Kom och följ mig
23–29 november. Ether 12–15: ”Genom tro fullbordas allting”


”23–29 november. Ether 12–15: ’Genom tro fullbordas allting’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”23–29 november. Ether 12–15”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Ether går in i en grotta

Ether gömmer sig i en håla i klippan, av Gary Ernest Smith

23–29 november

Ether 12–15

”Genom tro fullbordas allting”

Skriv ner intryck som inbjuder till mer uppenbarelse och stärker ditt vittnesbörd. Det hjälper dig också att minnas dina intryck och dela dem med andra i framtiden.

Skriv ner dina intryck

Ethers profetior till jarediterna var ”stora och förunderliga” (Eth. 12:5). Han ”berättade i sanning allt för dem från människans begynnelse” (Eth. 13:2). Han förutsåg ”Kristi dagar” och den sista tidens Nya Jerusalem (Eth. 13:4). Och han talade om ”en bättre värld, ja, på en plats på Guds högra sida” (Eth. 12:4). Men jarediterna förkastade hans ord, av samma skäl som människor ofta förkastar Guds tjänares profetior i dag – ”eftersom de inte [ser] dem” (Eth. 12:5). Det krävs tro för att tro på löften eller varningar för sådant vi inte kan se, liksom det krävdes tro av Ether för att profetera om ”stora och förunderliga ting” för ett icke troende folk. Det krävdes tro av Moroni för att lita på att Herren kunde ta hans ”svaghet i att skriva” och vända den till styrka (se Eth. 12:23–27). Det är detta slags tro som gör oss ”fasta och ståndaktiga, alltid rika på goda gärningar, och leder [oss] till att prisa Gud” (Eth. 12:4). Och det är genom det slagets tro som allting fullbordas (se Eth. 12:3).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Ether 12

Tro på Jesus Kristus kan leda till mäktiga underverk.

Många människor i dag vill liksom jarediterna på Ethers tid se bevis innan de vill tro på Gud och hans makt. Men Moroni lärde att ”tro är något som man hoppas på men som inte syns. Motsäg därför inte för att ni inte ser, för ni får ingen förvissning förrän efter det att er tro har prövats” (Eth. 12:6).

Märk varje gång du hittar ordet ”tro” i Ether 12 och anteckna vad du lär dig om tro. Sök svar på frågor såsom: Vad är tro? Vilka är frukterna av ett liv i tro? Du kan också skriva ner tankar om vittnesbörd du fått ”efter det att [din] tro har prövats” (Eth. 12:6).

Se även Hebreerbrevet 11; Alma 32.

Ether 12:1–9, 28, 32

Jesus Kristus ger oss ”ett storslaget hopp”.

Förutom en fördjupad insikt om tro har Ether 12 också mycket att säga om hopp – du kanske kan notera varje gång som ordet ”hopp” förekommer. Vad innebär hopp för dig? Vad var orsaken till att Ether skulle ”hoppas på en bättre värld” (se Eth. 12:2–5)? Hur har Jesu Kristi evangelium gett dig ”ett storslaget hopp” (Eth. 12:32)?

Gå till Tacksamhet.JesuKristiKyrka.org för att höra ett budskap från president Russell M. Nelson om hur man kan finna frid och lindring – oavsett omständigheterna.

Se även Moroni 7:40–41; Dieter F. Uchtdorf, ”Hoppets oändliga kraft”, Liahona, nov. 2008, s. 21–24; Predika mitt evangelium, s. 117.

Ether 12:23–29

Jesus Kristus kan göra det svaga starkt.

När vi läser Moronis kraftfulla ord är det lätt att glömma att han oroade sig för sin ”svaghet i att skriva” och var rädd att människor skulle håna hans ord (se Eth. 12:23–25). Men Gud lovade att han skulle ”göra så att det svaga blir starkt” för de ödmjuka (v. 27), och den andliga kraften i Moronis skrifter är övertygande bevis på att Herren uppfyllde detta löfte.

Begrunda, efter att ha läst Ether 12:23–29, tillfällen när Gud har hjälpt dig inse dina svagheter och gjort dig stark trots dem. Det här kan vara ett bra tillfälle att tänka på de svagheter du just nu kämpar med. Vad känner du att du borde göra för att ödmjuka dig inför Herren och visa tro på honom för att få del av hans löfte att ”göra så att det svaga blir starkt” (Eth. 12:27)?

När du begrundar de här verserna, kan följande insikt från äldste Neal A. Maxwell vara till hjälp: ”När vi läser i skrifterna om människans ’svaghet’ inbegriper ordet de … svagheter som är en del av människans tillstånd, där köttet har ett oavbrutet inflytande på anden (se Eth. 12:28–29). Svagheter inbegriper också våra egna, personliga svagheter, som vi förväntas övervinna (se L&F 66:3; Jakob 4:7)” (Lord, Increase Our Faith [1994], s. 84).

Se även ”Nåd”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Ether 13:13–22; 14–15

Att förkasta profeterna medför andlig fara.

Att vara kung över jarediterna var historiskt sett en farlig ställning. Det gällde särskilt Coriantumr, eftersom ”många mäktiga män … sökte förgöra honom” (Eth. 13:15–16). I Ether 13:15–22, lägg märke till vad Coriantumr gjorde för att skydda sig och vad profeten Ether rådde honom att göra i stället. När du läser resten av Ethers bok kan du begrunda följderna av att förkasta profeterna. Vad händer med människor när ”Herrens ande [upphör] att sträva med dem” (Eth. 15:19)?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Ether 12:7–22

När ni läser de här verserna tillsammans kan ni se på några inspirerande exempel på tro som ni läst om i Mormons bok. Det här kan leda till en diskussion om exempel på tro i er släkthistoria eller era egna liv – ni kan skriva ner de här upplevelserna om ni inte redan gjort det.

Ether 12:27

Varför ger Herren oss svagheter? Vad är vår del i att ”göra så att det svaga blir starkt”? Vad är Frälsarens del?

Ether 12:41

Finns det något roligt sätt att lära era barn ”söka … Jesus”? Ett sätt kan vara att gömma en bild av Jesus och låta familjemedlemmarna söka och hitta bilden. Hur söker vi Jesus, och hur välsignas vi när vi finner honom?

Ether 13:13–14; 15:19, 33–34

Det kan vara intressant för er familj att jämföra Ethers upplevelse med Mormons och Moronis upplevelser (se Morm. 6; 8:1–10). Hur liknar de varandra? På vilket sätt liknar nephiternas väg till undergång jarediternas väg? (Jämför Eth. 15:19 med Moro. 8:28.) Vilka sanningar lär vi oss som kan hjälpa oss undgå det som hände dem?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till frågor. Barn är nyfikna av naturen. Ibland kan man se deras frågor som distraktioner från det man försöker lära ut. Men se i stället frågorna som möjligheter. De visar på att barnen är redo att lära – de ger insikt om barnens tankar och vad de anser om det de lär (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26).

Bild
Ether knäböjer i grottmynningen

Förunderliga var Ethers profetior, av Walter Rane