Kom, følg med meg
11.-17. november. Hebreerne 7-13: ‘[En] yppersteprest for de goder som skulle komme’


“11.-17. november. Hebreerne 7-13: ‘[En] yppersteprest for de goder som skulle komme’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.-17. november. Hebreerne 7-13”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Melkisedek gir Abram en velsignelse

Melchizedek Blesses Abram [Melkisedek velsigner Abram], av Walter Rane

11.-17. november

Hebreerne 7-13

“[En] yppersteprest for de goder som skulle komme”

Når du gjennomgår og grunner på denne oversikten, må du være oppmerksom på tilskyndelsene du mottar om barna du underviser. Ånden vil hjelpe deg å finne budskap til dem i Hebreerne 7-13.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle om ting de og deres familier gjør for å lære om evangeliet hjemme. Be dem fortelle om noen av sine favoritterfaringer med å lære evangeliet sammen med familien sin.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Hebreerne 7:1-6

Prestedømmet kan hjelpe oss på mange måter.

Hebreerne 7:1-6 kan gi en mulighet til å gi barna en innføring i prestedømmets velsignelser.

Mulige aktiviteter

  • Forklar kort hvem Abraham var, og bruk så Hebreerne 7:1-6 og Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 14:36-40 (i Veiledning til Skriftene) til å undervise at Abraham betalte tiende til Melkisedek. Forklar at Melkisedek hadde det høyere prestedømme, som er Guds kraft gitt til menneskene på jorden, og han brukte det til å velsigne Abraham. Barna kan ha glede av å rollespille historien med enkle rekvisitter, som for eksempel en krone og en tiendekonvolutt.

  • Be en bærer av Det aronske prestedømme og en bærer av Det melkisedekske prestedømme om å besøke klassen og fortelle barna om hvordan de har brukt prestedømmet til å velsigne andre. Vis deretter barna bilder av forskjellige prestedømsordinanser (noen eksempler er bilde 103-8 i Kunst inspirert av evangeliet, bok). Hjelp barna å finne ut hvilket prestedømme som er nødvendig for hver ordinans, og gi det bildet til riktig prestedømsbærer så han kan holde det.

Hebreerne 11:1-32

Tro er overbevisning om ting vi ikke kan se.

Selv om de ikke kan se vår himmelske Fader og Jesus Kristus, eller oppleve alle evangeliets velsignelser, kan barna du underviser, utvikle tro ved å lære av eksemplene i Hebreerne 11.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Jesus. Sett noen gjenstander rundt i rommet som forestiller “bevis” på at han finnes, selv om vi ikke kan se ham (for eksempel Skriftene, et bilde av det første syn og et bilde av jorden). Be barna finne gjenstandene, og fortell dem om hvordan hver gjenstand hjelper oss å ha tro på at Jesus lever.

  • Ta med deg en vifte, og la barna etter tur kjenne viften blåse luft i ansiktet sitt. Forklar at vi ikke kan se luften, men vi kan kjenne den. Vi kan heller ikke se vår himmelske Fader og Jesus Kristus, men vi kan føle deres kjærlighet og ha tro på at de finnes.

  • Fortell om en eller flere personer som er nevnt i Hebreerne 11:4-32. Vurder å bruke Historier fra Det gamle testamente (se kapittel 4-6, 8-10, 15-17, 23 og 28). Hva gjorde disse personene for å vise at de hadde tro på noe de ikke kunne se? Fortell om noen velsignelser du har mottatt på grunn av din tro.

Hebreerne 13:5-6

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjelpe oss og aldri forlate oss.

Hvilke prøvelser kan det hende barna opplever? Hvordan kan budskapet i Hebreerne 13:5-6 hjelpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Gjennomgå noen historier fra Det nye testamente som barna har lært i år, der Frelseren hjalp andre, for eksempel da han helbredet den lamme mannen (se Lukas 5:18-26) eller mettet de 5000 (se Matteus 14:15-21). Hjelp barna å lære utsagnet “Herren er min hjelper” (Hebreerne 13:6).

