Vanha testamentti 2022
Mielessä pidettäviä ajatuksia: Vanhan testamentin lukeminen


”Mielessä pidettäviä ajatuksia: Vanhan testamentin lukeminen”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”Mielessä pidettäviä ajatuksia: Vanhan testamentin lukeminen”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
ajatuksia-kuvake

Mielessä pidettäviä ajatuksia

Vanhan testamentin lukeminen

Löydä henkilökohtainen merkitys

Kun mietit mahdollisuuttasi opiskella tänä vuonna Vanhaa testamenttia, miltä se sinusta tuntuu? Oletko innokas? Epävarma? Pelottaako? Kaikki nuo tuntemukset ovat ymmärrettäviä. Vanha testamentti on yksi maailman vanhimmista kirjoituskokoelmista, ja se voi tehdä siitä sekä jännittävän että pelottavan. Nämä kirjoitukset ovat peräisin muinaisesta kulttuurista, joka voi tuntua vieraalta ja toisinaan oudolta tai jopa epämiellyttävältä. Ja silti näissä kirjoituksissa me huomaamme ihmisten saavan kokemuksia, jotka tuntuvat tutuilta, ja me tunnistamme evankeliumin teemoja, jotka todistavat Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa jumalallisuudesta.

Niin, ihmiset kuten Abraham, Saara, Hanna ja Daniel elivät elämää, joka oli joillakin tavoin hyvin erilaista kuin oma elämämme. Mutta he kokivat myös perheen iloa ja perheen epäsopua, uskon hetkiä ja epävarmuuden hetkiä sekä onnistumisia ja epäonnistumisia – kuten me kaikki koemme. Mikä tärkeämpää, he osoittivat uskoa, tekivät parannusta, solmivat liittoja, saivat hengellisiä kokemuksia eivätkä koskaan antaneet periksi pyrkimyksissään totella Jumalaa.

Jos mietit, pystyttekö sinä ja perheesi tänä vuonna löytämään Vanhasta testamentista henkilökohtaisen merkityksen, niin pidä mielessä, että Lehin ja Sarian perhe löysi sen. Nefi kertoi Mooseksesta ja luki Jesajan opetuksia, kun hänen veljensä tarvitsivat kannustusta, ojennusta tai näkemystä. Kun Nefi sanoi: ”Minun sieluni iloitsee kirjoituksista” (2. Nefi 4:15), hän puhui niistä pyhistä kirjoituksista, jotka ovat nykyään osa Vanhaa testamenttia.

Etsi Vapahtajaa

Jos mietit, voitteko sinä ja perheesi päästä lähemmäksi Jeesusta Kristusta tutkimalla Vanhaa testamenttia, niin pidä mielessäsi, että Vapahtaja itse kutsuu meitä tekemään niin. Kun Hän sanoi juutalaisten johtajille: ”[Kirjoitukset] – – todistavat minusta” (Joh. 5:39), Hän puhui kirjoituksista, joita me nimitämme Vanhaksi testamentiksi. Jotta löydät Vapahtajan siinä, mitä luet, sinun pitää ehkä pohtia kärsivällisesti ja tavoitella hengellistä johdatusta. Toisinaan viittaukset Häneen tuntuvat hyvin suorilta, kuten Jesajan julistuksessa ”lapsi on syntynyt meille – –, hänen nimensä on – – Rauhan Ruhtinas” (Jes. 9:5). Toisissa kohdissa Vapahtaja esitetään hienovaraisemmin vertauskuvien ja yhtäläisyyksien avulla – esimerkiksi eläinuhrien kuvausten avulla (ks. 3. Moos. 1:3–4) tai kertomuksessa Joosefista, joka antaa anteeksi veljilleen ja pelastaa heidät nälänhädältä.

Jos Vanhaa testamenttia tutkiessasi tavoittelet suurempaa uskoa Vapahtajaan, sinä saat sen. Kenties tämä voisi olla opiskelusi tavoitteena tänä vuonna. Rukoile, että Henki johdattaa sinua löytämään kohtia, kertomuksia ja profetioita, jotka tuovat sinua lähemmäksi Jeesusta Kristusta, ja keskittymään niihin.

Kuva
muinainen profeetta kirjoittamassa

Vanhan testamentin profeetta, Judith A. Mehr

Jumalallisesti varjeltu

Älä odota Vanhan testamentin esittävän perinpohjaista ja tarkkaa ihmiskunnan historiaa. Sitä alkuperäiset kirjoittajat ja kokoajat eivät pyrkineet luomaan. Heidän suurempana huolenaiheenaan oli opettaa jotakin Jumalasta – Hänen suunnitelmastaan lapsiaan varten, siitä, mitä Hänen liittokansaansa kuuluminen tarkoittaa, ja siitä, kuinka saada lunastus, kun emme elä liittojemme arvoisesti. Toisinaan he tekivät sitä kertomalla historiallisista tapahtumista oman ymmärryksensä mukaisesti – myös kertomuksia suurten profeettojen elämästä. Ensimmäinen Mooseksen kirja on esimerkki tästä, samoin kirjat kuten Joosua, Tuomarien kirja sekä Ensimmäinen ja Toinen kuninkaiden kirja. Mutta toiset Vanhan testamentin kirjoittajat eivät pyrkineet lainkaan historiallisuuteen. Sen sijaan he opettivat taiteen kuten runouden ja kirjallisuuden keinoin. Psalmit ja Sananlaskut sopivat tähän ryhmään. Ja sitten ovat niiden kallisarvoisten profeettojen sanat Jesajasta Malakiaan, jotka puhuivat Jumalan sanaa muinaiselle Israelille – ja jotka Raamatun ihmeen välityksellä puhuvat meille yhä nykyään.

