Det gamle testamente 2022
27. juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19: “Dersom Herren er Gud, så følg ham”


“27.juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19: ‘Dersom Herren er Gud, så følg ham’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“27. juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Elias står ved siden av et brennende alter

Elijah Contends against the Priests of Baal [Elias kjemper mot Ba’als prester] by Jerry Harston

27. juni‒3. juli

1 Kongebok 17–19

“Dersom Herren er Gud, så følg ham”

Når du leser i Skriftene, utøver du tro og forbereder ditt hjerte og sinn til å høre Åndens “stille susen” (1 Kongebok 19:12).

Skriv ned inntrykkene dine

Israels hus var i uorden. Den enhet og fremgang som ble oppnådd under David og Salomo, var for lengst borte, og nasjonens paktsforhold til Herren var for mange et fjernt minne. Kongeriket Israel hadde blitt delt, med ti stammer som dannet det nordlige riket Israel og to stammer som dannet det sydlige riket Juda. Begge rikene var ustabile åndelig, ledet av konger som brøt sine pakter med Herren og påvirket andre til å gjøre det samme (se 1 Kongebok 11–16). Men frafallet var spesielt alvorlig i det nordlige riket, hvor kong Akab oppfordret Israel til å tilbe avguden Ba’al.

Det var i denne situasjonen at profeten Elias ble kalt til å forkynne. Beretningen om hans tjenestegjerning gjør det klart at personlig tro på Herren kan blomstre blant de rettferdige selv i ugudelige omgivelser. Noen ganger reagerer Herren på en slik tro med imponerende, offentlige mirakler, som ild som farer ned fra himmelen. Men han utfører også personlige mirakler i det stille, som å dekke en trofast enkes og hennes sønns personlige behov. Og som oftest er miraklene hans så individuelle at de bare er kjent for deg – for eksempel når Herren åpenbarer seg og sin vilje ved “en stille susen” (1 Kongebok 19:12).

Du finner mer om Elias i “Elias” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Kongebok 17:1–16

En oppfordring til å ofre er en anledning til å utøve min tro.

Til å begynne med kan det virke vanskelig å forstå hvorfor profeten Elias ba enken i Sarepta gi ham mat og vann før hun ga seg selv og sin sultende sønn mat. Men Elias’ anmodning kan også betraktes som en velsignelse for denne lille familien. De trengte Herrens velsignelser, og offer gir ofte velsignelser – herunder den velsignelse som sterkere tro er.

Mens du leser denne historien, kan du sette deg i denne bemerkelsesverdige enkens sted. Hva er det ved henne som gjør inntrykk på deg? Overvei anledningene du har til å utøve din tro – herunder anledninger til å ofre. Hvordan kan du bli mer lik denne enken?

Se også Matteus 6:25–33; Lukas 4:24–26; Lynn G. Robbins, “Tiende – et bud også for den lutfattige”, Liahona, mai 2005, 34–36.

1 Kongebok 18

“Dersom Herren er Gud, så følg ham!”

Israelittene kan ha følt at de hadde gode grunner til å tilbe Ba’al til tross for Herrens befaling: “Du skal ikke ha andre guder foruten meg” (2 Mosebok 20:3). Ba’al var kjent som uværets og regnets gud, og etter tre års tørke hadde de desperat behov for regn. Å tilbe Ba’al var sosialt akseptert og støttet av kongen og dronningen. Mens du leser 1 Kongebok 18, kan du overveie eventuelle situasjoner i ditt liv som kan sammenlignes med situasjonen israelittene befant seg i. Har du noen gang vært ubesluttsom når det gjelder å følge Herren fordi alternativene synes fornuftige og overbevisende? (se 1 Kongebok 18:21). Hva tror du Herren prøvde å lære folket om ham selv og om Ba’al i hendelsene som finnes i dette kapittelet? Hvilke erfaringer har lært deg lignende sannheter?

Det kan være interessant å legge merke til ting Elias sa og gjorde i dette kapittelet som viser hans tro på Herren. Hva lærer Elias deg om tro?

Se også Josva 24:15; 2 Nephi 2:26–28; D. Todd Christofferson, “Valg og forpliktelse” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 12. jan. 2020), ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
Elias står på en stein

En symbolsk fremstilling av 1 Kongebok 19:11–12. The Prophet [Profeten] © Robert Booth Charles/Bridgeman Images

1 Kongebok 19:1–18

Herren taler ofte på stillferdige og enkle måter.

Da dronning Jesabel hørte hva som hadde skjedd med prestene sine på Karmel-fjellet, ble hun ikke omvendt – hun ble rasende. Av frykt for livet flyktet Elias ut i villmarken og søkte tilflukt i en hule. Der, da han strevde med ensomhet og motløshet, hadde han en opplevelse med Herren som var svært forskjellig fra det som hadde skjedd på Karmel-fjellet. Hva lærer Elias’ opplevelse i 1 Kongebok 19:1–18 deg om hvordan Herren kommuniserer med deg i dine vanskeligheter? Grunn på tilfeller i ditt liv hvor du har opplevd hans røst. Hva må du gjøre for å motta hans veiledning oftere?

Grunn på ordene og uttrykkene som brukes i følgende vers for å beskrive hvordan Herren kommuniserer med oss: Helaman 5:30; 3 Nephi 11:3–7; Lære og pakter 6:22–23; 8:2–3; 9:8–9; 11:12–14; 36:2.

Se også Salmene 46:11; 1 Nephi 17:45; Russell M. Nelson, “Hør ham”, Liahona, mai 2020, 88–92.

1 Kongebok 19:19–21

Å tjene Herren har høyere prioritet enn verdslige bekymringer.

Det faktum at Elisa eide 12 okser tyder på at han sannsynligvis var en velstående mann. Hva gjør inntrykk på deg ved handlingene hans som er nedtegnet i 1 Kongebok 19:19–21? Hvordan kan du følge Elisas eksempel?

Se også Matteus 4:18–22.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Kongebok 17:1–16.Videoen “Elijah and the Widow of Zarephat” [Elias og enken i Sarepta] (ChurchofJesusChrist.org) og bildet i denne oversikten kan hjelpe familien å visualisere beretningen i 1 Kongebok 17:1–16. Etter å ha lest versene og sett på disse ressursene, kan hvert familiemedlem nevne inspirerende egenskaper enken hadde. Hva ber Herren oss gjøre for å vise vår tro?

1 Kongebok 18.“Elias og Ba’als prester” (i Historier fra Det gamle testamente) kan hjelpe familien å lære historien i 1 Kongebok 18. Er det noe som hindrer oss i å forplikte oss fullstendig til Herren? Hvordan kan vi vise vår villighet til å velge ham? (se vers 21).

1 Kongebok 19:11–12.Hva vil hjelpe familien å forstå hvor viktig det er å lytte til den “stille susen”? Dere kan gjerne lese 1 Kongebok 19:11–12 sammen med en mild røst, eller lavmælt synge en sang om Ånden, for eksempel “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56). Du kan legge til litt distraherende støy for å illustrere hvordan Satan prøver å hindre oss i å høre den milde, lave røsten. Familiemedlemmene kan fortelle hva de gjør for å være følsomme for Åndens tilskyndelser.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Den hellige ånd”, Barnas sangbok, 56.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Skriv ned inntrykkene dine. Når du føler at Ånden taler til deg, kan du vurdere å skrive ned det du føler at han forteller deg. Tenkningen som trengs for å omsette disse inntrykkene i ord, kan hjelpe deg å grunne på dem og verdsette dem.

Bilde
kvinne og barn

Widow of Zarephath [Enken i Sarepta], av Rose Datoc Dall