Kom og følg mig
21.-27. oktober. 1 og 2 Thessaloniker: ›Lad jer ikke straks bringe ud af fatning eller skræmme‹


»21.-27. oktober. 1 og 2 Thessaloniker: ›Lad jer ikke straks bringe ud af fatning eller skræmme‹« Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»21.-27. oktober. 1 og 2. Thessaloniker«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
søstermissionærer taler med en ung mand

21.-27. oktober

1 og 2 Thessaloniker

»Lad jer ikke straks bringe ud af fatning eller skræmme«

Hvis vi ikke nedskriver de indtryk, vi modtager fra Ånden, så glemmer vi dem måske. Hvad tilskynder Ånden dig til at skrive, mens du læser 1 og 2 Thessaloniker?

Nedskriv dine indtryk

I Thessalonika blev Paulus og Silas beskyldt for at have »bragt hele verden i oprør« (ApG 17:6). Deres forkyndelse gjorde nogle ledere blandt jøderne vrede, og disse ledere ophidsede folket til tumult (se ApG 17:1-10). På grund af det blev Paulus og Silas rådet til at forlade Thessalonika. Paulus var bekymret for de nye thessaloniske omvendte og de forfølgelser, de stod over for, men han var ikke i stand til at vende tilbage og besøge dem. »Da jeg derfor ikke længere kunne holde det ud,« skrev han, »sendte jeg bud for at få besked om jeres tro«. Som svar på det bragte Timotheus, Paulus’ medhjælper, der havde tjent i Thessalonika, »et godt budskab om jeres tro og kærlighed« (1 Thess 3:5-6). Faktisk var de thessaloniske hellige kendt som forbilleder »for alle de troende« (1 Thess 1:7), og nyheder om deres tro spredtes til byer i andre lande. Forestil dig Paulus’ glæde og lettelse over at høre, at hans arbejde blandt dem »ikke var forgæves« (1 Thess 2:1). Men Paulus vidste, at trofasthed i fortiden ikke er tilstrækkeligt for åndelig overlevelse i fremtiden, og han var nervøs for den indflydelse, falske lærere blandt de hellige havde (se 2 Thess 2:2-3). Hans budskab til dem og til os er at »råde bod på, hvad der er af mangler i [vores] tro« og »gøre det endnu mere« i kærlighed (se 1 Thess 3:10; 4:10).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Thessaloniker 1-2

Tjenere i evangeliet forkynder med oprigtighed og kærlighed.

I 1 Thessaloniker viser Paulus’ ord både bekymringen og glæden hos en, der har givet sig selv fuldstændigt hen til at tjene Guds børn. Du vil især i de to første kapitler af 1 Thessaloniker finde ord og vendinger, der beskriver, hvordan en sand tjener underviser om evangeliet. Hvad bliver du inspireret til at forbedre i din undervisning om evangeliet?

1 Thessaloniker 3:9-4:12

Når jeg følger Jesus Kristus, kan jeg blive hellig.

Vi håber alle, at »når vor Herre Jesus kommer«, at vi vil være i stand til at stå foran ham med »uangribelige [hjerter] i hellighed over for vor Gud« (1 Thess 3:13). Hvad underviste Paulus om angående at blive mere hellig i 1 Thess 3:9-13; 4:1-12?

Se også Moroni 10:32-33; Guide til skrifterne, »Hellighed«; Carol F. McConkie, »Hellighedens skønhed«, Liahona, maj 2017, s. 9-12.

1 Thessaloniker 4:16-18; 5:1-10; 2 Thessaloniker 1:4-10

Hvis jeg er trofast og årvågen, vil jeg være forberedt på Frelserens andet komme.

