Tule ja seuraa minua
17.–23. elokuuta. Helaman 1–6: Lunastajamme kallio


”17.–23. elokuuta. Helaman 1–6: Lunastajamme kallio”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”17.–23. elokuuta. Helaman 1–6”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
aallot lyövät kiviin

17.–23. elokuuta

Helaman 1–6

Lunastajamme kallio

Tässä oppimisehdotuksessa olevista periaatteista voi olla apua tutkiessasi lukuja Hel. 1–6, mutta älä anna niiden rajoittaa sinua. Pyhä Henki ohjaa sinua niiden totuuksien ääreen, joita sinun on tarpeen oppia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Helamanin kirja sisältää sekä nefiläisten ja lamanilaisten menestyksiä että heidän murhenäytelmiään. Jo aikakirjan alussa ”nefiläisten kansan keskuudessa alkoi olla eräs vakava vaikeus” (Hel. 1:1), ja vaikeudet vain jatkuvat koko aikakirjan ajan. Voimme lukea poliittisesta juonittelusta, rosvojoukoista, profeettojen hylkäämisestä sekä kaikkialla maassa vallitsevasta ylpeydestä ja epäuskosta. Mutta löydämme myös esimerkkejä kuten Nefi ja Lehi sekä ”kansan nöyrempi osa”, jotka eivät ainoastaan selviytyneet hengissä vaan kukoistivat hengellisesti (Hel. 3:34). Kuinka he tekivät sen? Kuinka he pysyivät vahvoina, kun heidän kulttuurinsa alkoi rappeutua ja hajota? Samalla tavalla jokainen meistä pysyy vahvana, kun paholainen ja hänen ”väkevä myrskynsä pieksevät [meitä]” – kun rakennamme elämämme perustuksen ”meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika – –, joka on – – perustus, jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua” (Hel. 5:12).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Helaman 1–6

Ylpeys erottaa minut Hengestä ja Herran voimasta.

Lukiessasi lukuja Hel. 1–6 – ja koko Mormonin kirjaa – saatat huomata erään kaavan nefiläisten käyttäytymisessä: Kun nefiläiset ovat vanhurskaita, Jumala siunaa heitä ja he menestyvät. Jonkin ajan kuluttua heistä tulee ylpeitä ja jumalattomia, ja he tekevät valintoja, jotka johtavat tuhoon ja kärsimykseen. Sitten he nöyrtyvät ja saavat innoitusta tehdä parannuksen, ja Jumala siunaa heitä jälleen. Tämä malli toistuu niin usein, että jotkut ihmiset käyttävät siitä nimitystä ”ylpeyden kehä”.

Kuva
ylpeyden kehä

”Ylpeyden kehä.”

Etsi lukiessasi esimerkkejä tästä kehästä. Voisit jopa merkitä siitä löytämiäsi esimerkkejä. Tässä on kysymyksiä, jotka auttavat sinua ymmärtämään tätä kaavaa ja huomaamaan, kuinka se saattaisi soveltua sinuun:

  • Mitä todisteita ylpeydestä huomaat nefiläisten parissa? (Ks. esim. Hel. 3:33–34; 4:11–13.) Huomaatko itsessäsi tällaisia esimerkkejä ylpeydestä?

  • Mitä ylpeydestä ja jumalattomuudesta seuraa? (Ks. Hel. 4:23–26.) Mitä nöyryydestä ja parannuksenteosta seuraa? (Ks. Hel. 3:27–30, 35; 4:14–16.)

  • Mitä Helaman halusi poikiensa muistavan? (Ks. Hel. 5:4–12.) Kuinka näiden totuuksien muistaminen voi auttaa sinua välttämään ylpeäksi tulemista?

Ks. myös Dieter F. Uchtdorf, ”Ylpeys ja pappeus”, Liahona, marraskuu 2010, s. 55–58.

Helaman 3:24–35

Minä voin pyhittyä antamalla sydämeni Jumalalle.