  • Be barna lage en tegning av en gang de var redde. Les Hebreerne 13:5-6 for dem, og bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader vil hjelpe oss og aldri forlate oss. Hjelp barna å klippe ut papirhjerter som er store nok til å dekke tegningene. Hva er noe av det som hjelper oss å føle oss nærmere vår himmelske Fader? Skriv noen av disse tingene på hjertene.

  • Lær barna det andre verset av “La meg, o Gud, få høre” (Barnas sangbok, 75). Hva sier sangen om hvilken hjelp vi kan motta når vår himmelske Fader og Jesus Kristus er nær oss? Fortell om en gang da vår himmelske Fader var nær deg og hjalp deg.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Hebreerne 7:1-4

Verdige prestedømsbærere følger Frelseren.

Hvordan kan du bruke disse versene til å hjelpe barna å forstå at de som bærer prestedømmet, skulle være trofaste og tjene andre slik Frelseren gjorde?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å nevne ting de vet om de to store prestedømsbærerne Abraham og Melkisedek. De kan finne hjelp i Hebreerne 7:1-4; Abraham 1:1-2 og Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 14:25-40 (i Veiledning til Skriftene). Hvilke Kristus-lignende egenskaper hadde disse mennene som hjalp dem å foredle prestedømmet?

  • Be barna lese Hebreerne 7:1-2 og se etter titlene som brukes til å beskrive Melkisedek. Hvordan minner disse titlene oss om Jesus Kristus? Hjelp dem å komme på hvordan Jesus var en “freds konge”. Vet de om andre prestedømsbærere som også er et eksempel på å følge Frelseren?

  • Fortell om en gang en rettferdig prestedømsbærer hjalp deg å komme nærmere Frelseren. Hjelp barna å tenke over hvordan prestedømstjeneste har vært til velsignelse for dem.

Hebreerne 11

Vår himmelske Fader belønner dem som har tro.

Hebreerne 11 inneholder mange eksempler på personer som ble velsignet når de handlet i tro. Hvilke av historiene vil være mest inspirerende eller nyttige for barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage en liste på tavlen over ting de lærer om tro i Hebreerne 11:1-3, 6. Gi hvert av barna navnet på en person som er nevnt i Hebreerne 11, og be dem lese versene i forbindelse med vedkommende. Be dem om å dele ledetråder om personen slik at de andre barna kan gjette hvem det er. Hvordan viste disse personene tro, og hvordan belønnet vår himmelske Fader dem? (Du finner bilder av disse personene i kapittelet om Det gamle testamente i Kunst inspirert av evangeliet, bok).

  • Når du har lest om noen av de gode eksemplene i Hebreerne 11, kan du be barna skrive om en person de kjenner som har vist tro. Be noen barn dele eksemplene sine med klassen.

Hebreerne 12:5-11

Herren refser dem han elsker.

Disse versene kan hjelpe barna å forstå at vår himmelske Fader, deres foreldre og andre irettesetter dem fordi de er glad i dem og ønsker at de skal lære av sine feil.

Mulige aktiviteter

  • Les Hebreerne 12:5-11 sammen, og be barna finne grunner til at vår himmelske Fader refser oss (irettesetter eller straffer oss). Hva lærer dette oss om hvorfor jordiske foreldre også irettesetter sine barn? Hvordan skulle vi reagere på kjærlig irettesettelse?

  • Gi eksempler på personer i Skriftene som ble refset av Herren og omvendte seg (se for eksempel 1 Nephi 16:25-27; Ether 2:13-15). Hvordan er de gode eksempler på prinsippene i Hebreerne 12:5-11?

  • Når du har lest Hebreerne 12:5-11, kan du be barna skrive ned noe de vil prøve å huske når de blir irettesatt for sine feil.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna skrive eller lage en tegning av det de føler er det viktigste de har lært i klassen. Oppfordre dem til å snakke med familien sin som det de har lært.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk aktivitetssider. Mens barna gjør aktivitetssidene i løpet av klasseperioden, kan du bruke tiden til å repetere prinsipper fra leksjonen.