Kom dan en volg Mij
1–14 april. Mattheüs 16–17; Markus 9; Lukas 9: “U bent de Christus”


‘1–14 april. Mattheüs 16–17; Markus 9; Lukas 9: “U bent de Christus”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘1–14 april. Mattheüs 16–17; Markus 9; Lukas 9’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Verheerlijking van Christus

De verheerlijking, Carl Heinrich Bloch

1–14 april

Mattheüs 16–17; Markus 9; Lukas 9

‘U bent de Christus’

Lees deze hoofdstukken in het Nieuwe Testament en luister naar de toespraken in de algemene conferentie. Haal er boodschappen uit die voor de kinderen in uw klas van belang zijn.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Als er kinderen in uw klas zijn die de algemene conferentie bekeken of beluisterd hebben, vraagt u ze er iets over te vertellen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Mattheüs 16:13–17

Ik kan een getuigenis krijgen dat Jezus Christus de Zoon van God is.

Hoe kunt u de kinderen met behulp van Petrus’ getuigenis en Jezus’ reactie leren wat een getuigenis is, en ze inspireren om er zelf een te ontwikkelen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Mattheüs 16:15–17 voor en laat de kinderen letten op wat Petrus zei. (Zie ook ‘Hoofdstuk 32: Petrus getuigt van Christus’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 76–77, of de bijbehorende video op LDS.org.) Leg uit dat Petrus van Jezus Christus getuigde. Lees de tekst opnieuw. (Of toon de video nog een keer.) Laat de kinderen deze keer nagaan wie aan Petrus verteld had dat Jezus Christus de Zoon van God was.

  • Geef uw getuigenis van Jezus Christus en leg uit hoe u dat ontvangen hebt. Spoor de kinderen aan om onze hemelse Vader om een getuigenis te vragen.

Mattheüs 16:15–19

Jezus Christus geeft profeten en apostelen priesterschapssleutels om zijn kerk te leiden.

De Heiland vergeleek openbaring met een steen en priesterschapsgezag met sleutels. Hoe kunt u de kinderen met behulp van deze vergelijkingen aansporen om de leiders van de kerk te vertrouwen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Mattheüs 16:18 en toon de kinderen een steen. Leg uit dat petra in het Grieks steen of rots betekent. Herhaal samen ‘op deze [rots] zal Ik Mijn gemeente bouwen’ en bedenk er bewegingen bij. Leg uit dat de gemeente of kerk op de ‘rots’ van openbaring gebouwd is.

  • Toon de kinderen wat sleutels en vraag ze waarvoor sleutels dienen. Leg uit dat Jezus Petrus en de andere apostelen priesterschapssleutels gaf. Door die sleutels kunnen we zegeningen ontvangen en naar de hemel gaan. Dankzij priesterschapssleutels kunnen we ons bijvoorbeeld laten dopen en aan het avondmaal deelnemen. Geef de kinderen papieren sleutels en laat ze er zegeningen op schrijven die we dankzij priesterschapssleutels ontvangen.

  • Toon een afbeelding van de president van de kerk en getuig dat hij, net als Petrus, in deze tijd alle priesterschapssleutels bezit.

Afbeelding
Standbeeld van Petrus met sleutels

Jezus gaf Petrus priesterschapssleutels.

Mattheüs 17:19–20

Met geloof kan ik wonderen verrichten.

Lees de belofte van Jezus dat geloof als een mosterdzaad bergen kan verplaatsen. Welke ingevingen krijgt u betreffende de kinderen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen om de beurt een grote berg en een klein zaadje op het bord tekenen. Lees samen Mattheüs 17:19–20. Leg uit dat de bergen die we moeten verplaatsen meestal dingen zijn die we moeilijk vinden. Wat voor dingen lijken wel een berg? Laat de kinderen met behulp van de doe-pagina van deze week inzien dat geloof hen helpt om de dingen te doen die God van ze vraagt.

  • Plaats een afbeelding van een berg aan een kant van het lokaal. Zet er woorden zoals angst, twijfel en zorgen op. Vraag de kinderen wat ze kunnen doen om meer geloof in Jezus Christus te ontwikkelen. Laat de kinderen die antwoorden de berg steeds iets dichter naar de andere kant van het lokaal verplaatsen. Lees Mattheüs 17:19–20 en getuig van de kracht van geloof in uw leven.

