Nya testamentet 2023
11–17 september. 2 Korintierbrevet 1–7: ”Låt försona er med Gud!”


”11–17 september. 2 Korintierbrevet 1–7: ’Låt försona er med Gud!’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”11–17 september. 2 Korintierbrevet 1–7”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Jesus Kristus

11–17 september

2 Korintierbrevet 1–7

”Låt försona er med Gud!”

När du studerar Paulus brev till korintierna kan du skriva ner några evangelieprinciper du upptäcker och fundera på hur de kan tillämpas i ditt liv.

Skriv ner dina intryck

Ibland måste man som ledare i kyrkan säga svåra saker. Det här gällde på Paulus tid liksom i dag. Tydligen innehöll ett tidigare brev från Paulus till de heliga i Korint tillrättavisningar som orsakade sårade känslor. I brevet som blev 2 Korintierbrevet försökte han förklara vad som motiverade hans hårda ord: ”Det var i djup nöd och hjärtats ångest, med många tårar, som jag skrev till er – inte för att göra er sorgsna utan för att ni skulle förstå vilken kärlek jag har till just er” (2 Korintierbrevet 2:4). När du tar emot tillrättavisning från en ledare är det absolut till hjälp att veta att den inspireras av kristuslik kärlek. Och även om det inte är så, är det lättare att reagera rätt på sårade känslor om vi är villiga att se på andra med sådan kärlek som Paulus kände. Som äldste Jeffrey R. Holland rådde oss: ”Så ha överseende med mänskliga svagheter – dina egna såväl som deras som tjänar i den här kyrkan, som leds av volontärer, dödliga män och kvinnor. Ofullkomliga människor är allt som Gud någonsin har haft att arbeta med sedan tidernas begynnelse, enda undantaget är den fullkomlige Enfödde Sonen” (”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 94).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Korintierbrevet 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7

Mina prövningar kan vara en välsignelse.

Med tanke på allt Paulus upplevde i livet är det inte förvånande att han skrev mycket om prövningars syfte och välsignelser. När du läser 2 Korintierbrevet 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7, tänk då på hur dina prövningar kan bli till välsignelse. Du kan till exempel begrunda hur Gud ”tröstar [dig] i all [din] nöd” och hur du i din tur kan ”trösta dem som är i nöd” (2 Korintierbrevet 1:4). Eller så kan du fokusera på Jesu Kristi ljus som ”har lyst upp våra hjärtan” också när vi är ”trängda” och ”rådvilla” (2 Korintierbrevet 4:6, 8).

Se även Mosiah 24:13–17; Henry B. Eyring, ”Prövade, bevisade och polerade”, Liahona, nov. 2020, s. 96–99; Gospel Topics, ”Adversity”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Korintierbrevet 2:5–11.

Förlåtelse är en välsignelse som jag både kan ge och ta emot.

Vi vet inte mycket om den man som Paulus talar om i 2 Korintierbrevet 2:5–11 – bara att han hade syndat (se v. 5–6) och att Paulus ville att de heliga skulle förlåta honom (se v. 7–8). Varför misslyckas vi ibland med att ”med kärlek” (v. 8) bemöta en närstående som har orsakat oss sorg? Hur skadar det andra och oss själva när vi håller tillbaka förlåtelsen? (Se v. 7, 10–11.) Hur blir vi ”överlistade av Satan” när vi håller tillbaka förlåtelsen (v. 11)?

Se även Läran och förbunden 64:9–11.

2 Korintierbrevet 5:14–21

Genom Jesu Kristi försoning kan jag bli försonad med Gud.

Paulus förstod bättre än någon vad det innebär att bli ”en ny skapelse” (2 Korintierbrevet 5:17). Han gick från att förfölja de kristna till att bli en Kristi försvarare. När du läser 2 Korintierbrevet 5:14–21 kan du tänka på frågor som dessa: Vad innebär det att försonas? Vad innebär det att man låter försona sig med Gud? Begrunda vad som kan skilja dig från Gud. Vad behöver du göra för att mer fullständigt försonas med honom? Hur gör Frälsaren detta möjligt?

Du kan också fundera på vad det innebär att vara ”sändebud för Kristus” i ”försoningens tjänst” (v. 18, 20). Vilka insikter får du av äldste Jeffrey R. Hollands tal ”I förlikningens anda” (Liahona, nov. 2018, s. 77–79)?

Se även 2 Nephi 10:23–25.

2 Korintierbrevet 7:8–11.

En sorg efter Guds vilja leder till omvändelse.

Vi ser oftast inte sorg som något bra, men Paulus talade om ”sorg efter Guds vilja” (2 Korintierbrevet 7:10) som en nödvändig del av omvändelsen. Fundera på vad du lär dig om sorg efter Guds vilja av följande: 2 Korintierbrevet 7:8–11; Alma 36:16–21; Mormon 2:11–15 samt syster Michelle D. Craigs tal ”Gudomligt missnöje” (Liahona, nov. 2018, s. 52–55). När har du känt sorg efter Guds vilja och vilken inverkan hade den på ditt liv?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

2 Korintierbrevet 3:1–3.Har någon i er familj någonsin bett någon skriva ett rekommendationsbrev, till exempel till en ansökan om ett jobb eller till en skola? Be honom eller henne att berätta om denna upplevelse. Paulus lärde att de heligas liv var som rekommendationsbrev för Jesu Kristi evangelium, ”skrivet … inte med bläck utan med den levande Gudens Ande”. När ni läser 2 Korintierbrevet 3:1–3 tillsammans kan ni diskutera hur vårt exempel är som ett brev som kan bli ”känt och läst av alla människor” och som visar att evangeliet är sant och värdefullt. Kanske kan alla i familjen skriva ett brev som förklarar hur en annan familjemedlem varit ett gott exempel som en Jesu Kristi lärjunge. De kan läsa upp breven för familjen och ge dem till familjemedlemmen de skrivit om. Varför är det viktigt att förstå att våra liv är ”Kristusbrev”?

2 Korintierbrevet 5:6–7.Vad menas med att leva ”i tro, utan att se”? Vad gör vi för att visa att vi tror på Frälsaren även om vi inte kan se honom?

2 Korintierbrevet 5:17.Kan din familj komma på eller hitta exempel i naturen på saker som genomgår anmärkningsvärda förändringar och blir nya varelser? (Se bilden i slutet av det här kapitlet.) Hur kan Jesu Kristi evangelium förändra oss?

2 Korintierbrevet 6:1–10.Vad innebär det enligt 2 Korintierbrevet 6:1–10 att vara ”Guds tjänare” (v. 4)? Vilka egenskaper måste en Guds tjänare ha?

2 Korintierbrevet 6:14–18.Hur kan vi följa Paulus råd att ”gå ut från [de orättfärdiga] och skilj er från dem”, och samtidigt älska människorna omkring oss?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Lär oss, o Fader”, Barnens sångbok, s. 52.

Förbättra vår undervisning

Åskådningsundervisning. Vissa evangeliebegrepp, som försoningen, kan vara svåra att förstå. Du kan använda bilder eller föremål för att hjälpa familjen förstå de principer ni upptäcker i skrifterna.

Bild
larv, kokong och fjäril

När vi blir omvända till Kristi evangelium kan vår förvandling bli så fullständig att Paulus beskriver den som att bli ”en ny skapelse” (2 Korintierbrevet 5:17).