Tule ja seuraa minua
24.–30. elokuuta. Helaman 7–12: ”Kansa – – alkoi muistaa Herraa”


”24.–30. elokuuta. Helaman 7–12: ’Kansa – – alkoi muistaa Herraa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”24.–30. elokuuta. Helaman 7–12”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Nefi rukoilee puutarhatornissa

Kuvitus Nefistä puutarhatornissa, Jerry Thompson

24.–30. elokuuta

Helaman 7–12

”Kansa – – alkoi muistaa Herraa”

Kun luet lukuja Hel. 7–12, pohdi, kuinka näissä luvuissa olevat kertomukset ja periaatteet voivat siunata opettamiasi lapsia. Tämän oppimisehdotuksen ideat voivat olla lisänä saamallesi innoitukselle.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kysy lapsilta, mitä he tietävät profeetta Nefistä, Helamanin pojasta (ks. Hel. 7–12). Selitä tarvittaessa, että tämä Nefi-niminen profeetta ja Mormonin kirjan alussa oleva Nefi-niminen profeetta ovat kaksi eri henkilöä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Helaman 7:20

Herra haluaa minun muistavan Hänet.

Nefi ihmetteli, kuinka hänen kansansa oli kääntynyt pois Jumalasta ja unohtanut Hänet. Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan, miten he voivat muistaa taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille tilanteesta, jolloin unohdit jotakin tärkeää. Kysy heiltä, ovatko he koskaan unohtaneet mitään. Lue heille jae Hel. 7:20 ja selitä, että nefiläiset olivat valinneet unohtaa Jumalan. Profeetta Nefi halusi heidän muistavan Jumalaa. Tuo luokkaan pussillinen kuvia, jotka edustavat tapoja, joilla lapset voivat muistaa taivaallista Isää ja Jeesusta. Anna lasten vuorotellen valita kuva ja kertoa, kuinka voimme muistaa Jumalaa joka päivä.

  • Auta lapsia värittämään ja leikkaamaan irti tämän viikon toimintasivun kuvat.

Helaman 8:13–23

Profeetat todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.

Nefi todisti, että Jeesus Kristus tulisi, ja hän kehotti kansaansa tekemään parannuksen ja seuraamaan Häntä. Käytä näitä lukuja apuna opettaaksesi lapsille, että profeetat todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta ja kerro lapsille, että profeetat kuten Nefi kehottavat meitä seuraamaan Jeesusta. Lue seuraavat profeetoista kertovat sanat jakeesta Hel. 8:22: ”He ovat todistaneet Kristuksen tulemisesta ja ovat odottaneet hänen päiväänsä, joka on tuleva, ja riemuinneet siitä.” Kerro lapsille jotakin sellaista, mitä elävä profeettamme on sanonut Vapahtajasta.

  • Laulakaa yhdessä jokin profeetoista kertova laulu, kuten ”Profeettaa seuraa” (Lasten laulukirja, s. 58–59). Valitse laulusta jokin tärkeä ilmaus, leikkaa paperista useita jalanjälkikuvioita ja kirjoita kuhunkin yksi ilmauksen sanoista. Aseta jalanjäljet lattialle niin, että ne johtavat Vapahtajan kuvan luo. Kehota lapsia seuraamaan jalanjälkipolkua ja auta heitä lukemaan sanat.

Helaman 10:11–12

Minä olen kuuliainen taivaalliselle Isälle.

Nefin esimerkki kuuliaisuudesta voi innoittaa opettamiasi lapsia olemaan kuuliaisia Herralle.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue jakeet Hel. 10:2, 11–12 ja auta lapsia ymmärtämään, että Nefi totteli Jumalaa. Kehota lapsia näyttelemään, mitä Nefi teki. Pyydä, että he esimerkiksi kävelevät huoneen toiselle puolelle (ikään kuin he menisivät kotiinsa), pysähtyvät, kääntyvät ympäri ja kävelevät kohti huoneen toista puolta (ikään kuin he palaisivat opettamaan ihmisiä). Auta heitä huomaamaan, että Nefi halusi olla kuuliainen Herralle, vaikka hänen oli tehtävä jotakin vaikeaa.

  • Auta lapsia ymmärtämään, että toisinaan taivaallinen Isä haluaa meidän tekevän jotakin muuta kuin mitä itse haluaisimme tehdä, mutta voimme silti olla kuuliaisia Hänelle, kuten Nefikin oli. Esitä seuraavanlaisia lausumia: ”Joskus haluan olla tosi vihainen, mutta taivaallinen Isä haluaa, että…” Anna lasten sitten täydentää virkkeet. Kannusta lapsia siihen, että he muistavat pysähtyä ajattelemaan, mitä taivaallinen Isä haluaa heidän tekevän, ja että he sen jälkeen tekevät niin.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Helaman 7–11

Olen hengellisesti turvassa, kun seuraan profeettaa.

