Vanha testamentti 2022
28. maaliskuuta – 3. huhtikuuta. 2. Mooses 7–13: ”Muistakaa tämä päivä, jona lähditte Egyptistä”


”28. maaliskuuta – 3. huhtikuuta. 2. Mooses 7–13: ’Muistakaa tämä päivä, jona lähditte Egyptistä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”28. maaliskuuta – 3. huhtikuuta. 2. Mooses 7–13”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Mooses, Aaron ja farao

Kuva Mooseksesta ja Aaronista faraon hovissa, Robert T. Barrett

28. maaliskuuta – 3. huhtikuuta

2. Mooses 7–13

”Muistakaa tämä päivä, jona lähditte Egyptistä”

Kun luet ja pohdit lukuja 2. Moos. 7–13, kirjoita muistiin mieleesi tulevia vaikutelmia. Kun teet niin säännöllisesti, kykysi tunnistaa Pyhän Hengen kuiskauksia kasvaa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Vitsaus toisensa jälkeen koetteli Egyptiä, mutta silti farao kieltäytyi vapauttamasta israelilaisia. Jumala osoitti kuitenkin edelleen voimaansa ja antoi faraolle mahdollisuuksia hyväksyä sen, ”että minä olen Herra” ja ”ettei maailmassa ole ketään minun vertaistani” (2. Moos. 7:5; 9:14). Samanaikaisesti Mooses ja israelilaiset ovat varmaan katsoneet ihmetystä tuntien näitä Jumalan voiman ilmenemisiä heidän hyväkseen. Epäilemättä nämä jatkuvat merkit vahvistivat heidän uskoaan Jumalaan ja lujittivat heidän halukkuuttaan seurata Jumalan profeettaa. Kun yhdeksän hirvittävää vitsausta ei ollut onnistunut saamaan israelilaisia vapaiksi, niin sitten viimein kymmenes vitsaus – esikoisten kuolema, myös faraon esikoisen – päätti orjuuden. Tämä tuntuu sopivan tilanteeseen, koska jokaisessa hengellisen orjuuden tapauksessa on yksi ainoa todellinen keino vapautua. Olimmepa aiemmin yrittäneet mitä tahansa muuta, niin meidän kohdallamme on samoin kuin israelilaisten. Ainoastaan Jeesuksen Kristuksen, Esikoisen, uhri – tahrattoman Karitsan veri – pelastaa meidät.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

2. Moos. 7–11

Minä voin päättää pehmittää sydämeni.

Toivottavasti sinun tahtosi ei ole koskaan yhtä jyrkästi Jumalan tahtoa vastaan, kuten oli faraon kohdalla. Meillä kaikilla on kuitenkin hetkiä, jolloin meidän sydämemme ei ole niin pehmeä kuin sen pitäisi olla, joten meillä on opittavaa faraon toimista, joista kerrotaan luvuissa 2. Moos. 7–10. Kun luet näiden lukujen vitsauksista, mikä faraon vastauksissa kiinnittää huomiosi? Huomaatko itsessäsi mitään samanlaisia taipumuksia kovasydämisyyteen? Pohdi, mitä opit näiden lukujen pohjalta siitä, mitä tarkoittaa se, että jollakulla on pehmeä sydän.

Huomaa, että Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeista 2. Moos. 7:3, 13; 9:12; 10:1, 20, 27; 11:10 selvennetään, ettei Herra kovettanut faraon sydäntä – farao kovetti itse oman sydämensä.

Mitä opit seuraavien pyhien kirjoitusten kohtien pohjalta siitä, kuinka saada pehmeä sydän? 1. Nefi 2:16; Moosia 3:19; Alma 24:7–8; 62:41; Et. 12:27.

Katso myös Michael T. Ringwood, ”Alttius ja aulius uskoa”, Liahona, marraskuu 2009, s. 100–102.

2. Moos. 12:1–42

Pääsiäinen on vertauskuvana Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Ainoa keino, jolla israelilaiset säästyivät kymmenenneltä vitsaukselta, jota kuvataan jakeissa 2. Moos. 11:4–5, oli noudattaa tarkasti Herran Moosekselle antamia ohjeita luvussa 2. Moos. 12 – rituaalia, josta käytettiin heprealaista nimitystä pesah eli pääsiäinen. Pääsiäinen opettaa meille vertauskuvien avulla, että aivan kuten Herra vapautti israelilaiset Egyptin orjuudesta, Hän voi vapauttaa meidätkin synnin orjuudesta. Mitä sellaista huomaat pääsiäisen ohjeissa ja vertauskuvissa, mikä muistuttaa sinua Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan? Mitä nämä vertauskuvat ja ohjeet kertovat sinulle siitä, kuinka voi saada Hänen sovituksensa siunaukset? Esimerkiksi mitä karitsan veren siveleminen ovenpieliin voisi kuvata (jae 7)? Mitä mielestäsi merkitsee se, että henkilöllä on ”kengät jalassa ja sauva kädessä” (jae 11)?