Luvussa Hel. 3 Mormon kuvailee aikaa, jolloin kirkko oli niin menestyvä ja siunattu, että se hämmästytti kirkon johtajiakin (ks. jakeet 24–32). Ennen pitkää jotkut ylpistyivät, kun taas toiset ”tulivat vahvemmiksi ja vahvemmiksi nöyryydessään – –, jopa niin, että heidän sydämensä puhdistui ja pyhittyi” (Hel. 3:35). Huomaa jakeista 34–35, mitä nöyrempi kansanosa teki tullakseen pyhitetyksi. Kuinka nämä asiat auttavat sinua tulemaan pyhemmäksi? Voi olla hyödyksi tietää, että Pyhien kirjoitusten oppaassa (ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin) pyhittyminen on määritelty seuraavasti: ”vapautuminen synnistä, puhdistuminen ja pyhäksi tuleminen Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta”. Mitä tunnet innoitusta tehdä noudattaaksesi näiden opetuslasten esimerkkiä? Mitä teet parhaillasi antaaksesi sydämesi Jumalalle?

Helaman 5:14–52

Uskoni vahvistuu saamieni ”todisteiden suuruuden tähden”.

Vanhin Jeffrey R. Holland on kerran sanonut uskonsa kanssa kamppaileville: ”Teillä on enemmän uskoa kuin luulettekaan ’niiden todisteiden suuruuden tähden’ [Hel. 5:50], joihin Mormonin kirjassa viitataan. – – Evankeliumin mukaan elämisen hedelmä käy ilmi myöhempien aikojen pyhien elämästä kaikkialla.” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 94.) Kun luet näitä jakeita, mieti, mitä todisteita Herra on antanut sinulle. Et ehkä ole kirjaimellisesti kuullut Herran ääntä, mutta oletko tuntenut Pyhän Hengen kuiskauksen, joka ”tunkeutui aivan sieluun asti”? (Hel. 5:30; ks. myös OL 88:66.) Olet kenties ollut pimeydessä, huutanut Jumalan puoleen saadaksesi suuremman uskon ja täyttynyt ”sillä ilolla, joka on sanoin kuvaamaton” (Hel. 5:40–47). Mitkä muut kokemukset ovat vahvistaneet uskoasi Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Helaman 3:27–30

Lyhentäessään pyhiä aikakirjoja profeetta Mormon käytti toisinaan ilmausta ”näin me näemme” korostaakseen tärkeitä totuuksia. Mitä hän halusi meidän huomaavan jakeissa Hel. 3:27–30? Tutkiessanne evankeliumia tällä viikolla voisit silloin tällöin pysähtyä kysymään perheenjäseniltä, kuinka he täydentäisivät ilmauksen ”ja näin me näemme” lukemansa pohjalta. Mitä totuuksia he haluavat tähdentää?

Helaman 5:6–7

Presidentti George Albert Smithin edesmennyt isoisä George A. Smith ilmestyi pojanpojalleen unessa ja kysyi: ”Haluaisin tietää, miten olet kantanut minun nimeäni.” Presidentti Smith vastasi: ”En ole koskaan tehnyt nimellesi mitään, mikä olisi tuottanut sinulle häpeää.” (Kirkon presidenttien opetuksia: George Albert Smith, 2011, s. XXVI.) Luettuanne jakeet Hel. 5:6–7 voisit ehkä puhua perheenjäsenten kanssa siitä, kuinka voimme muistaa ja kunnioittaa omaa nimeämme sekä Vapahtajan nimeä.

Helaman 5:12

Auttaaksesi perhettäsi ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että perustus on varma, voisitte esimerkiksi rakentaa yhdessä pienen rakennelman ja asettaa sen erilaisille perustuksille. Voisit sen jälkeen saada aikaan ”väkevän myrskyn” suihkuttamalla rakennelman päälle vettä ja antamalla ”tuulen” puhaltaa tuulettimen tai hiustenkuivaajaan avulla. Mitä rakennelmalle tapahtui erilaisten perustusten päällä? Millä tavoin Jeesus Kristus on ”varma perustus” elämässämme?

Helaman 5:29–33

Mitä kokemuksia meillä on siitä, että olemme kuulleet Jumalan äänen elämässämme?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Ole kärsivällinen itseäsi kohtaan. Uskon perustus rakennetaan yksi vaihe kerrallaan. Jos pidät nyt joitakin opinkohtia vaikeina ymmärtää, ole kärsivällinen. Luota siihen, että ymmärtämys tulee, kun rakennat Jeesuksen Kristuksen perustalle osoittamalla uskoa ja tutkimalla uutterasti.

Kuva
Nefi ja Lehi vankilassa

© The Book of Mormon for Young Readers, Nefi ja Lehi tulipatsaan ympäröiminä, Briana Shawcroft, kopiointi kielletty