Vanha testamentti 2022
26. syyskuuta – 2. lokakuuta. Jesaja 50–57: ”Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme”


”26. syyskuuta – 2. lokakuuta. Jesaja 50–57: ’Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”26. syyskuuta – 2. lokakuuta. Jesaja 50–57”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Kristus päässään orjantappurakruunu ja sotilaan pilkkaamana

Kristusta pilkataan, Carl Heinrich Bloch

26. syyskuuta – 2. lokakuuta

Jesaja 50–57

”Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme”

Pohdi lukujen Jes. 50–57 antamia oivalluksia, jotka auttavat sinua lähestymään Vapahtajaa. Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Koko palvelutehtävänsä ajan Jesaja puhui mahtavasta pelastajasta (ks. esim. Jes. 9:2–6). Nämä profetiat ovat varmasti olleet erityisen kallisarvoisia israelilaisille vuosisatoja myöhemmin, kun he olivat vankeudessa Babylonissa. Hän, joka kaataisi Babylonin muurit, olisi todellakin mahtava valloittaja. Mutta sellaista Messiasta Jesaja ei kuvaillut luvuissa 52–53: ”Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. – – Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan.” (Jes. 53:3–4.) Lähettämällä tällaisen odottamattoman pelastajan Jumala opetti meille, mitä on todellinen pelastuminen. Pelastaakseen meidät piinasta ja ahdingosta Jumala lähetti Hänet, jota itseä piinattiin ja ahdistettiin. Kun jotkut odottivat leijonaa, Jumala lähetti karitsan (ks. Jes. 53:7). Epäilemättä Jumalan tiet eivät ole meidän teitämme (ks. Jes. 55:8–9). Jeesus Kristus vapauttaa meidät paitsi avaamalla vankilan myös ottamalla meidän paikkamme siellä. Hän vapauttaa meidät murheen ja surun kahleista kantamalla ne itse (ks. Jes. 53:4–5, 12). Hän ei pelasta meitä etäältä. Hän kärsii meidän kanssamme osoittaen ikuista rakkautta, joka ei järky (ks. Jes. 54:8, 10).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Jes. 50–52

Tulevaisuus on valoisa Herran kansalle.

Vaikka israelilaiset viettivät monia vuosia vankeudessa – ja vaikka tuo vankeus oli seurausta heidän omista huonoista valinnoistaan – Herra halusi heidän katsovan tulevaisuuteen toivoa tuntien. Mitä toiveikkaita viestejä löydät luvuista Jes. 50–52? Mitä Herra opettaa meille itsestään näissä luvuissa ja miksi se antaa sinulle toivoa? (Ks. esim. Jes. 50:2, 5–9; 51:3–8, 15–16; 52:3, 9–10.)

Voisit myös laatia luettelon kaikesta, mitä Herra luvuissa 51–52 kutsuu Israelia tekemään, jotta tämä toiveikas tulevaisuus toteutuisi. Mitä Herra mahtaa näiden sanojen välityksellä kutsua sinua tekemään? Esimerkiksi mitä mahtaa tarkoittaa ”herää” ja ”näytä voimasi”? (Jes. 51:9; ks. myös Jes. 52:1; OL 113:7–10.) Miksi kehotusta ”kuulla” ja ”kuunnella” (tarkoituksena totella) mahdetaan toistaa niin usein? (Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 89.)

Katso myös Moosia 12:20–24; 15:13–18; 3. Nefi 20:29–46.

Kuva
veistos Kristuksesta kantamassa ristiä

Rakkauden vuoksi, kuvanveistäjä Angela Johnson

Jes. 53

Jeesus Kristus otti kantaakseen minun syntini ja murheeni.

Harvat pyhien kirjoitusten luvut kuvailevat Jeesuksen Kristuksen lunastustehtävää kauniimmin kuin Jes. 53. Pohdiskele hetki näitä sanoja. Pysähdy jokaisen jakeen kohdalla miettimään, mitä Vapahtaja kärsi – ”kipuja”, ”sairauksia” ja ”rikkomuksia”, jotka Hän kantoi – kaikkien ihmisten ja erityisesti sinun puolestasi. Voisit lukiessasi korvata sanat kuten ”me” ja ”meidän” sanoilla ”minä” ja ”minun”. Mitä tunteita tai ajatuksia nämä jakeet herättävät sinussa? Voisit kirjoittaa ne muistiin.

Voit tarkastella lukua Moosia 14 ja jakeita Moosia 15:1–13 nähdäksesi, kuinka profeetta Abinadi käytti Jesajan sanoja opettaakseen Vapahtajasta.

