Tule ja seuraa minua
14.–20. lokakuuta. Filippiläiskirje; Kolossalaiskirje: ”Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa”


”14.–20. lokakuuta. Filippiläiskirje; Kolossalaiskirje: ’Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti, 2019, 2019

”14.–20. lokakuuta. Filippiläiskirje; Kolossalaiskirje”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Paavali sanelee kirjettä vankilassa

14.–20. lokakuuta

Filippiläiskirje; Kolossalaiskirje

”Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa”

Lue Kirje filippiläisille ja Kirje kolossalaisille ajatellen lapsia, joita opetat. Etsi innoitusta siihen, kuinka opettaa heille näissä kirjeissä olevia periaatteita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kysy lapsilta, mitä he tekivät tällä menneellä viikolla auttaakseen jotakuta, joka tarvitsi ystävää, kuten oli puhetta viime viikon oppitunnilla.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Fil.1:3–4; Kol. 1:3, 9

Kirkon johtajat rakastavat minua ja rukoilevat minun puolestani.

Paavali aloitti usein kirjeensä ilmaisemalla rakkautta kirkon jäseniä kohtaan ja kertomalla heille, että hän rukoili heidän puolestaan. Mieti, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, että heidän johtajansa kirkossa rakastavat heitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue ääneen Fil. 1:3–4 ja Kol. 1:3, 9 ja pyydä lapsia ristimään kätensä ja painamaan päänsä joka kerta, kun he kuulevat sanan rukoilla jossakin muodossa. Selitä, että apostoli Paavali rukoili kirkon jäsenten puolesta, aivan kuten kirkkomme johtajat rukoilevat nykyään meidän puolestamme.

  • Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta ja kerro esimerkkejä siitä, kun Hän rukoili jonkun puolesta (ks. Luuk. 22:32; 3. Nefi 19:21, 23). Mitä Jeesus pyysi, kun Hän rukoili muiden puolesta?

  • Auta lapsia mainitsemaan joitakin heidän johtajiaan kirkossa, kuten Alkeisyhdistyksen johtaja, piispa ja kirkon presidentti. Selitä, että nämä johtajat pyytävät taivaallista Isää siunaamaan lapsia ja auttamaan heitä elämään vanhurskaasti. Voisit kertoa lapsille, mitä sanot, kun itse rukoilet heidän puolestaan.

Fil. 4:4, 8

Minä voin iloita Herrassa.

Paavali kannusti pyhiä iloitsemaan – vaikka he kohtasivat vaikeita koettelemuksia ja Paavali itse oli vankeudessa. Kuinka autat lapsia ymmärtämään, että evankeliumin mukainen elämä tuo iloa?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kuuntelemaan, mitä sanaa toistetaan jakeessa Fil. 4:4. Pyydä lapsia näyttämään sinulle, mitä he voisivat tehdä, kun he iloitsevat. Auta heitä ymmärtämään, että ”Herrassa iloitseminen” tarkoittaa sitä, että tunnemme onnellisuutta, koska meillä on evankeliumi ja koska Jeesus Kristus rakastaa meitä.

  • Tuo esineitä tai kuvia, jotka kuvaavat asioita, jotka auttavat sinua iloitsemaan Herrassa. Voisit tuoda jonkin kauniin asian, jonka Jumala on luonut, tai kuvan temppelistä, ylösnousseesta Vapahtajasta tai perheestä. Anna lasten vuorotellen valita jokin kuva tai esine ja kerro sitten, miksi se tekee sinut onnelliseksi. Kehota heitä kertomaan asioita, jotka auttavat heitä iloitsemaan Herrassa.

  • Lukekaa yhdessä Fil. 4:8, ja auta lapsia keksimään asioita, jotka sopivat jakeen kuvauksiin (ks. myös UK 13). Anna lapsille paperia ja anna heidän piirtää kuvia näistä asioista, jotta heidän on helpompi ajatella Paavalin kuvaamia asioita.

Kol. 1:23; 2:6–7

Uskoni tulee olla ”juurtunut” Jeesukseen Kristukseen.

Jos lapset voivat rakentaa elämänsä ja uskonsa Vapahtajan varaan, he pystyvät kestämään elämän myrskyt.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa puusta aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa samalla kun luet keskeisiä ilmauksia jakeista Kol. 1:23; 2:6–7. (Tai näytä video ”Hengellisiä pyörretuulia” sivustolla lds.org.) Mitä tälle puulle tapahtuisi, jos myrsky tulisi eikä puulla olisi vahvoja juuria? Anna lasten nousta seisomaan ja esittää myrskyssä olevaa puuta, jolla on heikot juuret, ja sitten puuta, jolla on vahvat juuret. Kuinka usko Vapahtajaan voi auttaa meitä olemaan kuin puu, jolla on vahvat juuret?