Katso myös OL 89:21.

Kuva
ihmisiä nauttimassa sakramenttia

Sakramentti auttaa meitä muistamaan meidän Pelastajamme, Jeesuksen Kristuksen.

2. Moos. 12:14–17, 24–27; 13:1–16

Sakramentti auttaa minua muistamaan vapautumiseni Jeesuksen Kristuksen avulla.

Vapahtaja halusi israelilaisten muistavan aina, että Hän oli vapauttanut heidät – siinäkin vaiheessa, kun heidän orjuutensa olisi jäänyt kaukaiseksi muistoksi. Tästä syystä Hän käski heidän viettää pääsiäisjuhlaa joka vuosi. Kun luet Hänen ohjeitaan jakeista 2. Moos. 12:14–17, 24–27; 13:1–16, mieti, mitä sinä teet muistaaksesi Jumalan siunaukset sinulle. Kuinka voit säilyttää sen muistissasi ”sukupolvesta toiseen” (2. Moos. 12:14, 26–27)?

Mitä yhtäläisyyksiä huomaat pääsiäisjuhlan ja sakramentin tarkoitusten välillä? Millä tavoin pääsiäisestä lukeminen muistuttaa sinua sakramentista ja antaa lisämerkitystä siihen toimitukseen? Mieti, mitä voit tehdä, jotta muistat aina Jeesuksen Kristuksen (ks. Moroni 4:3; 5:2; ks. myös Luuk. 22:7–8, 19–20).

Voisit pohtia, mitä muita asioita Herra haluaa sinun muistavan; katso esimerkiksi Hel. 5:6–12; Moroni 10:3; OL 3:3–5, 10; 18:10; 52:40.

Katso myös Joh. 6:54; ”Muista Hänet aina” (video), churchofjesuschrist.org; ”Herran aterian sakramentti”, julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Howard W. Hunter, 2015, s. 204–213.

Kuva
family study icon

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

2. Moos. 7–12.Kun perheenne on lukenut vitsauksista, joita Herra lähetti egyptiläisille merkkinä voimastaan, voisitte puhua siitä, miten Herra näyttää voimaansa tänä päivänä.

2. Moos. 8:2428; 9:27–28, 34–35.Nämä jakeet voisivat olla lähtökohtana keskustelulle siitä, miten tärkeää meidän on pitää sanamme. Perheenjäsenet voisivat kertoa kokemuksista, jolloin he ovat nähneet muiden tekevän sen, mitä nämä ovat luvanneet.

2. Moos. 12:1–42.Kun olette yhdessä lukeneet 2. Moos. 12:1–42, voisitte kirjoittaa paperilapuille, mitä voitte tehdä perheenä muistaaksenne Jeesuksen Kristuksen sovituksen. Koska karitsan veri ovenpielissä (ks. jae 23) kuvasi Vapahtajaa, voisitte laittaa näitä paperilappuja kodissanne oviaukon ympärille. Voisitte myös syödä joitakin pääsiäisen ruokia kuten happamatonta leipää (keksejä tai tortilloja) tai karvaita yrttejä (persiljaa tai piparjuurta) ja keskustella siitä, kuinka pääsiäinen auttaa meitä muistamaan, kuinka Jumala vapautti kansansa. Esimerkiksi happamaton leipä muistutti heitä siitä, ettei heillä ollut aikaa nostattaa leipää ennen pakenemista orjuudesta. Karvaat yrtit muistuttivat heitä orjuuden karvaudesta.

2. Moos. 12:14, 24–27.Voisitte kerrata nämä jakeet yhdessä ennen seuraavaa sakramenttikokousta. Miten nämä jakeet liittyvät sakramenttiin? Kuinka voimme täydemmin tehdä sakramentista ”muistohetken” sille, mitä Vapahtaja on tehnyt meidän puolestamme?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Muistoksi Ristiinnaulitun”, MAP-lauluja, 115.

Näin kehitymme opettamisessa

Käyttäkää havaintoesimerkkejä. Pyydä perheenjäseniä etsimään esineitä, jotka auttavat heitä ymmärtämään lukemienne pyhien kirjoitusten kohtien periaatteita. Esimerkiksi pehmeät ja kovat esineet voisivat auttaa perheenjäseniä keskustelemaan siitä, mitä eroa on sillä, että meillä on pehmeä sydän tai kova sydän.

Kuva
heprealainen perhe pääsiäisaterialla

Kuva pääsiäisateriasta, Brian Call