Presidentti James E. Faust on opettanut: ”Meidän turvallisuutemme riippuu siitä, otammeko vaarin kaikesta, mitä [kirkon presidentti] sanoo, ja noudatammeko hänen ohjeitaan” (”Jatkuva ilmoitus”, Valkeus, tammikuu 1990, s. 9).

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia laatimaan tauluun luettelo asioista, joita profeetta tekee (ks. ”Profeetta”, PKO, ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin). Auta heitä tutkimaan jakeista Hel. 7:1–2, 27–29; 8:22–23 ja 10:3–4, 6–7, kuinka Nefi suoritti joitakin heidän luettelossaan olevia tehtäviä. Milloin olemme nähneet nykyisen profeettamme tekevän näitä asioita? Lausu todistuksesi elävästä profeetasta.

  • Lukekaa yhdessä jakeet Hel. 11:3–7 (tai käykää läpi ”Luku 39: Nefi saa suuren voiman”, Mormonin kirjan kertomuksia, s. 108–110). Pyydä lapsia kuuntelemaan, mitä tapahtui niille ihmisille, jotka eivät kuunnelleet profeettaa. Mitä voi tapahtua, kun emme kuuntele profeettaa? Kuinka meitä siunataan, kun seuraamme Jeesusta? Kerro jotakin sellaista, mitä profeettamme on opettanut, ja kannusta lapsia noudattamaan hänen opetuksiaan.

Helaman 7:20–21

Herra haluaa minun muistavan Hänet.

Lapset, joita opetat, tulevat kohtaamaan häiriötekijöitä, jotka voivat saada heidät unohtamaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen. Kuinka voit innoittaa lapsia omistamaan aikaansa hengellisille asioille?

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä jakeet Hel. 7:20–21. Kysy lapsilta, mitä heidän mielestään tarkoittaa se, että unohtaa Jumalan. Selitä, että sana unohtaa voi myös tarkoittaa sitä, että ”laiminlyö” tai ”jättää huomiotta” jotakin. Näytä kuvaa Vapahtajasta ja kehota lapsia piirtämään asioita, joihin he saattavat käyttää liian paljon aikaa, mikä voi saada heidät unohtamaan Herran. Laita heidän piirustuksensa Jeesuksen kuvan eteen. Pyydä lapsia keksimään asioita, joita he voivat tehdä joka päivä muistaakseen taivaallista Isää ja Jeesusta. Kun he kertovat ideoitaan, ota piirustukset pois yksi kerrallaan, kunnes Vapahtajan kuva tulee näkyviin.

  • Kehota lapsia suorittamaan tämän viikon toimintasivun tehtävä.

Helaman 10

Kun pohdiskelen Jumalan sanaa, voin saada ilmoitusta.

Tietävätkö opettamasi lapset, mitä pohdiskeleminen tarkoittaa? Auta heitä ymmärtämään, että Nefiä siunattiin ilmoituksella, kun hän pohdiskeli asioita, joita Herra oli näyttänyt hänelle.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia ymmärtämään, mitä pohtiminen tarkoittaa (ks. ”Pohtiminen”, PKO, ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin). Kehota heitä miettimään muita sanoja, jotka kuvailevat sitä, mitä pohtiminen tarkoittaa. Pyydä heitä sen jälkeen lukemaan jakeet Hel. 10:1–3 ja korvaamaan sana pohdiskella heidän keksimillään sanoilla. Mitä tapahtui, kun Nefi pohdiskeli pyhiä kirjoituksia? (Ks. Hel. 10:3–7.) Kerro tilanteesta, jolloin sait ilmoitusta pohdiskeltuasi jotakin pyhien kirjoitusten kohtaa, nykyajan ilmoitusta tai hengellistä kokemusta.

  • Anna lapsille aikaa lukea luku Hel. 10, tai lukekaa se yhdessä. Kannusta heitä löytämään jokin jae, jota he haluaisivat pohdiskella tulevalla viikolla. Kehota heitä kirjoittamaan valitsemansa jae paperille tai korttiin ja laittamaan se johonkin muistuttamaan heitä siitä, että he pohtisivat tuota jaetta tulevalla viikolla. Anna heille jollakin tulevalla oppitunnilla aikaa kertoa, mitä he oppivat pohdiskellessaan tuota jaetta.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kertomaan perheelleen, mitä he aikovat tehdä muistaakseen taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta joka päivä. He voisivat myös kehottaa perhettään osallistumaan tavoitteeseensa.

Näin kehitymme opettamisessa

Kehota toimimaan siten, että kunnioitat tahdonvapautta. Kun kehotat lapsia toimimaan sen pohjalta, mitä olet opettanut heille, mieti keinoja kunnioittaa heidän tahdonvapauttaan heidän soveltaessaan oppimaansa käytäntöön. Esimerkiksi Vapahtajaan keskittyvän oppiaiheen jälkeen voisit kysyä: ”Mitä te aiotte tehdä muistaaksenne Vapahtajaa tällä viikolla?”