Tule ja seuraa minua
4.–10. marraskuuta. Heprealaiskirje 1–6: Jeesus Kristus, ”iankaikkisen pelastuksen tuoja”


”4.–10. marraskuuta. Heprealaiskirje 1–6: Jeesus Kristus, ’iankaikkisen pelastuksen tuoja’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”4.–10. marraskuuta. Heprealaiskirje 1–6”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Kristus seisomassa nuoren tytön kanssa

Gileadin balsamia, Annie Henrie

4.–10. marraskuuta

Heprealaiskirje 1–6

Jeesus Kristus, ”iankaikkisen pelastuksen tuoja”

Mitä sellaisia totuuksia löydät luvuista Hepr. 1–6, joita tunnet innoitusta opettaa lapsille? Kiinnitä huomiota Hengen kehotuksiin, joita saat valmistautumisen aikana, ja pidä huoli siitä, että kirjoitat ne muistiin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Ottivatko lapset vastaan viime viikon oppiaiheen lopussa esitetyn kutsun etsiä jokin pyhien kirjoitusten jae, jonka he voivat lukea muille? Jos he ottivat, anna heille aikaa lukea se. Mikäli he eivät ottaneet, auta heitä miettimään jotakin, mitä he ovat oppineet pyhistä kirjoituksista hiljattain ja mistä he voivat kertoa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Hepr. 1:2–10; 2:8–10, 17–18

Minä uskon Jeesukseen Kristukseen.

Nämä jakeet voivat auttaa lapsia oppimaan lisää Jeesuksesta Kristuksesta ja vahvistamaan suhdettaan Häneen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita omin sanoin paperiliuskoille Jeesusta Kristusta koskevia totuuksia, joita löydät kohdista Hepr. 1:2–10; 2:8–10, 17–18, ja piilota niitä eri puolille huonetta. Kehota lapsia etsimään paperiliuskat. Auta heitä lukemaan paperiliuskoihin kirjoitetut totuudet ja kertomaan, mitä nämä totuudet tarkoittavat. Mikäli tarpeen, selitä, että Jeesusta kutsutaan Jumalan Pojaksi, koska taivaallinen Isä on sekä Hänen henkensä että Hänen ruumiinsa isä.

  • Kierrätä luokassa kuvaa Vapahtajasta ja anna kunkin lapsen kuvaa pidellessään kertoa, miksi hän on kiitollinen Jeesuksesta Kristuksesta.

Hepr. 3:8

Taivaallinen Isä haluaa, että emme ”paaduta sydäntämme”.

Luvussa Hepr. 3 käytetään esimerkkinä sitä, kun israelilaiset paaduttivat sydämensä ja hylkäsivät Herran siunaukset. Se on varoituksena myös meille kaikille, ettemme paaduta eli koveta sydäntämme.

Mahdollisia toimintoja

  • Tuo luokkaan pesusieni (tai pesulappu) ja kivi. Kehota lapsia koskettamaan esineitä ja kuvailemaan, miltä ne tuntuvat. Laita kummankin päälle muutama tippa vettä ja tuo esiin, että pesusieneen imeytyy enemmän vettä kuin kiveen. Selitä, että meidän sydämemme tulee olla pehmeä eikä kova, jotta voimme ottaa vastaan sydämeemme taivaallisen Isän totuudet.

  • Leikkaa sydämen muotoinen pala jostakin pehmeästä materiaalista kuten kankaasta ja kovemmasta materiaalista kuten pahvista. Sano lapsille, että kun kuuntelemme ja olemme kuuliaisia, meillä on pehmeä sydän, ja kun emme kuuntele emmekä ole kuuliaisia, meillä on kova eli paatunut sydän. Kerro omin sanoin pyhien kirjoitusten esimerkkejä ihmisistä, joilla oli pehmeä sydän tai kova sydän (kuten Nefi, Laman ja Lemuel [1. Nefi 2:16–19], Paavali [Ap. t. 9:1–22] tai Joseph Smith [JS–H 11–20]). Kun kerrot kunkin esimerkin, kehota lapsia osoittamaan joko pehmeää sydäntä tai kovaa sydäntä.

Kuva
Mooses asettaa veljensä Aaronin

Mooses kutsuu Aaronin palvelutyöhön, Harry Anderson

Hepr. 5:4

Pappeudenhaltijat ovat Jumalan kutsumia.

Hepr. 5:4 on tärkeä jae, koska se selventää, että pappeudenhaltijoiden – ja muiden, jotka palvelevat kirkossa – täytyy olla Jumalan kutsumia.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Hepr. 5:4. Pyydä jotakuta pappeudenhaltijaa selittämään, mitä pappeus on, ja kertomaan oma kokemuksensa pappeuden saamisesta.

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa ilmauksia viidennestä uskonkappaleesta. Lausu todistuksesi siitä, että ihmiset, jotka kutsutaan tekemään Jumalan työtä, ovat Jumalan kutsumia ilmoituksen kautta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Hepr. 1:2–10; 2:8–10, 17–18

Minä uskon Jeesukseen Kristukseen.