  • Laat de kinderen ‘Geloof’, Kinderliedjes, 50–51 zingen. Geef de kinderen een zaadje dat ze mee naar huis mogen nemen. Vraag ze het zaadje te zaaien. Laat ze het een plaats geven waar ze het kunnen zien groeien, zodat ze eraan denken dat ze geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus moeten hebben.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Mattheüs 16:13–17

We ontvangen door hemelse openbaring een getuigenis van Jezus Christus.

Wat hebben de kinderen aan Petrus’ getuigenis in Mattheüs 16:13–17 bij het ontwikkelen van hun eigen getuigenis?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen wat ze zouden zeggen als iemand ze ‘Wie is Jezus?’ vroeg. Laat de kinderen Mattheüs 16:13–17 lezen en vaststellen hoe Petrus die vraag beantwoordde. Hoe kreeg hij een getuigenis van Jezus? Wat kunnen we doen om ons getuigenis te versterken?

  • Help de kinderen om de manier waarop we kennis van geestelijke waarheden krijgen te vergelijken met de manier waarop we kennis van andere waarheden verwerven. Hoe weten we bijvoorbeeld hoe groot iemand is of wat voor weer het is? Hoe weten we dat Jezus Christus de Zoon van God is?

  • Getuig van Jezus Christus en spoor de kinderen aan om zelf een getuigenis te ontvangen of hun getuigenis te versterken.

Mattheüs 16:15–19

De Kerk van Jezus Christus wordt geleid door mannen die priesterschapssleutels bezitten.

Door Mattheüs 16:15–19 te lezen, kunnen de kinderen een sterker getuigenis krijgen dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen dezelfde kerk is die Jezus op aarde gesticht heeft.

Mogelijke activiteiten

  • Zet Mattheüs 16:19 op het bord, maar laat enkele woorden zoals ‘sleutels’ weg. Laat de kinderen de ontbrekende woorden invullen.

  • Toon de video ‘Priesthood Keys: The Restoration of Priesthood Keys’ (LDS.org) of neem samen de uitleg over priesterschapssleutels in Trouw aan het geloof, 135 door. Wat zijn priesterschapssleutels? In welke opzichten zijn priesterschapssleutels als echte sleutels?

  • Laat de kinderen namen op het bord zetten van mensen die priesterschapssleutels bezitten. (Zie Trouw aan het geloof, 135.) Vraag een sleuteldrager in uw wijk de kinderen te vertellen waarom priesterschapssleutels belangrijk zijn.

  • Verstop een aantal sleutels (of afbeeldingen van sleutels) in het lokaal. Laat de kinderen ze zoeken. Telkens als ze een sleutel vinden, vraagt u ze welke zegeningen priesterschapssleutels mogelijk maken (bijvoorbeeld eeuwige gezinnen, de doop en het avondmaal).

Lukas 9:28–36

Jezus Christus is de Zoon van God.

De verheerlijking van Christus is een van de weinige momenten in de Schriften waarop de stem van God de Vader van zijn geliefde Zoon getuigt. Als u dit verhaal samen met de kinderen bestudeert, kan hun geloof in Jezus Christus toenemen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een tekening van de verheerlijking van Christus maken (zie Mattheüs 17:1–9). Laat ze elkaar over hun tekening vertellen. (Zie ook het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.)

  • Geef de kinderen de tijd om te bedenken wat ze uit dit verhaal over Jezus Christus leren. Laat ze hun antwoorden op het bord schrijven. Laat enkele kinderen vertellen hoe ze weten dat Jezus Christus de Zoon van God is.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor de kinderen aan om hun ouders of andere gezinsleden te vragen hoe zij een getuigenis van Jezus Christus ontvangen hebben.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik muziek. Door jeugdwerkliedjes en lofzangen te zingen kunnen kinderen evangeliebeginselen beter begrijpen en onthouden. U betrekt ze op die manier ook bij de les. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland22.)

Afbeelding
doe-pagina: met geloof kunnen we wonderen verrichten