Kom og følg mig
11.-17. februar. Johannes 2-4: ›I skal fødes på ny‹


»11.-17. februar. Johannes 2-4: ›I skal fødes på ny‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»11.-17. februar. Johannes 2-4«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Jesus taler med Nikodemus

11.-17. februar

Johannes 2-4

»I skal fødes på ny«

Når du læser Johannes 2-4, vil Ånden undervise dig om ting angående din egen omvendelse. Læg mærke til hans tilskyndelser. Du kan finde yderligere åndelig indsigt fra studieforslagene i dette oplæg.

Nedskriv dine indtryk

Ved en bryllupsfest i Kana lavede Kristus vand om til vin – en begivenhed, som Johannes kaldte »begyndelsen på [Kristi] tegn« (Joh 2:11). Det er sandt på mere end en måde: Skønt det var det første mirakel, som Jesus udførte offentligt, så kan det også symbolisere en anden mirakuløs begyndelse – processen, hvor vores hjerte bliver forandret, så vi bliver stadigt mere som Frelseren. Dette mirakel i livet begynder med beslutningen om at følge Jesus Kristus, at ændre sig og leve et bedre liv gennem ham. I sidste ende kan denne ændring blive så fuldstændig, at det at »fødes på ny« er en af de bedste måder at beskrive det på (Joh 3:7). Men genfødsel er blot begyndelsen på disciplens vej. Kristi ord til den samaritanske kvinde ved brønden minder os om, at hvis vi fortsætter på denne vej, så vil evangeliet til sidst blive en »kilde« inde i os, der »vælder med vand til evigt liv« (Joh 4:14).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Johannes 2:1-11

Jesu Kristi kraft kan forandre mig.

Når du læser om Frelseren, der laver vand om til vin i Johannes 2:1-11, hvilken indsigt får du så om Kristi kraft til at forandre dig?

Du kan opnå yderligere indsigt ved at se det fra nogle af de andre tilstedeværendes perspektiv, såsom Maria, disciplene og andre. Hvordan kan disse folk have oplevet miraklet? Du kan sammenligne det, du lærer om mirakler i disse vers, med det, som Jesus Kristus fortalte Nikodemus (se Joh 3:1-8) og kvinden ved brønden (se Joh 4:3-26).

Johannes 3:1-21

Vi skal fødes på ny for at komme ind i Guds rige.

Da Nikodemus kom til Jesus, da han var alene, var han en varsom iagttager. Senere forsvarede han dog offentligt Jesus (se Joh 7:45-52) og sluttede sig til de troende ved Frelserens begravelse (se Joh 19:38-40). Hvilke lærdomme finder du i Johannes 3:1-21, der kan inspireret Nikodemus til at følge Jesus og blive født på ny?

Profeten Joseph Smith forklarede: »At blive født igen sker gennem Guds Ånd gennem ordinancer« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 96). Hvilken rolle spillede din dåb (blive »født af vand« (Joh 3:5)) og bekræftelse (blive født »af ånd« (Joh 3:5)) i det at blive født på ny? Hvad gør du for at fortsætte denne forandringsproces (se Alma 5:11-14)?

Se også Mosija 5:7; 27:25-26; »Salvation«, Gospel Topics, topics.lds.org; David A. Bednar, »I skal fødes på ny«, Liahona, maj 2007, s. 19-22.

Johannes 3:16-17

Vor himmelske Fader viser sin kærlighed til mig gennem Jesus Kristus.

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Den første store sandhed i evigheden er, at Gud elsker os af hele sit hjerte, kraft, sind og styrke« (»I morgen vil Herren gøre undere blandt jer«, Liahona, maj 2016, s. 126). Hvornår har du følt Guds kærlighed gennem den gave, hans Søn er?

Nadveren er en tid, hvor man kan tænke over Guds kærlighed og den gave, hans Søn er. Hvilke salmer hjælper dig til at føle den kærlighed? Du kan overveje at se en video af Tabernakelkoret, der synger »O, se hvilken kærlighed« (LDS.org). Hvad kan du gøre for at gøre nadveren mere meningsfuld?

Johannes 4:24

Er Gud en Ånd?

Nogle kan blive forvirrede over Jesu udtalelse om, at Gud er en ånd? Joseph Smiths oversættelse af dette vers kommer med en vigtig tydeliggørelse: »For sådanne har Gud lovet sin Ånd« (JSO, Joh 4:26, i Guide til skrifterne). I nutidig åbenbaring står der også, at Gud har et legeme af kød og knogler (se L&P 130:22-23; se også 1 Mos 5:1-3; Hebr 1:1-3).

Johannes 4:7-26

Kristus tilbyder mig levende vand.

Hvad kan Jesus have ment, da han sagde til den samaritanske kvinde, at enhver, der drikker af det vand, han tilbyder, aldrig vil tørste? Hvordan er evangeliet ligesom vand?

Billede
Vandløb

Kristi evangelium er det levende vand, der nærer vores sjæl.

Et af Frelserens budskaber til den samaritanske kvinde var, at hvordan vi tilbeder er vigtigere end, hvor vi tilbeder (se Joh 4:21-24). Hvad gør du for at »tilbede Faderen i ånd og sandhed« (Joh 4:23)?

Se også Guide til skrifterne, »Tilbedelse«; Dean M. Davies, »Velsignelserne ved at tilbede«, Liahona, nov. 2016, s. 93-95.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Johannes 2-4

Når din familie læser disse kapitler denne uge, så læg særligt mærke til, hvordan Frelseren brugte hverdagsting – fødsel, vind, vand og mad – til at undervise om åndelige sandheder. Hvilke ting i jeres hjem kan I bruge til at undervise om åndelige sandheder?

Johannes 2:13-17

Når du undgår ting, der kan gøre dit hjem urent fysisk og åndeligt, kan det blive et helligt sted – ligesom templet. Hvad har din familie brug for at holde ude af jeres hjem, så det bliver et helligt sted? Hvad vil du gøre for at holde disse ting ude?

Johannes 3:1-6

Bed din familie om at tænke på det mirakel, en graviditet og fødsel er – processen med at skabe et levende, bevægeligt, intelligent væsen. Kristus underviste om, at vi skal blive genfødt, før vi kommer ind i Guds rige. Hvorfor er det at blive genfødt en god metafor for den forandring, der kræves af os, før vi kan komme ind i Guds rige? Hvordan har vi oplevet processen med åndelig genfødsel?

Johannes 3:16

Tilskynd din familie til at sige dette vers med deres egne ord, som om de forklarede det for en ven. Hvordan har Kristus hjulpet os til at føle Guds kærlighed i vores liv?

Johannes 4:5-15

Hvad lærte Frelseren os, da han sammenlignede sit evangelium med levende vand? Du kan overveje at vise et glas med vand og bede din familie om at beskrive vandets kvaliteter. Hvorfor skal vi drikke vand hver dag? Hvilken grund kan der være til, at Jesus Kristus sammenlignede sit evangelium med »en kilde, som vælder med vand til evigt liv« (Joh 4:14)?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter symboler. Skrifterne bruger ofte genstande, begivenheder, handlinger eller lærdomme til at repræsentere åndelige sandheder. Disse symboler kan øge din forståelse af den læresætning, der bliver undervist om. Frelseren sammenlignede for eksempel omvendelse med genfødsel.

Billede
Kristus og den samaritanske kvinde ved brønden

Levende vand, af Simon Dewey