Tule ja seuraa minua
13.–19. heinäkuuta. Alma 32–35: ”Kylvätte tämän sanan sydämeenne”


”13.–19. heinäkuuta. Alma 32–35: ’Kylvätte tämän sanan sydämeenne’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”13.–19. heinäkuuta. Alma 32–35”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
siemen lapsen kädessä

13.–19. heinäkuuta

Alma 32–35

”Kylvätte tämän sanan sydämeenne”

Kirjoita muistiin saamiasi hengellisiä vaikutelmia, kun tutkit lukuja Alma 32–35. Mitä tunnet innoitusta tehdä oppimasi perusteella?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Soramilaisille rukous oli itsekeskeinen, rutiininomainen asia, joka tapahtui vain kerran viikossa. Siihen kuului kaikkien nähtävänä seisominen ja turhamaisten, omahyväisten sanojen toistaminen. Kenties vieläkin pahempaa oli se, etteivät soramilaiset uskoneet Jeesukseen Kristukseen – he jopa kielsivät Hänen olemassaolonsa – ja että he vainosivat köyhiä (ks. Alma 31:9–25). Alma ja Amulek sitä vastoin opettivat rohkeasti, että rukouksessa on julkista esiintymistä tärkeämpää se, mitä me tunnemme sydämessämme. Ja jos rukous ei johda myötätuntoon puutetta kärsiviä kohtaan, se on ”[turhaa] eikä teitä mitään hyödytä” (Alma 34:28). Mikä tärkeintä, se on uskon ilmaisemista Jeesukseen Kristukseen, joka tarjoaa lunastuksen äärettömän ja iankaikkisen uhrinsa välityksellä (ks. Alma 34:10). Alma selitti, että sellainen usko syntyy nöyryydestä ja halusta uskoa (ks. Alma 32:27). Se kasvaa vähitellen, aivan kuin puu, ja vaatii jatkuvaa ravitsemista. Kun luet lukuja Alma 32–35, voisit pohtia omaa uskoasi ja rukouksiasi. Tuntuuko sinusta joskus, että niihin livahtaa soramilaisille tyypillisiä asenteita? Kuinka aiot ravita uskoasi Jeesukseen Kristukseen, niin että siitä tulee puu, joka ”versoo ikuiseen elämään”? (Alma 32:41.)

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Alma 32:1–16

Voin päättää olla nöyrä.

Alma huomasi köyhien soramilaisten olevan nöyriä ja ”valmiita kuulemaan sanaa” (Alma 32:6). Kun luet jakeita Alma 32:1–16, mieti, kuinka itse valmistaudut kuulemaan Jumalan sanaa.

Mitkä kokemukset ovat saaneet sinut nöyrtymään? Mitä olet tehnyt tullaksesi nöyremmäksi? Nämä jakeet voivat opettaa sinulle, kuinka voit valita nöyryyden sen sijaan että joutuisit pakosta nöyrtymään. Mitä eroa on esimerkiksi sillä, että on köyhä ”mitä tulee maailman tavaroihin” tai että on ”sydämeltään [köyhä]” (jae 3)? Mitä tarkoittaa se, että itse nöyrtyy sanan tähden (jae 14)?

Alma 32:17–43; 33–34

Osoitan uskoa Jeesukseen Kristukseen kylvämällä Hänen sanansa sydämeeni ja ravitsemalla sitä.

Miksihän Alma puhui siemenen kylvämisestä, kun hän vastasi soramilaisten kysymyksiin Jumalan palvelemisesta? Mikä on se siemen, josta Alma puhui? (Ks. Alma 32:28; 33:22–23.) Kun luet jakeita Alma 32:17–43, pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään, kuinka osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sanaansa. Mitä opit siitä, mitä usko on ja mitä se ei ole? Kun sen jälkeen luet lukuja 33–34, etsi vastauksia soramilaisten kysymykseen ”Kuinka [meidän] pitäisi kylvää siemen?” (Alma 33:1.)

Tässä on toinen tapa tutkia lukuja Alma 32–34: Piirrä kuvia siemenen kasvun eri vaiheista. Nimeä sitten kukin kuva jakeista Alma 32:28–43 löytyvillä sanoilla, jotka auttavat sinua ymmärtämään, kuinka kylvää sana sydämeesi ja ravita sitä.

Ks. myös Matt. 13:3–8, 18–23; Hepr. 11; Neil L. Andersen, ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta”, Liahona, marraskuu 2015, s. 65–68.

Alma 33:2–11; 34:17–29

Voin palvella Jumalaa rukoillen missä ja milloin hyvänsä.

