Kom dan en volg Mij
31 augustus–6 september: ‘Blijde tijdingen van grote vreugde’


‘31 augustus–6 september. Helaman 13–16: “Blijde tijdingen van grote vreugde”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘31 augustus–6 september’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Samuel de Lamaniet predikt op de muur

Samuel de Lamaniet op de muur, Arnold Friberg

31 augustus–6 september

Helaman 13–16

‘Blijde tijdingen van grote vreugde’

Schrijf uw ingevingen deze week op. Houd daarbij in gedachten hoe de beginselen in Helaman 13–16 op andere leringen in de Schriften voortborduren en die versterken.

Schrijf uw ingevingen op

De eerste keer dat Samuel de Lamaniet in Zarahemla ‘blijde tijdingen’ probeerde te verkondigen (Helaman 13:7), werd hij door de verstokte Nephieten afgewezen en uitgeworpen. Je zou kunnen zeggen dat zij als het ware een ondoordringbare muur om hun hart hadden gebouwd waardoor ze Samuels boodschap niet konden ontvangen. Samuel begreep het belang van de boodschap die hij bracht. Hij legde geloof aan de dag door Gods gebod op te volgen ‘dat hij wederom moest terugkeren en […] profeteren’ (Helaman 13:3). Wij stuiten net als Samuel allemaal weleens op een muur terwijl wij ‘de weg van de Heer’ bereiden (Helaman 14:9) en zijn profeten willen volgen. En wij getuigen ook net als Samuel van Jezus Christus, ‘die zeker in de wereld zal komen’, en nodigen ieder uit opdat hij of zij ‘in zijn naam gelooft’ (Helaman 13:6; 14:13). Niet iedereen zal luisteren en sommigen keren zich misschien actief tegen ons. Maar zij die wel met geloof in Christus in deze boodschap geloven, merken dat er werkelijk sprake van ‘blijde tijdingen van grote vreugde’ is (Helaman 16:14).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Helaman 13

De Heer geeft waarschuwingen bij monde van zijn profeten.

Profeten worden in de Schriften soms met wachters op een muur of toren vergeleken die voor gevaren waarschuwen (zie Jesaja 62:6; Ezechiël 33:1–7).

President M. Russell Ballard heeft gezegd: ‘Door de eeuwen heen hebben profeten hun plicht vervuld door de mensen te waarschuwen voor de gevaren die hen bedreigden. De apostelen van de Heer hebben de plicht om te waken over hen die antwoorden op levensvragen zoeken, hen te waarschuwen en de hand te reiken.’ (‘God staat aan het roer’, Liahona, november 2015, 25.)

Markeer desgewenst de vele waarschuwingen die Samuel gaf terwijl u Helaman 13 bestudeert en overpeinst. Bijvoorbeeld: wat predikte hij over bekering? Over ootmoed en rijkdom? Hoe zijn deze waarschuwingen eventueel op u van toepassing? Welke waarschuwingen hebben hedendaagse profeten onlangs gegeven en wat gaat u met die waarschuwingen doen?

Afbeelding
President Russell M. Nelson

De profeet richt ons op Jezus Christus.

Helaman 13–15

De Heer is barmhartig jegens hen die zich bekeren.

Samuel was oorspronkelijk naar de Nephieten gezonden om het blijde nieuws aangaande de komst van de Heiland te verkondigen (zie Helaman 13:7). Maar zij verwierpen hem, waarna hij met strenge waarschuwingen voor de oordelen van God terugkeerde. Die waarschuwingen gingen altijd wel met een barmhartige uitnodiging tot bekering gepaard. Let in Helaman 13–15 steeds op die uitnodigingen (zie in het bijzonder Helaman 13:6, 11; 14:15–19; 15:7–8). In welke opzichten zijn deze uitnodigingen op u van toepassing? Wat leert u uit deze verzen over bekering? Wanneer hebt u de barmhartigheid van God gevoeld die op bekering volgt?

Helaman 14; 16:13–23

Tekenen en wonderen kunnen het geloof versterken van wie hun hart niet verstokken.