I 1 Thessaloniker 5:1-10 brugte Paulus adskillige metaforer til at undervise om vigtige sandheder om det tidspunkt, hvor Jesus vender tilbage til jorden. Når du studerer disse metaforer, kan du overveje at nedskrive de indtryk, du får, om Jesu Kristi andet komme:

»Som en tyv om natten«:

»Som veerne over en, der skal føde«:

Andre metaforer, du finder:

Hvilke yderligere sandheder lærer du om Jesu Kristi andet komme af 1 Thessaloniker 4:16-18, 5:1-10 og 2 Thessaloniker 1:4-10? Hvad bliver du tilskyndet til at gøre for at være opmærksom på og forberede dig til hans komme?

Se også Dallin H. Oaks, »Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 7-10.

2 Thessaloniker 2

Der blev profeteret, at der ville ske et frafald fra sandheden før det andet komme.

Midt iblandt øget forfølgelse troede mange thessaloniske hellige, at Frelserens andet komme måtte være nært. Men Paulus vidste, at før Jesus vendte tilbage til jorden, ville der ske et oprør mod eller et frafald fra sandheden (se 2 Thess 2:1-4). Du kan få en større forståelse af det store frafald – og en større påskønnelse af genoprettelsen – ved at kigge på nogle af de følgende ressourcer:

  • Skriftsteder, der forudsiger frafaldet: Esajas 24:5; Amos 8:11-12; Matthæus 24:4-14; 2 Timotheus 4:3-4

  • Skriftsteder, der viser, at frafaldet allerede var ved at begynde på Paulus’ tid: Apostlenes Gerninger 20:28-30; Galaterne 1:6-7; 1 Timotheus 1:5-7

  • Observationer om det store frafald af kristne reformatorer:

    Martin Luther: »Jeg har ikke søgt andet end at reformere Kirken i overensstemmelse med de hellige skrifter … Jeg siger ganske enkelt, at kristendommen er holdt op med at eksistere blandt de, der skulle have bevaret den« (i E.G. Schweibert, Luther and His Times: The Reformation from a New Perspective, 1950, s. 590).

    Roger Williams: »Frafaldet … havde indtil da korrumperet alt, så der ikke kan være nogen gengivelse fra det frafald, før Kristus sender nye apostle for at oprette kirker på ny« (i Philip Schaff, The Creeds of Christendom, 1877, s. 851).

    Erasmus: »Alt er nu så viklet sammen med disse [doktrinære] spørgsmål og forordninger, at vi ikke slet ikke tør håbe på at kalde verden tilbage til sand kristendom« (The Praise of Folly, overs. Clarence H. Miller, 2. udg., 2003, s. 155-156).

Se også 2 Nefi 28; »Apostasy«, Gospel Topics, topics.lds.org.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal drøfte ud fra din families behov. Her er nogle forslag:

1 Thessaloniker 3:9-13

Hvad gør indtryk på dig om de følelser, som Paulus havde for sine venner? Hvordan kan vi nære sådanne følelser for vores familie, venner og andre hellige?

1 Thessaloniker 4:13-18

Hvordan kan vi bruge disse vers til at trøste os selv eller andre, når en af vores kære går bort?

1 Thessaloniker 5:14-25

Gennemgå Paulus’ råd i 1 Thessaloniker 5:14-25 og find en vending, som din familie kan fokusere på. Du kan overveje at skrive det på en plakat, I kan have hængende i jeres hjem. Din familie kan tilføje små bemærkninger på plakaten, når de ser hinanden efterleve rådet på plakaten.

2 Thessaloniker 3:13.

Bliver vi nogensinde »trætte af at gøre det gode« – overvældet, måske, med kravene til at være discipel? Hvad kan hjælpe os, når vi har det på den måde (se Gal 6:9; L&P 64:33)? Hvordan kan vi støtte hinanden, når det sker?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør vores personlige studium bedre

Søg efter åbenbaring dagligt. »Åbenbaring kommer ofte ›linje på linje‹ (2 Ne 28:30), ikke det hele på en gang. Lad være med at tænke på åndelig forberedelse, som noget I skal sætte tid af til, men som noget I altid gør« (Undervisning på Frelserens måde, s. 12).

Billede
Kristus blandt skyerne

Den opstandne Kristus, af Robert T. Barrett