Kirje heprealaisille kirjoitettiin, jotta se vahvistaisi heprealaisten pyhien uskoa Jeesukseen Kristukseen. Se voi tehdä samaa opettamiesi lasten kohdalla.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna kullekin lapselle muutama jae kohdista Hepr. 1:2–10; 2:8–10, 17–18 ja kehota lapsia etsimään niistä jakeista Jeesusta Kristusta koskevia totuuksia. Anna heidän kertoa tai kirjoittaa taululle, mitä he löytävät. Mitä muuta tiedämme Jeesuksesta Kristuksesta? Lapset saattavat löytää joitakin ajatuksia lauluista kuten ”Hän elää, Vapahtajani” (MAP-lauluja, 82) tai ”Hän antoi Poikansa” (Lasten laulukirja, s. 20–21).

  • Pyydä lapsia piirtämään kuva, jossa he ovat vanhempiensa kanssa. Pyydä heitä kertomaan, mitä yhteistä heillä on vanhempiensa kanssa. Selitä, että kun jakeessa Hepr. 1:3 sanotaan, että Jeesus Kristus on ”hänen [eli Jumalan] olemuksensa kuva”, se tarkoittaa sitä, että Jeesuksella ja taivaallisella Isällä on samoja ominaisuuksia ja piirteitä. Todista, että me opimme taivaallisesta Isästä oppimalla Jeesuksesta Kristuksesta ja seuraamalla Häntä.

  • Auta lapsia miettimään, keille he voisivat lausua todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta. Voisit kutsua heitä harjoittelemaan sitä, mitä he kertoisivat näille ihmisille Jeesuksesta.

Hepr. 3:7–19

Jotta saamme taivaallisen Isän johdatusta ja siunauksia, emme saa ”paaduttaa sydäntämme”.

Luvussa Hepr. 3 käytetään kertomusta israelilaisista autiomaassa sen opettamiseen, kuinka tärkeää on olla paaduttamatta sydäntämme. Kuinka voit tämän kertomuksen avulla opettaa tämän periaatteen luokkasi lapsille?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia ajattelemaan asioita, jotka ovat kovia tai pehmeitä. (Voisit tuoda heille malliksi joitakin esineitä.) Lukekaa yhdessä Hepr. 3:8. Mitä tarkoittaa se, että jollakulla on paatunut sydän? Miksi Jumala haluaa, että meillä on pehmeä sydän?

  • Kerro omin sanoin kertomus siitä, kun israelilaiset paaduttivat sydämensä Herraa vastaan autiomaassa (ks. 4. Moos. 14:1–12; Hepr. 3:7–19). Anna lasten näytellä kertomus. Mitä tapahtuu, jos paadutamme sydämemme Herraa ja Hänen evankeliumiaan vastaan?

  • Kehota lapsia lukemaan Matt. 13:15; Hepr. 3:15; Moosia 11:29 ja Moos. 6:27. Pyydä heitä piirtämään taululle näissä jakeissa mainittuja ruumiinosia. Mitä tarkoittaa se, että jollakulla on hengellisesti kuurot korvat, sokeat silmät ja paatunut sydän? Kuinka voimme pitää huolen siitä, että korvamme, silmämme ja sydämemme ovat valmiita vastaanottamaan Jumalan siunauksia?

Hepr. 5:1–4

Pappeudenhaltijat ovat Jumalan kutsumia.

Luku Hepr. 5 antaa tilaisuuden keskustella siitä, mitä pappeus on – voima ja valtuus toimia Jumalan nimessä – ja kuinka se saadaan. Tämä saattaa olla erityisen hyödyllistä pojille, jotka valmistautuvat asetettaviksi pappeuteen.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Mooses antaa Aaronille pappeuden (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 15) samalla kun yksi lapsi lukee Hepr. 5:4. Voi olla hyödyllistä selittää, että koska Aaron oli ensimmäinen henkilö, jolla oli Aaronin pappeus, se on nimetty hänen mukaansa. Auta lapsia miettimään, mitä tehtäviä Aaronin pappeuden haltijat suorittavat (kuten kastaminen, sakramentin siunaaminen ja jakaminen sekä muiden kutsuminen Kristuksen luo).

  • Auta lapsia ajattelemaan, millä eri tavoilla ihmiset voivat saada valtuuden. Esimerkiksi kuinka opettaja, lääkäri tai poliittinen johtaja saa valtuuden toimia virassa? Kuinka Jumala antaa valtuutensa? Kehota lapsia miettimään tätä kysymystä, kun he lukevat jaetta Hepr. 5:4 ja viidettä uskonkappaletta.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kertomaan perheelleen perheillassa, minkä pyhien kirjoitusten kohdan, laulun tai toiminnan he oppivat tänään luokassa.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset pystyvät tunnistamaan Hengen vaikutuksen. Opeta lapsille, että ne rauhan, rakkauden ja lämmön tuntemukset, joita heillä on, kun he puhuvat tai laulavat Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan, tulevat Pyhältä Hengeltä. Nämä tuntemukset voivat vahvistaa heidän todistustaan.