Nya testamentet 2023
3–9 juli. Apostlagärningarna 1–5: ”Bli mina vittnen”


”3–9 juli. Apostlagärningarna 1–5: ’Bli mina vittnen’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”3–9 juli. Apostlagärningarna 1–5”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
folkmassa på flodstranden och som döps i floden

Pingstdagen, av Sidney King

3–9 juli

Apostlagärningarna 1–5

”Bli mina vittnen”

När du studerar Apostlagärningarna 1–5 kan den Helige Anden inspirera dig att finna sanningar som är relevanta för ditt liv. Notera vilka verser som gör intryck på dig och sök tillfällen att dela med dig av det du lär dig.

Skriv ner dina intryck

Har du någonsin undrat vad Petrus kan ha tänkt och känt när han och de andra apostlarna ”såg mot himlen” medan Jesus uppsteg till sin Fader (Apostlagärningarna 1:10)? Den kyrka som Guds Son hade grundat var nu i Petrus vård. Uppdraget att leda arbetet att ”göra alla folk till lärjungar” vilade nu på honom (se Matteus 28:19). Men om han kände sig otillräcklig eller rädd, finner vi inga bevis på det i Apostlagärningarna. Det vi hittar är exempel på orädda vittnesbörd och omvändelser, underverk av helande, andliga manifestationer och kraftig tillväxt för kyrkan. Detta var fortfarande Frälsarens kyrka, fortfarande ledd av honom. Apostlagärningarna skulle faktiskt också kunna kallas Jesu Kristi gärningar genom sina apostlar. Ledd av Andens utgjutelse var Petrus nu inte längre den olärde fiskare som Jesus fann på stranden till Galileiska sjön. Inte heller var han den förtvivlade man som bara några veckor tidigare grät bittert över att ha förnekat att han någonsin känt Jesus från Nasaret.

I Apostlagärningarna läser du mäktiga förkunnelser om Jesus Kristus och hans evangelium. Du ser också hur det evangeliet kan förändra människor – dig också – till de modiga lärjungar som Gud vet att de kan bli.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Apostlagärningarna 1:1–8, 15–26; 2:1–42; 4:1–13, 31–33

Jesus Kristus leder sin kyrka genom den Helige Anden.

I Apostlagärningarna läser vi om apostlarnas arbete för att upprätta Jesu Kristi kyrka efter Frälsarens himmelsfärd. Fastän Jesus Kristus inte var kvar på jorden ledde han kyrkan med uppenbarelser genom den Helige Anden. Tänk på hur den Helige Anden ledde Kristi kyrkas nya ledare när du läser följande skriftställen: Apostlagärningarna 1:1–8, 15–26; 2:1–42; 4:1–13, 31–33.

Som medlemmar i Kristi kyrka i dag har vi alla ett ansvar att delta i frälsningens och upphöjelsens verk – att leva enligt Jesu Kristi evangelium, ta hand om behövande, inbjuda andra att komma till Kristus och förena familjer för evigheten (se Allmän handbok1.2). Vad lär du av dessa tidiga apostlar om hur du kan lita på att den Helige Anden ska leda ditt arbete?

Se även Handledning för skriftstudier, ”Helige Anden, den”.

Apostlagärningarna 2:36–47; 3:12–21

Evangeliets principer och förrättningar hjälper mig att komma till Kristus.

Har du någonsin känt att det ”högg till i hjärtat på [dig]”, som för judarna på pingstdagen (Apostlagärningarna 2:37)? Kanske gjorde du något du ångrade eller helt enkelt ville förändra ditt liv. Vad borde du göra när du får sådana känslor? Petrus råd till judarna finns i Apostlagärningarna 2:38. Märk hur evangeliets första principer och förrättningar (som tro, omvändelse, dop och den Helige Andens gåva – det som ibland kallas Kristi lära) påverkade dessa omvända som det står i Apostlagärningarna 2:37–47.