Samuel legt in Helaman 14 uit waarom de Heer tekenen aangaande de geboorte en de dood van de Heiland gaf: ‘Zodat u in zijn naam zult geloven’ (Helaman 14:12). Let tijdens uw studie van Helaman 14 op de tekenen van de geboorte van de Heiland in de verzen 1–8 en op de tekenen van zijn dood in de verzen 20–28. Waarom zouden deze tekenen een doeltreffende manier zijn om de geboorte en de dood van Jezus Christus aan te duiden?

Zijn er tekenen die de Heer heeft gegeven om u te helpen in Hem te geloven? Profeten hebben bijvoorbeeld tekenen voorspeld die voor de wederkomst van de Heiland zullen verschijnen. (Zie ‘Tekenen van de tijden’, Gids bij de Schriften, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.) Zijn er bepaalde tekenen in onze tijd in vervulling gegaan? Andere tekenen die tot geloof in Jezus Christus leiden, zijn wellicht persoonlijker en minder spectaculair. Denk eens na over de manieren waarop u zijn hand in uw leven hebt bemerkt.

Welke waarschuwing staat er in Helaman 16:13–23 aangaande tekenen? Hoe kunt u de houding van de mensen in deze verzen vermijden?

Zie ook Alma 30:43–52; Ronald A. Rasband, ‘Volgens Gods plan’, Liahona, november 2017, 55–57.

Helaman 16

Als ik de raad van de profeet volg, kom ik dichter tot de Heer.

Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd: ‘Ik weet uit eigen ervaring dat mijn geloof in de Heer Jezus Christus altijd toeneemt als ik onder gebed de woorden van de profeet van God geduldig en zorgvuldig bestudeer, en mijn wil op zijn geïnspireerde leringen afstem. Als we ervoor kiezen zijn raad te negeren omdat we het zelf beter denken te weten, verwatert ons geloof en vertroebelt ons eeuwig perspectief.’ (‘De profeet van God’, Liahona, mei 2018, 26–27.) In welk opzicht bevestigen de woorden en daden van de Nephieten in Helaman 16 wat ouderling Andersen heeft gezegd? Wat neemt u zich voor om met de profeten van de Heer en hun boodschappen te doen?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Helaman 13:3–4

Wat vindt uw gezin inspirerend aan Samuels reactie op het gebod van de Heer in Helaman 13:3–4? Moedig uw gezinsleden deze week aan om ingevingen die tijdens uw gezinsstudie in hun hart opkomen naar voren te brengen.

Helaman 13:38

Het idee dat geluk ‘in het bedrijven van ongerechtigheid’ te vinden valt, is in onze tijd gemeengoed. Op welke manieren heeft naleving van het evangelie ons waar geluk gebracht?

Helaman 15:3

Hoe blijkt uit Gods kastijding dat Hij ons liefheeft? Laat de gezinsleden nederig aan de Heer vragen wat zij kunnen verbeteren.

Helaman 15:5–8

Wat kunnen we van de Lamanieten in deze verzen over bekering leren? Hoe kunnen we hun voorbeeld volgen?

Helaman 16:1–3

Vinden uw gezinsleden het leuk om het verhaal van Samuel de Lamaniet uit te beelden? Lees het verhaal eerst door. Ga daarna beurtelings op een stoel staan en lees enkele profetieën van Samuel voor terwijl de anderen doen alsof zij met pijlen schieten of stenen gooien. Zo kan ieder zich beter in de gevoelens van Samuel en de Nephieten inleven. Kleine kinderen vinden het misschien ook leuk om het verhaal te tekenen. Hoe kunnen wij in navolging van Samuel het evangelie ondanks onze angsten aan anderen uitdragen?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Zoek naar patronen. Een patroon is een plan of model waardoor we ons bij de uitvoering van een taak kunnen laten leiden. In de Schriften staan patronen die ons laten zien hoe de Heer zijn werk tot stand brengt. Hij stuurt bijvoorbeeld zijn dienstknechten om de mensen te waarschuwen.

Afbeelding
Samuel de Lamaniet predikt

© The Book of Mormon for Young Readers, Samuel de Lamaniet, Briana Shawcroft