Kom og følg mig
23.-29. december. Johannes’ Åbenbaring 12-22: ›Den, der sejrer, skal arve dette‹


»23.-29. december. Johannes’ Åbenbaring 12-22: ›Den, der sejrer, skal arve dette‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»23.-29. december. Johannes’ Åbenbaring 12-22«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Jesus Kristus hilser på folk ved sit andet komme

Den evige stad, af Keith Larson

23.-29. december

Johannes’ Åbenbaring 12-22

»Den, der sejrer, skal arve dette«

Træk på din erfaring med at studere Johannes’ Åbenbaring 12-22 personligt eller sammen med din familie, når du forbereder dig på at undervise. Hvad sprang dig i øjnene? Hvilke indtryk fik du? Husk, at de her foreslåede aktiviteter kan tilpasses børn i alle aldre.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Opfordr børnene til at fortælle, hvorfor de ønsker at bo sammen med vor himmelske Fader igen. Hjælp dem til under lektionen at finde ting, de kan gøre for at være beredte til at vende tilbage til ham.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Johannes’ Åbenbaring 12:7-11

Jeg viste tro på Jesus Kristus i den førjordiske tilværelse.

I krigen i himlen besejrede Guds trofaste børn Satan »ved deres vidnesbyrds ord« og ved at vise tro på Jesus Kristus (Åb 12:11).

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at forstå, hvad det vil sige at følge nogens eksempel, ved at vælge et barn til at være »leder«, og bed de andre om at følge ham eller hende, uanset hvad han eller hun gør. Lad derefter andre børn være lederen. Læs Johannes’ Åbenbaring 12:7-11 for dem, og forklar, at før vi blev født, valgte vi at følge Jesus og ikke Satan.

  • Syng en sang sammen om det førjordiske liv, fx »Alle har boet i himlen« (Liahona, apr. 1999) eller »Jeg vil følge Guds plan« (Børnenes sangbog, s. 86-87). Stil spørgsmål som: Hvad skete der i himlen, før vi blev født? Hvad valgte vi at gøre? (Se også »Før Det Nye Testamente«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 7-11).

Johannes’ Åbenbaring 19:7

Jeg kan berede mig til Jesu Kristi andet komme ved at vælge det rette.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at det andet komme bliver en glædelig begivenhed for os, hvis vi følger Jesu bud?

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og læs Johannes’ Åbenbaring 19:7. Forklar, at »Lammets bryllup« symboliserer Jesu Kristi andet komme. Hvorfor »glæde[de]« folk sig? Spørg børnene, om de nogensinde har været til et bryllup. Hvordan var det? Hvorfor var folk lykkelige?

  • Fortæl dem, hvorfor du ser frem til Jesu andet komme. I kan også synge en sang sammen om det andet komme, fx »Når Jesus atter kommer her« (Børnenes sangbog, s. 46-47).

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de gør for at blive klar til kirke om søndagen. Hvorfor gør vi disse ting, før vi kommer i kirke? Hvorfor bør vi berede os til Kristi andet komme? På denne uges aktivitetsside lader du dem tegne, hvad de kan gøre for at berede sig til det andet komme.

Johannes’ Åbenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2

Jeg kan bo i det celestiale rige med min himmelske Fader og de mennesker, jeg elsker.

I de sidste to kapitler i Johannes’ Åbenbaring anvendte Johannes et smukt sprog til at beskrive den celestiale herlighed, de trofaste vil nyde.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene tegne træet beskrevet i Johannes’ Åbenbaring 22:2 på tavlen. Forklar, at dette træ er livets træ, og dets frugt symboliserer Guds kærlighed (se 1 Ne 11:21-22). Giv børnene et frugtformet stykke papir, og bed dem om at tegne noget på det, der får dem til at mærke vor himmelske Faders kærlighed. Forklar, at de, der er trofaste, skal bo sammen med vor himmelske Fader i det celestiale rige.

  • Del nogle billedsymboler eller detaljer, som Johannes anvendte til at beskrive den celestiale herlighed, med børnene (se Åb 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2), og lad dem tegne disse ting.

