Kom dan en volg Mij
17–23 augustus. Helaman 1–6. ‘De rots van onze Verlosser’


‘17–23 augustus. Helaman 1–6: “De rots van onze Verlosser”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘17–23 augustus. Helaman 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
rotsen in de branding

17–23 augustus

Helaman 1–6

‘De rots van onze Verlosser’

De activiteiten in dit overzicht zijn bedoeld als inspiratie voor uw hart en verstand. De beste ideeën komen doorgaans als u onder gebed nadenkt over de Schriften en de behoeften van de kinderen in uw klas.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Ondersteun de evangeliestudie thuis door de kinderen te vragen wat ze de afgelopen week hebben geleerd. Vertel hoe u thuis het evangelie bestudeert, en bedenk samen manieren waarop de kinderen hun gezinsleden iets uit het Boek van Mormon kunnen leren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Helaman 5:12

Ik kan mijn fundament op Jezus Christus bouwen.

Helaman leerde zijn zonen Nephi en Lehi dat ze op de rots van onze Verlosser moesten bouwen. Hoe kunt u hetzelfde doen voor de kinderen in uw klas?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een plaat van een tempel of een ander gebouw zien, en leg uit dat gebouwen stevige fundamenten moeten hebben, omdat ze anders omvallen als het waait en stormt. Laat de kinderen ter illustratie proberen een steen te verplaatsen door ertegen te blazen. Lees de eerste regels van Helaman 5:12. Laat de kinderen hun hand opsteken als ze horen wie die ‘rots’ is op wie we ons fundament moeten bouwen.

  • Laat de kinderen gebaren verzinnen terwijl u Helaman 5:12 voorleest. Ze kunnen bijvoorbeeld met hun armen zwaaien als u over de ‘hevige storm’ van de duivel leest, en stokstijf blijven staan als u over de ‘rots van onze Verlosser’ leest.

  • Maak samen een toren of een gebouw van blokken of ander materiaal. Begin met een ‘vast fundament’ en vertel de kinderen hoe we van Jezus Christus het fundament van ons leven moeten maken. Vraag de kinderen wat ze kunnen doen om Jezus Christus te volgen, en laat ze bij elk antwoord een blokje toevoegen.

  • Laat de kinderen de doe-pagina inkleuren en uitknippen. Hoe kunnen we van Jezus Christus het fundament van ons leven maken? Vertel hoe u zoal op de Heiland bouwt en hoe dat u tot zegen is.

Helaman 5:21–52

De Heilige Geest fluistert met een stille, zachte stem.

De beschrijving van de stem die de Lamanieten in Helaman 5:29–30, 45-47 hoorden, wordt vaak gebruikt om uit te leggen hoe de Heilige Geest spreekt. U kunt de kinderen aan de hand van deze verzen leren de stem van de Geest te herkennen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het verhaal van Nephi en Lehi in de gevangenis. U kunt ‘Hoofdstuk 37: Nephi en Lehi in de gevangenis’ (Verhalen uit het Boek van Mormon, 99–102) gebruiken. Fluister als u vertelt over de stem die de Lamanieten hoorden. Herhaal het verhaal een paar keer, en moedig de kinderen aan om mee te fluisteren. Vertel over situaties waarin de Heilige Geest u iets toefluisterde en uw getuigenis versterkte.

  • Lees Helaman 5:30, en zing met de klas een liedje over de Heilige Geest. Vestig de aandacht op woorden in het vers en het liedje die beschrijven hoe de Heilige Geest tot ons spreekt (zie ook Helaman 5:45–47). Vertel aan de hand van Helaman 5:29 of uit eigen ervaring tot welke goede dingen de Heilige Geest ons kan inspireren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Helaman 1–6

Als ik nederig ben, zegent mijn hemelse Vader mij.

In het Boek van Mormon staan veel voorbeelden van de gevaren van hoogmoed en de zegeningen van nederigheid. Een aantal voorbeelden staan in Helaman 1–6. Bestudeer deze hoofdstukken en bedenk hoe u deze voorbeelden in de klas kunt gebruiken.