  • Kehota yhtä lasta piirtämään taululle puu. Pyydä lapsia mainitsemaan asioita, joita he voivat tehdä ollakseen ”juurtuneita” Jeesukseen Kristukseen. Joka kerta kun joku lapsista sanoo jonkin asian, kehota häntä lisäämään piirrokseen yksi juuri.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Fil. 4:4–13

Jos minulla on usko Jeesukseen Kristukseen, voin olla onnellinen vaikeinakin hetkinä.

Paavali kärsi monia koettelemuksia, mutta hän oli onnellinen, koska hänellä oli usko Jeesukseen Kristukseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että he ovat vankilassa aivan kuten apostoli Paavali oli kirjoittaessaan kirjeen filippiläisille. Lue lasten kanssa Fil. 4:4–13 ja pyydä heitä panemaan merkille seuraavat sanat: riemuita, rauha, ilo, tulla toimeen. Miksi Paavali pystyi riemuitsemaan ja tuntemaan rauhaa myös vankilassa? Auta lapsia löytämään jakeista sanat Herra, Jumala ja Kristus. Auta heitä ymmärtämään, että Paavali pystyi riemuitsemaan, koska hänellä oli usko Jeesukseen Kristukseen.

  • Kehota lapsia täydentämään kanssasi seuraavanlaiset virkkeet: Voin olla pimeässä ja silti nähdä, jos minulla on . Voin olla helteisenä päivänä ulkona ja silti tuntea oloni viileäksi, jos minulla on . Minulla voi olla vaikeuksia ja voin silti tuntea iloa, jos . Auta lapsia miettimään keinoja, joilla he voivat tuntea iloa Jeesuksessa Kristuksessa, kun heillä on vaikeuksia. He voivat laulaa jonkin kirkon laulun, lukea pyhien kirjoitusten lempikohdan, palvella jotakuta tai pitää kiitosrukouksen. Mitä jakeissa Fil. 4:4–13 ehdotetaan? Laula lasten kanssa joitakin kirkon lauluja tai lue heidän kanssaan pyhien kirjoitusten kohtia, jotka auttavat sinua tuntemaan iloa vaikeina hetkinä.

Fil. 4:8

Voin ajatella sitä, mikä on totta, kunnioitettavaa ja puhdasta.

Lapset altistuvat usein sellaiselle, mikä on pahaa ja epäpuhdasta. Voit auttaa heitä etsimään sitä, mikä on kohottavaa ja hyveellistä.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta lukemaan ääneen Fil. 4:8 samalla kun muut panevat merkille sanoja, jotka ovat samoja tai samantapaisia kuin 13. uskonkappaleessa. Kehota jotakuta kirjoittamaan nämä sanat taululle. Anna näistä sanoista yksinkertaiset määritelmät ja pyydä lapsia yhdistämään määritelmät sanoihin. Miksi meidän tulisi ajatella näitä asioita? Kuinka voimme ”etsiä” niitä?

  • Pyydä lapsia mainitsemaan asioita, jotka sopivat jakeen Fil. 4:8 kuvauksiin. Kehota heitä kirjoittamaan tällä viikolla muistiin kaikkea, minkä he huomaavat sopivan näihin kuvauksiin. Kannusta heitä tuomaan kirjoittamansa luettelo ensi viikolla Alkeisyhdistykseen ja kertomaan, mitä he huomasivat.

Kol. 1:23; 2:6–7

Uskoni tulee olla ”juurtunut” Jeesukseen Kristukseen.

Saatana yrittää heikentää lasten uskoa kiusauksilla ja väärillä opeilla. Kuinka voit innoittaa lapsia vahvistamaan uskoaan Vapahtajaan niin etteivät he ”[horjahda] pois siitä toivosta, jonka – – evankeliumi antaa”?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia, jotka esittävät totuuksia, joita he löytävät jakeista Kol. 1:23; 2:6–7. Anna heidän näyttää piirtämäänsä kuvaa luokalle ja selittää, mitä totuuksia heidän kuvansa esittää.

  • Näytä video ”Hengellisiä pyörretuulia”. Mitkä kiusaukset ja väärät opit nykypäivän maailmassa voivat heikentää meidän uskoamme? Mitä voimme tehdä vahvistaaksemme uskoamme niin että olisimme ”juurtuneita” Jeesukseen Kristukseen?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kertomaan perheelleen, mitä he ovat oppineet Kristukseen ”juurtumisesta”. He voisivat käyttää tämän viikon toimintasivua tai jotakin tänään oppitunnin aikana luettua pyhien kirjoitusten kohtaa.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset ovat uteliaita ja oppivat uusien ja vaihtelevien kokemusten kautta. Käytä toimintoja, jotka auttavat lapsia liikkumaan, käyttämään kaikkia aistejaan, tutkimaan ja kokeilemaan uutta. Tämän aineiston alussa olevan osion ”Nuorempien lasten tarpeisiin vastaaminen” ehdotuksista voi olla apua. (Ks. myös Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25–26.)