Du kanske redan är döpt och har tagit emot den Helige Andens gåva, så hur fortsätter du tillämpa Kristi lära? Tänk på de här orden från äldste Dale G. Renlund: ”Vi kan bli mer fullkomliga genom att ständigt … utöva tro på [Kristus] genom att omvända oss, ta del av sakramentet för att förnya dopets förbund och välsignelser samt få den Helige Anden som ständig vägledare i större mått. När vi gör det blir vi mer lika Kristus och håller ut till änden, med allt som det innebär” (”Sista dagars heliga ger inte upp”, Liahona, maj 2015, s. 56).

Apostlagärningarna 3:19–21

Vad menas med ”tider av nytt liv” och ”de tider … då allt … återupprättas”?

”Tider av nytt liv” syftar på millenniet när Jesus Kristus ska återvända till jorden. ”De tider … då allt … återupprättas” syftar på återupprättandet av evangeliet, vilket förbereder världen för tusenårsriket.

Apostlagärningarna 3; 4:1–31; 5:12–42

Lärjungar till Jesus Kristus ges makt att utföra underverk i hans namn.

Den lame mannen hoppades få pengar av dem som kom till templet. Men Herrens tjänare erbjöd honom mycket mer. När du läser Apostlagärningarna 3; 4:1–31 och 5:12–42 kan du tänka på hur underverket som följde påverkade

  • den lame mannen

  • Petrus och Johannes

  • vttnena vid templet

  • översteprästerna och de styrande

  • andra heliga.

Bild
Petrus botar en man

Vad jag har, det ger jag dig, av Walter Rane

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Apostlagärningarna 1:21–26.Genom att läsa Apostlagärningarna 1:21–26 kan familjen lättare diskutera de välsignelser som följer av att vi har apostlar på jorden i dag. Familjemedlemmarna kan berätta hur de har fått ett vittnesbörd om att dagens apostlar och profeter är kallade av Gud. Varför är det viktigt att ha det här vittnesbördet?

Apostlagärningarna 2:37.Vad kan orden ”högg det till i hjärtat på dem” betyda? När har vi känt något liknande? Varför är det viktigt att fråga oss ”vad ska vi göra?” när vi får sådana känslor?

Apostlagärningarna 3:1–10.Familjen kan roa sig med att spela upp berättelsen i de här verserna. Eller så kan ni titta på videon ”Petrus och Johannes botar en man som varit förlamad från födseln” [Peter and John Heal a Man Crippled Since Birth] (ChurchofJesusChrist.org). Hur välsignades mannen vid templet på ett annat sätt än vad han förväntade sig? Hur har vi sett vår himmelske Faders välsignelser komma på oväntade sätt?

Apostlagärningarna 3:12–26; 4:1–21; 5:12–42.Vad gör intryck på dig när det gäller Petrus och Johannes trofasthet? (Se även videon ”Petrus predikar och grips” [Peter Preaches and Is Arrested] på ChurchofJesusChrist.org). Hur kan vi vara modiga i vårt vittnesbörd om Jesus Kristus? Hjälp gärna de yngre barnen att öva på att bära sina vittnesbörd.

Apostlagärningarna 4:315:4.Hur kan vi hjälpa vår familj, vår församling eller vårt samhälle att bli mer likt det som beskrivs i Apostlagärningarna 4:31–37? Vad innebär det att vara av ”ett hjärta och en själ”? På vilka sätt ”smusslar [vi ibland] undan” en del av vårt bidrag? Varför är detta detsamma som att ”[ljuga] för Gud” (Apostlagärningarna 5:2, 4)? Hur påverkar oärlighet oss andligen?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Låt Guds Ande leda dig”, Psalmer, nr 90.

Förbättra vår undervisning

Välj ett ämne. Låt familjemedlemmarna turas om att välja ett ämne ur Apostlagärningarna 1–5 att studera tillsammans.

Bild
Apostlar står kring två änglar som pekar uppåt

Jesu himmelsfärd, av Harry Anderson