  • Syng en sang sammen om Guds plan, fx »Jeg vil følge Guds plan« (Børnenes sangbog,s. 86-87). Opfordr dem til at finde frem til, hvad de kan gøre for at bo sammen med vor himmelske Fader igen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Johannes’ Åbenbaring 12:7-11

Jeg viste tro på Jesus Kristus i den førjordiske tilværelse.

De børn, du underviser, er på jorden, fordi de havde tro på Jesus Kristus i den førjordiske tilværelse og valgte at følge ham.

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes’ Åbenbaring 12:7-11, og skriv ordene drage, krig i himlen, styrtet, vidnesbyrd og Lammet på tavlen. Bed børnene om at sammenfatte disse vers ved at bruge ordene på tavlen. Hvad lærer vi om Jesus Kristus (Lammet) i disse vers? Hvad lærer vi om de valg, vi traf i den førjordiske tilværelse?

  • Lav tre kolonner på tavlen og kald dem Før dette liv, I dette liv og Begge. Forbered sedler, der indeholder sandheder om den førjordiske tilværelse og jordelivet, fx Vi har et legeme, Vi har ikke noget legeme, Vi bor i Guds nærhed, Vi er i krig med Satan, Vi udøver tro på Jesus Kristus og Vi følger Guds plan. Lad børnene skiftes til at tage en seddel og beslutte, hvilken kolonne den hører til. Fortæl dem, du er overbevist om, at de fortsat kan vise tro på Kristus.

Johannes’ Åbenbaring 19:7-8

Jeg kan berede mig til Jesu Kristi andet komme ved at vælge det rette.

Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå, at Jesu Kristi andet komme vil være en glædelig begivenhed for de retfærdige?

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes’ Åbenbaring 19:7-8 sammen, og hjælp børnene til at forstå symbolikken i disse vers: brylluppet er Frelserens andet komme, Lammet er Frelseren, og hans brud er Kirken (eller os alle). Hvordan forbereder mennesker sig til et bryllup? Hvilke ting kan vi gøre for at berede os til, at Frelseren kommer igen?

  • Gennemgå og lær Trosartiklerne 1:10 udenad sammen med dem. Forklar, at denne trosartikel beskriver spændende, herlige begivenheder, der kommer til at ske, når Jesus kommer igen. Vis billedet af Jesu Kristi andet komme i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og lad børnene tegne, hvordan de tror, Jesu andet komme vil blive.

Johannes’ Åbenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2, 17

Jeg kan bo i det celestiale rige med min himmelske Fader og de mennesker, jeg elsker.

Tænk over, hvad det celestiale rige betyder for dig, mens du forbereder dig på at undervise om det. Hvordan kan du bære dit vidnesbyrd for de børn, du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Opfordr børnene til at finde nogle billedsymboler eller detaljer, som Johannes anvendte til at beskrive den celestiale herlighed, i følgende vers: Johannes’ Åbenbaring 21:1, 3-4, 22-27 og 22:1-2. Lad dem vælge et billedsymbol eller en detalje, de gerne vil tegne. Bagefter kan de tale med klassen om deres tegning. Foreslå, at de viser deres tegning til familien derhjemme.

  • Læs Johannes’ Åbenbaring 22:17 sammen, og forklar, at bruden, der siger »Kom!«, er Kirken. Hvad ønsker vi at invitere andre til at »kom[me]« til? Hvordan kan vi på en god måde invitere mennesker til at »kom[me]«?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Hjælp børnene til at forberede sig på at læse Mormons Bog næste år ved at opfordre dem til at bede en i familien eller en ven om at fortælle deres yndlingsvers eller -historie i Mormons Bog.

Gør undervisningen bedre

Lær børn at nedskrive indtryk. Hvis børn kan få en vane med at nedskrive indtryk, vil det hjælpe dem til at genkende Ånden og følge den. De kan nedskrive indtryk ved at markere skrifterne, lave tegninger eller skrive enkle dagbogsindførsler. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 30).