Uusi testamentti 2023
3.–9. heinäkuuta. Apostolien teot 1–5: ”Te olette minun todistajani”


”3.–9. heinäkuuta. Apostolien teot 1–5: ’Te olette minun todistajani’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”3.–9. heinäkuuta. Apostolien teot 1–5”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
lukuisa ihmisjoukko joen rannalla ja heitä kastetaan joessa

Helluntaipäivä, Sidney King

3.–9. heinäkuuta

Apostolien teot 1–5

”Te olette minun todistajani”

Kun tutkit lukuja Ap. t. 1–5, Pyhä Henki voi innoittaa sinua löytämään totuuksia, joilla on merkitystä omassa elämässäsi. Pane merkille jakeita, jotka tekevät sinuun vaikutuksen, ja etsi tilaisuuksia kertoa oppimastasi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Oletko koskaan miettinyt, mitä Pietari mahtoi ajatella ja tuntea, kun hän ja muut apostolit ”tähysivät taivaalle” Jeesuksen noustessa ylös Isänsä luokse? (Ap. t. 1:10.) Kirkko, jonka Jumalan Poika perusti, oli nyt Pietarin huolehdittavana. Tehtävä johtaa kaikkien kansojen opettamista oli nyt hänen vastuullaan (ks. Matt. 28:19). Emme kuitenkaan löydä Apostolien teoista mitään viitteitä siitä, että hän mahdollisesti tunsi olevansa riittämätön tai peloissaan. Sen sijaan löydämme esimerkkejä pelottomasta todistuksesta ja kääntymyksestä, ihmeellisistä parantumisista, Hengen ilmenemisistä sekä kirkon merkittävästä kasvusta. Tämä oli yhä Vapahtajan kirkko, ja Hän edelleen johti sitä. Itse asiassa kirjasta Apostolien teot voisi käyttää myös nimitystä Jeesuksen Kristuksen teot Hänen apostoliensa välityksellä. Hengen vuodatuksen ohjaamana Pietari ei enää ollut se oppimaton kalastaja, jonka Jeesus oli löytänyt Galileanjärven rannoilta. Eikä hän myöskään ollut se poissa tolaltaan oleva mies, joka vain muutama viikko aiemmin itki katkerasti kiellettyään edes tuntevansa Jeesus Nasaretilaisen.

Tulet lukemaan Apostolien teoista voimallisia julistuksia Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Tulet myös huomaamaan, kuinka tämä evankeliumi pystyy muuttamaan ihmisiä – myös sinut – uskollisiksi opetuslapsiksi, jollaisiksi Jumala tietää heidän voivan tulla.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Ap. t. 1:1–8, 15–26; 2:1–42; 4:1–13, 31–33

Jeesus Kristus ohjaa kirkkoaan Pyhän Hengen välityksellä.

Apostolien tekoihin on kirjoitettu muistiin, kuinka apostolit pyrkivät vakiinnuttamaan Jeesuksen Kristuksen kirkon Vapahtajan taivaaseennousemisen jälkeen. Vaikka Jeesus Kristus ei enää ollut maan päällä, Hän johti kirkkoa ilmoituksen kautta Pyhän Hengen välityksellä. Pohdi sitä, kuinka Pyhä Henki ohjasi Kristuksen kirkon uusia johtajia, kun käyt läpi seuraavia kohtia: Ap. t. 1:1–8, 15–26; 2:1–42; 4:1–13, 31–33.

Kristuksen kirkon jäseninä nykyään meillä jokaisella on vastuu osallistua pelastuksen ja korotuksen työhön – elää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan, huolehtia avun tarpeessa olevista, kutsua muita tulemaan Kristuksen luo ja yhdistää perheitä iankaikkisuudeksi (ks. Yleiskäsikirja, 1.2). Mitä opit näiltä varhaisilta apostoleilta siitä, kuinka voit luottaa Pyhän Hengen opastavan sinua pyrkimyksissäsi?

Katso myös PKO, ”Pyhä Henki”.

Ap. t. 2:36–47; 3:12–21

Evankeliumin periaatteet ja toimitukset auttavat minua tulemaan Kristuksen luo.

Oletko koskaan tuntenut ”piston sydämessäsi”, kuten juutalaiset kokivat helluntaipäivänä? (Ks. Ap. t. 2:37.) Kadut ehkä jotakin tekoasi tai kenties haluat vain muuttaa elämääsi. Mitä sinun pitäisi tehdä, kun sinulla on näitä tuntemuksia? Jakeessa Ap. t. 2:38 on Pietarin neuvoja juutalaisille. Pane merkille, millä tavoin evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset (kuten usko, parannus, kaste ja Pyhän Hengen lahja – eli se, mitä toisinaan kutsutaan Kristuksen opiksi) vaikuttivat näihin käännynnäisiin kohdan Ap. t. 2:37–47 mukaan.

