Kom, følg med meg
20.‒26. juli. Alma 36–38: “Se hen til Gud og lev”


“20.‒26. juli. Alma 36‒38: ‘Se hen til Gud og lev’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“20.‒26. juli. Alma 36‒38”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
mann som ber

Illustrasjon: Joshua Dennis

20.‒26. juli

Alma 36–38

“Se hen til Gud og lev”

Når du ber og studerer Alma 36‒38, kan du få inntrykk om barna du underviser. Skriv ned disse inntrykkene. De kan gi deg ideer til læringsaktiviteter.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Be alle barna fortelle om noe foreldrene har lært dem. Spør dem om de vet hva Alma lærte sine sønner.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Alma 36:6, 20, 24

Omvendelse gir meg glede.

Å undervise barn om gleden ved omvendelse når de er unge, kan inspirere dem til å omvende seg etterhvert som de blir eldre.

Mulige aktiviteter

  • Les Alma 36:20 for barna, og be dem lytte etter hva Alma følte. Be dem nevne noen ting som gir dem glede. Vis et bilde av Frelseren, og forklar at Alma følte glede fordi Jesus Kristus tilga syndenes hans.

  • Gi hvert barn en papirlapp med et smilefjes på den ene siden og et trist fjes på den andre. Be dem lytte mens du leser Alma 36:6, og å velge hvilket fjes de vil holde opp. Forklar at Alma omvendte seg og følte glede fordi Jesus Kristus tilga ham selv om han hadde tatt dårlige valg. Be barna lytte mens du leser Alma 36:24 om de gode valgene han tok senere, og å holde opp riktig fjes.

  • Syng en sang om Jesus Kristus sammen, som for eksempel “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20–21). Bær vitnesbyrd om at Jesus kom til jorden for å frelse oss fra synd og gi oss glede.

Alma 37:6‒7

“Ved små og enkle ting vil store ting skje.”

Hvordan kan du lære barna å forstå at Herren bruker små eller enkle ting for å utføre sitt verk?

Mulige aktiviteter

  • Les Alma 37:6‒7, og be barna sette seg på huk hver gang du leser ordet “enkle”. Vis dem noen små ting som kan flytte ting eller få store ting til å skje, for eksempel et batteri eller en bilnøkkel. Hvilke store ting skjer eller flytter seg på grunn av disse små tingene? Hjelp barna å komme på noe lite eller enkelt som Gud ønsker at vi skal gjøre. Hvilke store ting kan skje på grunn av disse små eller enkle budene?

  • Vis et bilde eller to av små ting som blir til store ting, for eksempel et gresstrå og et jorde, eller en regndråpe og en innsjø. Bær vitnesbyrd om at selv små og enkle handlinger kan ha stor betydning i vårt eget og andres liv. Oppfordre barna til å snakke om noen enkle, gode ting de gjør hver dag, eller gi noen eksempler selv. Be barna om å velge en enkel, god ting de kan gjøre denne uken, og å tegne at de gjør det. Oppfordre dem til å ta tegningene med seg hjem og dele dem med familien.

Alma 37:38‒47

Skriftene kan hjelpe oss hver dag.

Selv om mange små barn ikke kan lese, kan du hjelpe dem å få et vitnesbyrd om Skriftenes kraft til å veilede dem i hverdagen.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Liahona (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 68), eller be barna tegne en mens de forteller det de husker om den (se 1 Nephi 16:10, 28‒29). Hold opp Skriftene, og be barna fortelle hvordan Skriftene kan sammenlignes med Liahona. Bruk Alma 37:38‒47 og denne ukens aktivitetsside til å berike denne diskusjonen.

  • Syng en sang om skriftstudium sammen, som for eksempel “Søk, overvei og be” eller “Når jeg vender meg til Skriften” (Barnas sangbok, 66; Salmer, nr. 158). Hvilke velsignelser ved skriftstudium blir nevnt i sangen?

    Bilde
    kvinne som leser i Skriftene

    Skriftene lærer oss hvordan vi kan følge Gud.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Alma 36

Jeg kan bli “født av Gud” når jeg følger Jesus og omvender meg fra mine synder.

“Omvendelse … er en forandring i vår natur. Det er en så vesentlig endring at Herren og hans profeter kaller den en gjenfødelse” (“Conversion”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Mulige aktiviteter

  • Gjennomgå historien om Alma den yngres omvendelse i Alma 36:6‒21 for barna. Skriv på papirlapper ord og setninger i disse versene som beskriver hva Alma følte, og heng dem på tavlen. Be barna sortere papirlappene i to grupper: det Alma følte før han husket hva hans far hadde lært ham om Frelseren, og det han følte da han husket det. Les Alma 36:17‒20 sammen, og bær vitnesbyrd for barna om at Jesus Kristus tilgir oss når vi omvender oss.

  • Skriv Født av Gud og følgende skriftstedhenvisninger på tavlen: 1 Johannes 4:7; Mosiah 5:7; 27:25–26; Alma 5:14; 22:15. Hjelp barna å lese versene og se etter setninger som beskriver hva det vil si å bli født av Gud. Hvordan oppfører et menneske seg etter å ha blitt født av Gud? Hvordan kan vi vise at vi har blitt født av Gud?

Alma 37:6–9, 38–47

“Ved små og enkle ting vil store ting skje.”

Hjelp barna du underviser å forstå at det å lese i Skriftene om så bare en liten stund hver dag, kan gi dem store velsignelser.

Mulige aktiviteter

  • Tegn eller vis en bøtte. Hvor mange dråper vann skal til for å fylle bøtten? Hjelp barna å forstå at mange små dråper må til for å fylle bøtten. Hvordan angår dette Alma 37:6‒7? Hvordan er det å lese i Skriftene som å helle små dråper vann oppi en bøtte?

  • Be barna se i Alma 37:6‒9 etter velsignelser som kommer fra “opptegnelsene”, eller Skriftene. La klassen lage en liste over det de finner. Hvordan har det å lese Skriftene vært til velsignelse for oss? Bær vitnesbyrd om Skriftene, og oppfordre barna til å gjøre det samme.

  • Vis eller heng opp et bilde av Liahona (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 68), og be barna gjenfortelle det de husker om Liahona fra 1 Nephi 16:10, 28. Hjelp barna å lese Alma 37:38‒42. Hvordan virket Liahona? Hvordan ligner dette måten Skriftene virker på? Les vers 43‒47 sammen for å få hjelp til å besvare dette spørsmålet. Oppfordre barna til å fullføre aktivitetssiden som en del av denne aktiviteten.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å gi én grunn til at de er takknemlig for Skriftene, og til å oppfordre familiemedlemmer til å gjøre det samme.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å bli bedre elever. Din hensikt med å undervise barna er ikke bare å formidle sannhet til dem. Du skulle også hjelpe dem å bli selvhjulpne sannhetssøkere. Istedenfor bare å fortelle barna om sannheter som finnes i historien om Almas omvendelse, kan du for eksempel planlegge aktiviteter som kan hjelpe dem å oppdage sannheter i historien selv.