Tiesivätkö kaikki nämä profeetat, runoilijat ja kokoajat, että heidän sanojaan lukisivat ihmiset kaikkialla maailmassa tuhansia vuosia myöhemmin? Emme tiedä sitä. Mutta me näemme ihmeeksemme, että juuri niin on käynyt. Kansakunnat ovat nousseet ja kukistuneet, kaupunkeja on valloitettu, kuninkaita on elänyt ja kuollut, mutta Vanha testamentti on kestänyt niitä kaikkia kauemmin sukupolvelta toiselle, kirjurilta toiselle, käännöksestä toiseen. Tietysti joitakin asioita on kadonnut tai niitä on muutettu, ja silti jollakin tavoin hyvin suuri osa siitä on ihmeellisellä tavalla varjeltunut.1

Nämä ovat vain muutamia asioita, jotka tulee pitää mielessä, kun tänä vuonna luet Vanhaa testamenttia. Ehkä Jumala varjeli nämä muinaiset kirjoitukset, koska Hän tuntee sinut ja tietää, mitä käyt läpi. Kenties Hän on valmistanut sinua varten näissä sanoissa hengellisen sanoman, jotakin, mikä tuo sinua lähemmäksi Häntä ja vahvistaa uskoasi Hänen suunnitelmaansa ja Hänen rakkaaseen Poikaansa. Ehkäpä Hän johdattaa sinut johonkin kohtaan tai näkemykseen, joka siunaa jotakuta tuntemaasi henkilöä – sanomaan, jonka voit jakaa ystävälle, perheenjäsenelle tai toiselle pyhälle. Mahdollisuuksia on monia. Eikä ole jännittävää ajatella sitä?

Vanhan testamentin kirjat

Useimmissa Vanhan testamentin kristillisissä versioissa kirjat on järjestetty eri tavalla kuin silloin kun ne ensi kertaa koottiin yhdeksi kokoelmaksi. Kun siis heprealainen Raamattu ryhmittelee kirjat kolmeen ryhmään – laki, profeetat ja kirjoitukset – useimmat kristilliset Raamatut järjestävät kirjat neljään ryhmään: laki (Ensimmäinen Mooseksen kirja – Viides Mooseksen kirja), historia (Joosua–Ester), runolliset kirjat (Job – Laulujen laulu) ja profeetat (Jesaja–Malakia).

Miksi nämä ryhmät ovat tärkeitä? Koska tieto siitä, millaista kirjaa olet tutkimassa, voi auttaa sinua ymmärtämään, kuinka tutkia sitä.

Tässä on muutamia asioita pidettäväksi mielessä, kun alat lukea ”lakia” eli Vanhan testamentin viittä ensimmäistä kirjaa. Nämä kirjat, joita pidetään Mooseksen kirjoittamina, ovat luultavasti siirtyneet ajan kuluessa lukuisien kirjurien ja kokoajien käsien kautta. Silti Mooseksen kirjat ovat Jumalan innoitettua sanaa, vaikka ne ovatkin – kuten mikä tahansa teos, jonka Jumala välittää kuolevaisten kautta – alttiita inhimillisille heikkouksille (ks. Moos. 1:41; UK 1:8). Moronin sanat, jotka viittaavat pyhään Mormonin kirjan aikakirjaan, jonka kokoamisessa hän oli apuna, ovat hyödyllisiä tässä yhteydessä: ”Jos siinä on virheitä, ne ovat ihmisten erehdyksiä; älkää siis tuomitko sitä, mikä on Jumalasta” (Mormonin kirjan nimisivu). Toisin sanoen pyhän kirjan ei tarvitse olla vailla inhimillisiä virheitä ollakseen Jumalan sanaa.

Viite

  1. Presidentti M. Russell Ballard on sanonut: ”Se, että meillä on tänä päivänä Raamattu, ei ole sattumaa. Henki johdatti vanhurskaita ihmisiä merkitsemään muistiin sekä hengelliset asiat, jotka he näkivät, että innoitetut sanat, jotka he kuulivat ja lausuivat. Toisia uskollisia ihmisiä innoitettiin varjelemaan ja säilyttämään nämä muistiinpanot.” (”Pyhän Raamatun ihme”, Liahona, toukokuu 2007, s. 80.)