Oude Testament 2022
17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klaagliederen 1; 3: ‘Ik zal hun rouw veranderen in vreugde’


‘17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klaagliederen 1; 3: “Ik zal hun rouw veranderen in vreugde”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klaagliederen 1; 3’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
gravure van de profeet Jeremia

De roep van de profeet Jeremia, naar een gravure door de Nazareners

17–23 oktober

Jeremia 30–33; 36; Klaagliederen1; 3

‘Ik zal hun rouw veranderen in vreugde’

Schrijf uw ingevingen op. Vraag u daarbij af hoe de beginselen in Jeremia en Klaagliederen zich verhouden tot andere inzichten die u in het Oude Testament hebt gekregen.

Schrijf uw ingevingen op

Toen de Heer Jeremia tot profeet riep, zei Hij dat het zijn taak zou zijn ‘om weg te rukken en af te breken’ (Jeremia 1:10). En in Jeruzalem heerste veel goddeloosheid die weggerukt en afgebroken moest worden. Maar dat was slechts een deel van de zending van Jeremia. Hij was ook geroepen ‘om te bouwen en te planten’ (Jeremia 1:10). Wat kon er gebouwd of geplant worden op de troosteloze ruïnes van Israëls opstandigheid? En hoe kunnen wij weer bouwen en planten als zonde of tegenspoed ons leven heeft geruïneerd? Het antwoord is te vinden in de ‘Spruit van gerechtigheid’ (Jeremia 33:15), de beloofde Messias. De Messias brengt ‘een nieuw verbond’ (Jeremia 31:31) met Zich mee, een verbond waarvoor meer is vereist dan oppervlakkige toewijding of uiterlijke tekenen van godsvrucht. Zijn wet moet ‘in [ons] binnenste’ zijn gegrift, ‘in [ons] hart’ zijn geschreven. Dan pas zal de Heer ons ‘tot een God zijn’ en zullen wij Hem ‘tot een volk zijn’ (Jeremia 31:33). Dat is een levenslang proces, en af en toe zullen we fouten maken en reden hebben om te treuren. Maar als dat gebeurt, hebben we de belofte van de Heer: ‘Ik zal hun rouw veranderen in vreugde’ (Jeremia 31:13).

Zie voor een overzicht van het boek Klaagliederen ‘Klaagliederen, het boek’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jeremia 30–31; 33

De Heer zal de Israëlieten uit gevangenschap bevrijden en ze vergaderen.

In Jeremia 30–31; 33 gaf de Heer toe dat de Israëlieten in gevangenschap ‘een rouwklacht, een zeer bitter geween’ (Jeremia 31:15) zou overkomen. Maar Hij bood hun ook troost en hoop. Welke zinsneden in deze hoofdstukken zouden voor de Israëlieten troostrijk en hoopgevend zijn geweest? Welke beloften doet de Heer aan zijn volk? Hoe zijn die beloften op u van toepassing?

Jeremia 31:31–34; 32:37–42

‘Zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ík zal hun tot een God zijn’

Hoewel de Israëlieten hun verbond met de Heer hadden verbroken, profeteerde Jeremia dat de Heer een ‘nieuw’ en ‘eeuwig verbond’ met zijn volk zou sluiten (Jeremia 31:31; 32:40). Dat nieuwe, eeuwige verbond is ‘de volheid van het evangelie van Jezus Christus [zie Leer en Verbonden 66:2]. Het is nieuw iedere keer dat het na een periode van afval opnieuw wordt geopenbaard. Het is eeuwigdurend in de zin dat het Gods verbond is, dat in iedere bedeling van het evangelie dankbaar is aangenomen door mensen met een bereidwillig hart.’ (Gids bij de Schriften, ‘Nieuw en eeuwigdurend verbond’, schriften.ChurchofJesusChrist.org, cursivering toegevoegd.)

Lees Jeremia 31:31–34; 32:37–42. Wat betekent het voor u dat u bij Gods verbondsvolk hoort? Hoe gaat u door deze verzen anders tegen uw verbondsrelatie met God aankijken? Wat houdt het in om zijn wet in uw hart te hebben geschreven? (Zie Jeremia 31:33.)

Zie ook Jeremia 24:7; Hebreeën 8:6–12.