Mogelijke activiteiten

  • Teken de cirkelgang van hoogmoed samen met de kinderen op het bord over. Lees met de klas Helaman 3:24, 33–34 en 4:11–15. Laat de kinderen aanwijzen over welke fase in de cirkelgang deze verzen gaan.

  • Zet de woorden Nederig en Hoogmoedig op het bord. Schrijf enkele voorbeelden van nederig of hoogmoedig gedrag op strookjes papier. Laat de kinderen beurtelings een strookje uitkiezen en het op het bord bij het corresponderende woord hangen. Hoe kunnen we ervoor kiezen om nederig te zijn?

Afbeelding
de cirkelgang van hoogmoed

De ‘cirkelgang van hoogmoed’.

Helaman 5:5–14

Ik bouw mijn fundament op Jezus Christus.

In Helaman 5:12 staan sprekende metaforen over Jezus Christus als fundament om op te bouwen. Hoe kunt u die metaforen gebruiken om dat beginsel te illustreren? Zo kunt u de kinderen op verleidingen en beproevingen voorbereiden.

Mogelijke activiteiten

  • Neem iets mee naar de klas wat zwakke en sterke fundamenten kan voorstellen, zoals watten en een platte steen of tegel. Laat de kinderen op beide fundamenten een toren van blokken of ander materiaal bouwen. Waarom zijn sommige fundamenten sterker dan andere? Lees met de klas Helaman 5:12, en vraag de kinderen waarom Jezus Christus voor ons een ‘vast fundament’ zou zijn. Hoe kunnen we op Hem bouwen? Laat de kinderen in Helaman 3:27–29, 35 en Geloofsartikelen 1:4 naar antwoorden zoeken.

  • Laat de kinderen in Mosiah 5:5–14 tellen hoe vaak het woord ‘denken’ voorkomt. Waaraan moesten Helamans zonen denken? Hoe kunnen we Jezus Christus tot het fundament van ons leven maken als we aan deze dingen denken?

Helaman 5:20–52

Bekering vervangt geestelijke duisternis door licht.

De Lamanieten die Nephi en Lehi in de gevangenis wilden doden, waren letterlijk omgeven door duisternis. Als wij zondigen, bevinden we ons in geestelijke duisternis. In Helaman 5:20–52 leren we hoe onze geestelijke ‘wolk van duisternis’ kan worden weggenomen (vers 41).

Mogelijke activiteiten

  • Maak het zo donker mogelijk in uw klas. Gebruik een kleine zaklamp terwijl u het verhaal in Helaman 5:20–40 leest of samenvat. Hoe zouden de Lamanieten zich in de duisternis hebben gevoeld? Laat de kinderen letten op wat het volk van Aminadab moest doen zodat de duisternis zou worden weggenomen, en lees vervolgens vers 41 voor. Doe het licht weer aan, en lees samen de verzen 42–48. Wat staat er in deze verzen over de zegeningen van bekering?

  • Laat de kinderen zich voorstellen dat ze een kleiner kind over de Heilige Geest vertellen. Hoe kunnen ze aan de hand van Helaman 5:29–33, 44–47 uitleggen hoe het voelt om de stem van de Geest te horen en wat de Geest ons zoal leert? Hoe heeft de Heilige Geest u tot bekering geroepen? Geef de kinderen de kans om te vertellen wanneer ze gemoedsrust en troost door de Heilige Geest hebben gevoeld.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om hun gezinsleden te vragen hoe ze hun leven op Jezus Christus bouwen. Ze kunnen thuis ook vertellen hoe ze van plan zijn hun eigen leven op Hem te bouwen.

Ons onderwijs verbeteren

Getuig van Jezus Christus. U bent in de heilige gelegenheid om het groeiend getuigenis van de kinderen in uw klas te versterken. Zorg ervoor dat ze Jezus’ liefde voor hen kunnen voelen, en getuig vaak van Hem.