Nya testamentet 2023
27 februari–5 mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: ”Din tro har frälst dig”


”27 februari–5 mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: ’Din tro har frälst dig’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”27 februari–5 mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus får en man att resa sig upp från sängen

27 februari–5 mars

Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7

”Din tro har frälst dig”

När du läser Matteus 8, Markus 2–4 och Lukas 7 den här veckan, tänk då på barnen du undervisar. Be att den Helige Anden ska inspirera dig med idéer som hjälper dem att upptäcka sanningarna i de här kapitlen.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta om när Jesus utförde ett underverk (se listan över underverk i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Du kan också visa andra relevanta bilder (såsom Evangeliebilder, nr 40).

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Matteus 8; Markus 2–3; Lukas 7

Jesus har makt att utföra underverk.

Begrunda, när du läser om Frälsarens helande underverk, vilka underverk du ska berätta om. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att förstå trons roll i de underverk som Jesus utförde?

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om den lame mannen i Markus 2:1–12. För hjälp, se ”Kapitel 23: Mannen som inte kunde gå” (i Berättelser ur Nya testamentet, s. 57–58 eller motsvarande video ChurchofJesusChrist.org). Förklara för barnen att den förlamade mannen inte kunde gå. Hjälp dem förstå att den här mannen blev botad av Frälsaren.

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de var sjuka. Berätta om ett av tillfällena när Jesus botade sjuka, som i Matteus 8:1–4, 5–13, 14–15, Markus 3:1–5 eller Lukas 7:11–16. Låt barnen turas om att återge berättelsen med egna ord. Vittna om att Jesu kraft kan bota, välsigna och trösta oss.

Matteus 8; Markus 2–3; Lukas 7

Jag kan visa kärlek till andra som Jesus gjorde.

Jesus visade stor kärlek genom att bota sjuka och lidande. Fundera över hur du kan lära barnen att visa vänlighet mot nödställda.

Möjliga aktiviteter

  • Välj minst en berättelse om hur Jesus visade kärlek till en nödställd, såsom i Matteus 8:1–4, 5–13, 14–15, Markus 2:1–12 och 3:1–5 samt Lukas 7:11–16. (Se även videon ”Änkan från Nain” [Widow of Nain] på ChurchofJesusChrist.org.) Berätta om ett tillfälle när någon visade dig kärlek i nödens stund och hur du kände dig. Låt barnen berätta om sina upplevelser.

  • Visa videon ”Gordon Hinckley: Några lärdomar jag fick som pojke” [Gordon Hinckley: Lessons I Learned as a Boy] eller ”Rocken” [The Coat] (ChurchofJesusChrist.org). Hur följde pojkarna i de här videorna Jesus exempel? Be barnen berätta om andra situationer där någon kanske behöver hjälp. Vad kan vi göra för att hjälpa dem?

  • Sjung en sång om att vara kärleksfull och vänlig mot andra, såsom ”Vänlighet börjar inom mig” (Barnens sångbok, s. 83).

Bild
Jesus i båten stillar stormen

Från rädsla till tro, av Howard Lyon

Markus 4:35–41

När jag är rädd eller befinner mig i fara, kan Jesus hjälpa mig att känna frid.

Berättelsen om hur Jesus stillade stormen kan hjälpa barnen veta att han kan ge dem frid när de känner sig rädda.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen föreställa sig att de är på skeppet medan du läser Markus 4:35–41. (Se även ”Kapitel 21: Jesus befaller vindarna och vågorna”, i Berättelser ur Nya testamentet, s. 53, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org.) Be barnen beskriva hur det skulle ha känts för dem att vara där. När har barnen varit rädda? Hur fick de tröst?

  • Låt barnen låta som en storm, och sluta när någon säger: ”Tig! Var tyst!” Vittna om att precis som Jesus kan ge oss frid när det stormar ute, kan han ge oss frid i hjärtat när det känns jobbigt inombords.

  • Lär barnen rörelser som passar till tredje versen i ”Låt mig få höra om Jesus” (Barnens sångbok, s. 57), och sjung versen tillsammans medan ni gör rörelserna.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Matteus 8; Markus 2–3; Lukas 7

Jesus kan utföra underverk i mitt liv om jag har tro på honom.

Jesus utförde många underverk under sin jordiska verksamhet. Hur kan du hjälpa barnen vara medvetna om att under sker i dag?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen välja ett av följande underverk att läsa om och rita: Matteus 8:1–4, 5–13, 14–15; Markus 2:1–12; 3:1–5; Lukas 7:11–16. Låt barnen berätta om sina teckningar för klassen. Vad lär vi oss om Jesus av de här berättelserna?

  • Be barnen visa hur de känner sig när de är sjuka, ledsna, rädda eller oroliga. Hur kan Jesus hjälpa oss när det känns så? Vittna om att Jesus kan hjälpa barnen i alla de här situationerna.

  • Be barnen berätta om upplevelser då de eller någon de känner fick en prästadömsvälsignelse. Hur blev den personen botad eller välsignad?

Markus 2:15–17; Lukas 7:36–50

Jesus älskar oss även när vi syndar, och han vill hjälpa oss att omvända oss.

Redogörelserna i Markus 2:15–17 och Lukas 7:36–50 kan hjälpa barnen förstå att Jesus Kristus älskar oss även när vi syndar. Han vill hjälpa oss att omvända oss och komma närmare honom.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv Hur känner Jesus för synd? och Hur känner Jesus för oss när vi syndar? på tavlan. Be barnen tänka på de här frågorna medan de tillsammans läser Markus 2:15–17 och sedan svarar på frågorna. (Det kan vara bra att tillsammans läsa ”Tullindrivare” i Handledning för skriftstudier [Skrifterna.JesuKristiKyrka.org].) Varför är det viktigt att veta att Jesus älskar oss, även om vi inte är fullkomliga? Hur kan vetskapen om det hjälpa oss när vi behöver omvända oss?

  • Några dagar före lektionen ber du ett av barnen och en familjemedlem att komma till lektionen förberedda att återge berättelsen i Lukas 7:36–50. De kan rita bilder som föreställer delar av berättelsen för att visa klassen. Prata med barnen om vad Herren kanske vill att vi ska lära oss av den här berättelsen.

Markus 4:35–41

När jag är rädd eller befinner mig i fara, kan Jesus hjälpa mig att känna frid.

Barn behöver veta att Frälsaren kan ge dem frid när de drabbas av livets stormar – nu och i framtiden.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen använda Markus 4:35–41 och bilden Jesus stillar stormen (Evangeliebilder, nr 40) till att berätta om hur Jesus stillade stormen. Be barnen beskriva hur det skulle ha känts för dem att vara där.

  • Be barnen berätta om upplevelser när de känt frid efter att ha bett en bön om hjälp. Påminn dem om att den friden kommer från Frälsaren.

  • Ge varje barn ett pappersregnmoln och be dem att på det skriva en prövning som någon kan ha. Sätt alla molnen på tavlan så att de täcker en bild av Frälsaren. Be ett barn ta bort ett av molnen och föreslå hur vi kan hjälpa någon med den prövningen att känna frid. När alla molnen tagits bort, vittnar du om Frälsarens makt att stilla livets stormar.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen att skriva något de ska göra för att tjäna någon den här veckan.

Förbättra vår undervisning

Barn är aktiva. Ibland kan det kännas som om barnens energi stör deras lärande. Men du kan dra nytta av deras aktiva natur genom att be dem spela upp en berättelse eller utföra handlingar som motsvarar innehållet i en sång eller i ett skriftställe. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25.)