Alman ja Amulekin jumalanpalvelusta ja rukoilemista koskevien neuvojen tarkoituksena oli oikaista tietyt soramilaisten väärinkäsitykset (ks. Alma 31:13–23). Heidän opettamansa totuudet voivat kuitenkin auttaa meitä jokaista ymmärtämään paremmin rukousta ja jumalanpalvelusta. Voisit laatia luettelon rukousta koskevista totuuksista, jotka löydät jakeista Alma 33:2–11 ja 34:17–29. Kirjoita luettelon viereen mahdollisia rukousta koskevia väärinkäsityksiä, jotka nämä totuudet oikaisevat (ks. Alma 31:12–23). Millä tavoin näistä jakeista oppimasi asiat vaikuttavat tapaasi rukoilla ja palvella Jumalaa?

Alma 33:3–17

Keitä Senos ja Senok olivat?

Senos ja Senok olivat profeettoja, jotka todistivat Jeesuksesta Kristuksesta Vanhan testamentin aikoina, mutta heidän opetuksiaan ei ole Vanhassa testamentissa. Nefiläisillä oli käytettävissään näiden profeettojen opetukset – mahdollisesti siksi, että ne olivat niissä pronssilevyissä, jotka Nefi hankki Labanilta. Ne on mainittu myös jakeissa 1. Nefi 19:10–12; MK Jaak. 5:1 ja Hel. 8:19–20.

Alma 34:30–41

”Tämä elämä on – – aika valmistautua kohtaamaan Jumala.”

Kun luet jakeita Alma 34:30–41, mieti, kuinka voisit ”[käyttää aikaasi] hyvin tässä elämässä” (jae 33). Millä tavalla parannus ja kärsivällisyys voivat auttaa sinua valmistautumaan kohtaamaan Jumalan? Pitäisikö sinun tehdä joitakin muutoksia, joiden tekemistä olet lykännyt? Muista toimia niiden hengellisten vaikutelmien pohjalta, joita mahdollisesti saat.

Ks. myös Alma 12:24; Larry R. Lawrence, ”Mitä vielä puuttuu?”, Liahona, marraskuu 2015, s. 33–35.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Alma 32:9–11; 33:2–11; 34:38–39

Millaista olisi, jos saisimme palvella Jumalaa ja rukoilla vain sunnuntaisin? Kun luette näitä jakeita yhdessä, perheenjäsenet voisivat keskustella siitä, kuinka he voivat palvella Jumalaa joka päivä, ja miksi he ovat kiitollisia siitä mahdollisuudesta.

Alma 32:28–43

Tämän oppimisehdotuksen yhteydessä on kuva puusta, jota voisit käyttää havainnollistaaksesi näissä jakeissa olevia Alman sanoja. Perheesi voisi myös lähteä kävelylle ja etsiä eri kasvuvaiheessa olevia kasveja sekä lukea luvun Alma 32 sanat, joissa meidän uskoamme verrataan kasvavaan kasviin. Ehkä jokainen perheenjäsen voisi kylvää jonkin siemenen ja voisitte keskustella siitä, mitä meidän on tehtävä auttaaksemme sitä kasvamaan. Tulevina viikkoina voisitte tarkkailla siemeniänne ja muistuttaa toisianne siitä, kuinka tärkeää meidän on jatkuvasti ravita todistustamme Jeesuksesta Kristuksesta.

Alma 33:2–11; 34:17–29

Mitä näissä jakeissa sanotaan siitä, kuinka me voimme parantaa henkilökohtaisia rukouksiamme ja perherukouksiamme?

Alma 34:31

Mitkä kokemukset ovat osoittaneet meille, että kun me teemme parannuksen, me alamme ”heti” kokea lunastussuunnitelman siunauksia?

Alma 34:33–35

Tietääkö koko perheesi, mitä lykkäämisellä tarkoitetaan? Ehkä joku voisi kertoa esimerkkejä lykkäämisestä ja sen kielteisistä seurauksista. Mitä tarkoittaa se, että lykkäämme parannuksemme päivää?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Piirtäkää kuvia. Voisit antaa perheenjäsenten piirtää samalla kun he oppivat asioita pyhistä kirjoituksista. He voisivat esimerkiksi mielellään piirtää siemenen, josta kasvaa puu, samalla kun he tutkivat lukua Alma 32.

Kuva
hedelmiä puussa

”Uutteruutenne ja uskonne ja kärsivällisyytenne ansiosta ravitessanne sanaa – –, katso, lopulta te saatte poimia sen hedelmää, joka on mitä kallisarvoisinta” (Alma 32:42).