Afbeelding
meisje bestudeert Schriften

De Schriften kunnen ons inspireren om ons te bekeren en ons tot de Heer te wenden.

Jeremia 36

De Schriften hebben de macht om mij van het kwade weg te houden.

De Heer gebood Jeremia om zijn profetieën op te schrijven op ‘een boekrol’, en legde uit dat de mensen die deze profetieën hoorden, ‘zich misschien [zouden] bekeren, ieder van zijn slechte weg en Ik hun ongerechtigheid en hun zonden zal vergeven’ (Jeremia 36:2–3). Lees Jeremia 36 en noteer wat deze mensen van die profetieën vonden:

De Heer:

Jeremia:

Baruch:

Jehudi en koning Jojakim:

Elnathan, Delaja en Gemarja:

Overdenk wat de Schriften voor u betekenen en welke rol ze in uw leven spelen. Hoe houden ze u van het kwade weg?

Zie ook Julie B. Beck, ‘Mijn ziel verheugt zich in de Schriften’, Liahona, mei 2004, 107–109.

Klaagliederen 1; 3

De Heer kan de smart verlichten die we vanwege onze zonden voelen.

Het boek Klaagliederen is een verzameling gedichten die geschreven zijn na de verwoesting van Jeruzalem en de tempel. Waarom zou het belangrijk zijn dat deze klaagliederen zijn bewaard en in het Oude Testament opgenomen? Denk na over de metaforen in Klaagliederen 1 en 3, en wat u eruit leert over de diepe smart die de Israëlieten voelden. Welke boodschappen van hoop in Christus komt u tegen? (Zie in het bijzonder Klaagliederen 3:20–33; zie ook Mattheüs 5:4; Jakobus 4:8–10; Alma 36:17–20.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jeremia 31:3.Hoe tonen onze hemelse Vader en Jezus Christus hun ‘eeuwige liefde’ voor ons? Toon afbeeldingen van dingen die Christus tijdens zijn aardse bediening voor ons heeft gedaan, zodat uw gezinsleden zijn ‘goedertierenheid’ kunnen voelen.

Jeremia 31:31–34; 32:38–41.Maak een lijstje van de dingen die de Heer in deze verzen belooft aan mensen die verbonden met Hem sluiten. Wat staat er in deze verzen over het belang van onze verbonden?

Uw gezinsleden kunnen op papieren hartjes iets schrijven (of tekenen) dat hun gevoelens voor de Heiland weergeeft. Wat houdt het in om zijn wet in ons hart te hebben geschreven? (Zie Jeremia 31:33.) Hoe kunnen we aan de Heer laten zien dat we zijn volk willen zijn?

Jeremia 36.Hoe kunt u aan de hand van Jeremia 36 uw gezin het belang van de Schriften bijbrengen? (Zie bijvoorbeeld vers 1–6, 10, 23–24, 27–28, 32.) Een van uw gezinsleden kan ook een vers uit dit hoofdstuk voorlezen terwijl een ander het opschrijft, net zoals Baruch deed voor Jeremia. Waarom zijn we dankbaar voor mensen als Baruch, die de woorden van de profeten hebben bewaard? Hoe kunnen wij de Heer laten zien dat we waarde hechten aan zijn woorden in de Schriften?

Klaagliederen 3:1–17, 21–25, 31–32.Bespreek met het gezin hoe de gevoelens in Klaagliederen 3:1–17 zich verhouden tot de gevoelens die we hebben als we zondigen. Hoe kan de boodschap in vers 21–25, 31–32 ons leven veranderen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Ik voel uw liefde, Heer’, Kinderliedjes, p. 42–43.

Uw individuele studie verbeteren

Streef naar openbaring. Als u in de loop van de dag bezinningsmomenten inlast, kunt u bijkomende ideeën en indrukken krijgen over de verzen die u hebt bestudeerd. Beschouw geestelijke voorbereiding niet als iets waar u tijd voor hoeft te voorzien, maar als iets dat u voortdurend aan het doen bent. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 12.)

Afbeelding
man in grot kijkt verdrietig naar brandende stad

Jeremia treurend over de verwoesting van Jeruzalem, Rembrandt van Rijn