Det gamle testamente 2022
11.–17. juli. 2 Kongebok 17–25: “Hiskia satte sin lit til Herren, Israels Gud”


“11.–17. juli. 2 Kongebok 17–25: ‘Hiskia satte sin lit til Herren, Israels Gud’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“11.–17. juli. 2 Kongebok 17–25”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
folk som forlater en ødelagt by

The Flight of the Prisoners [Fangenes flukt], av James Tissot og andre

11.–17. juli

2 Kongebok 17–25

“Hiskia satte sin lit til Herren, Israels Gud”

Da Josia hørte ordene fra lovboken, reagerte han med tro. Hvordan kan du reagere med tro på det du har lest i 2 Kongebok 17–25?

Skriv ned inntrykkene dine

Til tross for profeten Elisas imponerende tjenestegjerning fortsatte åndeligheten i det nordlige riket Israel å avta. Ugudelige konger fremmet avgudsdyrkelse, og krig og frafall florerte. Til slutt erobret og adspredte det assyriske riket Israels ti stammer.

I mellomtiden klarte ikke det sydlige kongeriket Juda seg særlig bedre. Avgudsdyrkelse var også utbredt der. Men midt i alt dette åndelige forfallet nevner beretningene i Skriftene to rettferdige konger som en stund vendte sitt folk tilbake til Herren. Den ene var Hiskia. I løpet av hans regjeringstid erobret assyrerne, rett etter sin seier i nord, mye av det sydlige riket. Men Hiskia og hans folk viste tro på Herren, som utfridde Jerusalem på mirakuløst vis. Senere, etter nok en periode med frafall, begynte Josia å regjere. Josia var delvis inspirert av at lovboken hadde blitt gjenfunnet, da han gjennomførte reformer som gjenopplivet mange av innbyggernes religiøse liv.

Hva kan disse to lyspunktene lære oss i de ellers mørke årene av Judas historie? Du kan blant annet grunne på troens og Guds ords kraft i ditt liv. I likhet med Israel og Juda tar vi alle både gode og dårlige valg. Og når vi føler at det er behov for reformer i vårt liv, kan kanskje Hiskias og Josias eksempel inspirere oss til å “[sette] vår tillit til Herren vår Gud” (2 Kongebok 18:22).

Se også 2 Krønikebok 29–35 og det som står under “Jesus vil sige til Israel: ‘Kom hjem!’” i Tanker å huske på.

Bilde
Learn More image
Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Kongebok 18–19

Jeg kan være trofast mot Herren i vanskelige tider.

De fleste av oss har opplevd tider som utfordrer vår tro. For Hiskia og hans folk kom en av disse tidene da den assyriske hæren invaderte Juda, ødela mange byer og nærmet seg Jerusalem. Mens du leser 2 Kongebok 18–19, kan du forestille deg at du bodde i Jerusalem på denne tiden. Hva kan du for eksempel ha følt da du hørte assyrernes ukvemsord slik de er nedtegnet i 2 Kongebok 18:28–37 og 19:10–13? Hva lærer du av det Hiskia gjorde som følge av det? (se 2 Kongebok 19:1–7, 14–19). Hvordan hjalp Herren Hiskia? (se 2 Kongebok 19:35–37). Grunn på hvordan han har hjulpet deg i vanskelige tider.

Du kan også grunne på beskrivelsen av Hiskia i 2 Kongebok 18:5–7. Hva sier disse versene oss om hvorfor Hiskia var i stand til å være trofast da utfordringene kom? Hvordan kan du følge hans eksempel?

Se også 3 Nephi 3–4; D. Todd Christofferson, “Fast og standhaftig i troen på Kristus”, Liahona, nov. 2018, 30–33.

2 Kongebok 19:20–37

Alt er i Herrens hender.

Sankerib, kongen av Assyria, hadde god grunn til å tro at hærstyrken hans ville erobre Jerusalem. Assyria hadde beseiret mange nasjoner, også Israel, så hvorfor skulle Jerusalem være annerledes? (se 2 Kongebok 17; 18:33–34; 19:11–13). Men Herren hadde et budskap til Sankerib som ble gitt gjennom profeten Jesaja, og det er nedtegnet i 2 Kongebok 19:20–34. Hvordan vil du sammenfatte dette budskapet? Hvilke sannheter finner du i disse versene som hjelper deg å ha tro på Herren og hans plan?

Se også Helaman 12:4–23; Lære og pakter 101:16.

2 Kongebok 21–23

Skriftene kan vende mitt hjerte til Herren.

Har du noen gang følt at du manglet noe åndelig? Kanskje du følte at ditt forhold til Gud kunne ha vært mye sterkere. Hva hjalp deg å vende tilbake til ham? Grunn på disse spørsmålene mens du leser om hvordan Judas rike falt fra Herren under kong Manasse (se 2 Kongebok 21), og hvordan kong Josia hjalp dem å forplikte seg til ham på nytt (se 2 Kongebok 22–23). Hva inspirerte Josia og folket hans? Denne beretningen kan inspirere deg til å fornye din beslutning om å “følge Herren … av hele [ditt] hjerte og av hele [din] sjel” (2 Kongebok 23:3).

Når du leser disse kapitlene, kan du også vurdere å studere kapittel 6 i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball ([2006], 61–70), der president Kimball sa at historien om kong Josia “er en av de beste beretninger i hele Skriften” (side 62). Hvorfor kan president Kimball ha følt det slik? Hva finner du i president Kimballs ord, spesielt hans kommentarer om kong Josia, som hjelper deg å anvende 2 Kongebok 22–23 på ditt liv?

Se også Alma 31:5; Takashi Wada, “Nyt Kristi ord”, Liahona, mai 2019, 38–40; “Josiah and the Book of the Law” [Josia og lovboken] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familie som studerer Skriftene

Skriftene kan hjelpe oss å vende vårt hjerte til Herren.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Kongebok 19:14–19.Hva kan vi lære av Hiskias eksempel som kan hjelpe oss når vi har vanskelige problemer eller spørsmål? Hvordan har Herren besvart våre bønner om hjelp? Kanskje hvert familiemedlem kan lage noe å ha på et synlig sted i hjemmet som minner dem om å vende seg til Herren.

2 Kongebok 22:3–7.Arbeiderne som er beskrevet i 2 Kongebok 22:3–7, ble betrodd pengene som ble brukt til å gjenoppbygge tempelet, fordi “de farer ærlig fram” (vers 7). Når dere har lest disse versene, kan du be familiemedlemmene nevne ting de har blitt betrodd. Hvordan kan vi være like pålitelige som arbeiderne i disse versene?

2 Kongebok 22:8–11, 19; 23:1–3.Hva gjør inntrykk på oss ved hvordan Josia og hans folk reagerte på Guds ord? Hvordan reagerer vi på Guds ord i Skriftene? Familiens medlemmer kan dele skriftsteder eller historier som har styrket deres ønske om å følge vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

2 Kongebok 23:25.Hva gjør sterkest inntrykk på oss ved beskrivelsen av Josia i dette verset? Familien kan tegne på papirhjerter ting de kan gjøre denne uken for å vende seg til Herren av hele sitt hjerte.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Når jeg vender meg til Skriften”, Salmer, nr. 158.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter inspirerende ord og uttrykk. Når du leser, kan Ånden gjøre deg oppmerksom på bestemte ord eller uttrykk. De kan inspirere og motivere deg. De kan til og med synes å være skrevet akkurat for deg.

Bilde
mann som kommer til kongen med skriftrulle

Illustrasjon av en skriver som kommer til kong Josia med en skriftrulle: Robert T. Barrett