek och andra egenskaper?

Möjliga aktiviteter

  • Använd bilden Kristus botar sjuka vid dammen Betesda (Evangeliebilder, nr 42) för att återge berättelsen i Johannes 5:1–9 för barnen. Eller visa videon ”Jesus botar en man på sabbaten” [Jesus Heals a Man on the Sabbath] (ChurchofJesusChrist.org). Låt barnen föreställa sig att de är personen som Jesus botade. Hur skulle det kännas för dem när Jesus botade dem?

  • Be barnen nämna sådant som är svårt för dem eller som gör dem ledsna. Berätta för dem om ett tillfälle i ditt liv då du fick hjälp av Frälsaren i en svår prövning. Vittna om att Jesus känner till alla våra problem och vill hjälpa oss.

Matteus 14:13–21

Jag följer Jesus exempel när jag är snäll mot andra.

Ett sätt som Jesus visade kärlek på var att ge mat till sina efterföljare när de var hungriga. Hur kan du hjälpa barnen att lära sig tjäna andra som Jesus gjorde?

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en korg med bröd medan du berättar om händelsen i Matteus 14:13–21. Förklara att Jesus hade försökt hitta en plats där han kunde vara ensam, men människorna ville vara nära honom. Berätta resten av berättelsen för barnen och be dem lyssna efter vad Jesus gjorde för att visa folket vänlighet och kärlek.

  • Låt barnen berätta hur andra på olika sätt har varit snälla mot dem. Hjälp dem sedan komma på saker de kan göra den här veckan för att vara snälla mot andra. För varje svar de ger, ritar du en brödlimpa eller en fisk på tavlan. Berätta för barnen att när de gör det här, följer de exemplet som Jesus visade när han gav mat till fem tusen personer som var hungriga.

Matteus 14:22–33

Min tro på Jesus Kristus kan hjälpa mig att inte vara rädd.

Petrus visade stor tro när han gick på vattnet mot Jesus. Vilka lärdomar kan det finnas för barnen i den här berättelsen?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer (se även Evangeliebilder, nr 43) när du återger berättelsen i Matteus 14:22–33 med egna ord. Använd gärna veckans aktivitetssida som en hjälp för barnen att berätta om händelsen för dig. Du kan också ta med en liten skål med vatten och låta barnen låtsas ”gå” med fingrarna tvärs över vattenytan.

  • Visa videon ”Varför tvivlade du?” [Wherefore Didst Thou Doubt] (ChurchofJesusChrist.org) och fråga barnen varför Petrus var rädd. Be dem sedan berätta om tillfällen när de kände sig rädda och vad som hjälpte dem. Hjälp dem förstå att vår tro på Jesus Kristus hjälper oss att övervinna rädsla.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Johannes 5:17–47

Jesus Kristus undervisar mig om min himmelske Fader.

Hur kan Jesu undervisning om sin Fader hjälpa barnen lära sig om vår himmelske Fader?

Möjliga aktiviteter

  • Skapa två uppsättningar kort som kan paras ihop, med ord som Jesus använde för att undervisa om sin himmelske Fader i Johannes 5, som till exempel älskar, liv, och verk (se Johannes 5:20, 26, 36). Lägg korten med texten nedåt och låt barnen leta efter par genom att vända på två kort åt gången. För varje par som hittas läser du versen som innehåller det ordet och frågar barnen vad ordet lär oss om vår himmelske Fader.

  • Be barnen läsa Johannes 5:30 och avsluta den här meningen: ”Jag söker inte min egen vilja utan …” Hur utförde Jesus Kristus sin himmelske Faders vilja? Hur kan vi utföra vår himmelske Faders vilja?

Bild
bröd och fiskar

Genom ett underverk mättade Jesus fem tusen människor med fem bröd och två fiskar.

Johannes 6:5–14

Mina små uppoffringar kan göra skillnad.

Det var en ung pojke som erbjöd brödet och fiskarna som Jesus använde till att mätta de fem tusen. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att förstå hur de kan bidra till Herrens verk?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen föreställa sig hur stor en folkmängd på 5 000 skulle vara. Hur skulle det vara att ge mat till så många människor med bara fem bröd och två fiskar?

  • Be ett barn med egna ord berätta hur 5 000 blev mättade. Betona att det var en ung pojke som kom med brödet och fiskarna som Herren använde för att utföra det här underverket. Hur kan vi vara som pojken i Johannes 6:9? Be barnen rita brödlimpor och fiskar på ett papper och skriva några saker på dem som de kan ge till Herren som en hjälp i hans verk.

  • Ge barnen ett litet pussel att lägga. Hur skulle det bli om en av pusselbitarna fattades? Förklara att vi alla är som en pusselbit – vi är alla viktiga och vi behöver alla varandra. Hjälp barnen nämna anledningar till att de är viktiga i sina familjer, sin primärklass, Guds familj och andra grupper.

Matteus 14:22–33

Min tro på Jesus Kristus kan hjälpa mig att inte vara rädd.

Tro och rädsla har framträdande roller i berättelsen om hur Jesus och Petrus gick på sjön. Vad kan barnen lära sig av den här berättelsen?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer (se även Evangeliebilder, nr 43). Be barnen hitta fraser i Matteus 14:22–33 som beskriver bilden.

  • Be barnen titta efter tecken på tro och tecken på rädsla medan de läser Matteus 14:22–23. Du kan också visa videon ”Varför tvivlade du?” [Wherefore Didst Thou Doubt?] (ChurchofJesusChrist.org). Vad innebär det att ha tro på Jesus Kristus? Hjälp barnen tänka på tillfällen när deras tro hjälpte dem att övervinna rädsla.

  • Be barnen föreställa sig att de var där och hade en kamera när Jesus och Petrus gick på sjön. Vilket ögonblick hade de velat fotografera och varför? Föreslå att de söker efter förslag i Matteus 14:22–33. Be dem rita en bild av det ögonblick de väljer, visa sina teckningar och förklara varför de valde just det ögonblicket.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Om barnen har fyllt i veckans aktivitetssida uppmuntrar du dem att använda den för att undervisa sin familj om det de lärt sig i dag. Eller ge dem ett exemplar av sidan att fylla i med sina familjer hemma.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till delaktighet. Fråga barnen om deras tankar, känslor och upplevelser. Du kommer att upptäcka att de ofta har enkla men ändå djupa insikter.