Sinut on ehkä jo kastettu ja olet saanut Pyhän Hengen lahjan, joten kuinka sovellat edelleen elämääsi Kristuksen oppia? Pohdi näitä vanhin Dale G. Renlundin sanoja: ”Me voimme tulla täydellisiksi – – toistuvasti – – osoittamalla uskoa [Kristukseen], tekemällä parannuksen, nauttimalla sakramentin uudistaaksemme kasteenliiton ja siinä annetut siunaukset sekä saamalla Pyhän Hengen jatkuvaksi kumppaniksemme suuremmassa määrin. Kun teemme niin, meistä tulee enemmän Kristuksen kaltaisia ja pystymme kestämään loppuun asti kaikessa, mitä se tuo tullessaan.” (”Myöhempien aikojen pyhät jatkavat yrittämistä”, Liahona, toukokuu 2015, s. 56.)

Ap. t. 3:19–21

Mitä ovat ”virvoituksen aika” ja ”aika, jolloin kaikki pannaan kohdalleen”?

”Virvoituksen ajalla” tarkoitetaan tuhatvuotista valtakuntaa, jolloin Jeesus Kristus palaa maan päälle. Ilmaus ”siihen aikaan saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen” viittaa evankeliumin palauttamiseen, joka valmistaa maailmaa tuhatvuotiseen valtakuntaan.

Ap. t. 3; 4:1–31; 5:12–42

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsille annetaan voima tehdä ihmetekoja Hänen nimessään.

Rampa mies toivoi saavansa rahaa temppelissä kävijöiltä. Mutta Herran palvelijat tarjosivat hänelle paljon enemmän. Kun luet kohtia Ap. t. 3; 4:1–31 ja 5:12–42, pohdi, kuinka tapahtunut ihmeteko vaikutti näihin henkilöihin:

  • Rampa mies

  • Pietari ja Johannes

  • Silminnäkijät temppelillä

  • Ylipapit ja hallitusmiehet

  • Muut pyhät

Kuva
Pietari parantaa miehen

Mitä minulla on, sitä minä sinulle annan, Walter Rane

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Ap. t. 1:21–26.Jakeiden Ap. t. 1:21–26 lukeminen voi auttaa perhettänne keskustelemaan siunauksista, joita tulee siitä, että meillä on apostoleja maan päällä tänä aikana. Perheenjäsenet voisivat kertoa, kuinka he ovat saaneet todistuksen siitä, että nykyajan apostolit ja profeetat ovat Jumalan kutsumia. Miksi tämä todistus on tärkeä?

Ap. t. 2:37.Mitä voisi tarkoittaa ilmaus ”tunsivat piston sydämessään”? Milloin olemme tunteneet jotakin samankaltaista? Miksi on tärkeää kysyä ”Mitä meidän pitää tehdä?”, kun saamme sellaisia tuntemuksia?

Ap. t. 3:1–10.Perheestänne voisi olla mukavaa näytellä näiden jakeiden kertomus. Tai voisitte katsoa videon ”Peter and John Heal a Man Crippled Since Birth” [Pietari ja Johannes parantavat syntymästään saakka ramman miehen] (churchofjesuschrist.org). Millä tavoin temppelin luona olevaa miestä siunattiin eri tavalla kuin mitä hän odotti? Kuinka olemme nähneet taivaallisen Isän siunausten tulevan meille odottamattomilla tavoilla?

Ap. t. 3:12–26; 4:1–21; 5:12–42.Mikä Pietarin ja Johanneksen uskollisuudessa tekee teihin vaikutuksen? (Ks. myös video ”Peter Preaches and Is Arrested” [Pietari saarnaa ja hänet vangitaan] sivustolla churchofjesuschrist.org.) Millä tavoin me voimme olla rohkeita todistuksessamme Jeesuksesta Kristuksesta? Voisit auttaa nuorempia lapsia harjoittelemaan todistuksensa lausumista.

Ap. t. 4:31w5:4.Kuinka voimme auttaa perhettämme, seurakuntaamme tai yhteisöämme tulemaan enemmän jakeissa Ap. t. 4:31–37 kuvatun kaltaiseksi? Mitä tarkoittaa se, että on ”yksi sydän ja yksi sielu”? Millä tavoin me toisinaan ”[panemme] osan [lahjoituksestamme] syrjään”? Miksi niin tekeminen on valehtelemista Jumalalle? (Ks. Ap. t. 5:2, 4.) Kuinka epärehellisyys vaikuttaa meihin hengellisesti?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Todistus”, MAP-lauluja, 83.

Näin kehitymme opettamisessa

Valitkaa aihe. Pyydä jokaista perheenjäsentä valitsemaan vuorotellen luvuista Ap. t. 1–5 aihe, jota perhe tutkii yhdessä.

Kuva
apostolit kahden ylöspäin osoittavan enkelin ympärillä

Taivaaseenastuminen, Harry Anderson