Jes. 54; 57:15–19

Jeesus Kristus haluaa minun palaavan luokseen.

Meillä kaikilla on aikoja, jolloin tunnemme olevamme kaukana Herrasta syntiemme tai heikkouksiemme vuoksi. Jotkut ovat jopa luopuneet toivosta, että Hän antaisi heille koskaan anteeksi. Luvut Jes. 54 ja 57 ovat suurenmoisia lukuja, jotka kannattaa lukea, jotta voi saada varmuutta ja rohkaisua sellaisina aikoina. Mitä opit etenkin jakeiden Jes. 54:4–10; 57:15–19 pohjalta Vapahtajan armosta ja Hänen tunteistaan sinua kohtaan? Miten näiden asioiden tietäminen Hänestä vaikuttaa sinun elämääsi?

Kuinka jakeissa Jes. 54:11–17 kuvatut siunaukset koskevat sinua?

Jes. 55–56

Herra kutsuu kaikkia ”[pysymään] minun liitossani”.

Sukupolvien ajan Israelia oli nimitetty Jumalan liittokansaksi. Jumalan suunnitelmaan on kuitenkin aina sisältynyt enemmän kuin vain yksi kansa, sillä ”kaikki janoiset” kutsutaan ”[tulemaan] veden ääreen” (Jes. 55:1). Pidä tämä mielessäsi, kun luet lukuja Jes. 55 ja 56, ja pohdi, mitä tarkoittaa se, että on Jumalan kansaa. Mikä on Jumalan sanoma niille, jotka tuntevat olevansa suljettuja Hänen kansansa yhteydestä (ks. Jes. 56:3)? Voisit merkitä jakeet, jotka kuvailevat niiden asenteita ja tekoja, jotka ”pysyvät minun liitossani” (ks. Jes. 56:4–7).

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Jes. 51–52.Kun keskustelette Herran kutsuista näissä luvuissa, voisit pyytää perheenjäseniä esittämään ne näyttelemällä. Miltä esimerkiksi näyttäisivät seuraavat ilmaukset: ”kohottakaa katseenne taivasta kohden”, ”hereille, jalkeille” tai ”nouse, ravista tomu yltäsi” (Jes. 51:6, 17; 52:2)? Mitä nämä ilmaukset opettavat meille Jeesuksen Kristuksen seuraamisesta?

Jes. 52:9.Kun olet lukenut tämän jakeen, perheenne voisi laulaa yhdessä jonkin kirkon laulun tai lasten laulun, joka tuo heille iloa. Mitkä luvun Jes. 52 lupauksista saavat meidät ”puhkeamaan riemuun”?

Jes. 52:11; 55:7.Nämä jakeet voisivat johtaa keskusteluun siitä, mitä ilmaus ”pitäkää itsenne puhtaina” mahtaa tarkoittaa. Tämän keskustelun aikana voisitte tarkastella kirjasen Nuorten voimaksi (2011) aiheita tai lukea pyhien kirjoitusten kohtia hengellisen puhtauden siunauksista (ks. 3. Nefi 12:8; OL 121:45–46).

Jes. 53.Johdantona Jesajan kuvaukseen Vapahtajasta perheenne voisi puhua siitä, kuinka kertomukset, elokuvat ja muu media kuvaavat usein sankareita, jotka pelastavat ihmisiä. Voisitte vertailla näitä kuvauksia ja Vapahtajan kuvausta, jonka luitte luvusta Jes. 53. Voisitte myös katsoa videon ”My Kingdom Is Not of This World” [Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta] (churchofjesuschrist.org) ja puhua siitä, kuinka luvun Jes. 53 profetiat ovat täyttyneet. Mitä kipuja ja sairauksia Vapahtaja kantaa meidän puolestamme?

Jes. 55:8–9.Millä tavoin asiat näyttävät erilaisilta, kun on korkealla maanpinnan yläpuolella? Mitä teille merkitsee se, että Jumalan tiet ja ajatukset ovat korkeammalla kuin meidän?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Oi Jeesuksen laupeus”, MAP-lauluja, 116.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Käytä musiikkia. Kirkon laulut opettavat voimallisesti evankeliumin periaatteita. Voisitte kuunnella tai lukea sakramenttilauluja, jotta teidän on helpompi ymmärtää luvussa Jes. 53 opetettuja totuuksia Jeesuksen Kristuksen sovituksesta. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 22.)

Kuva
kuva Kristuksesta

Hänen valonsa, Michael T. Malm