Kom og følg mig
8.-14. juni. Alma 8-12: Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk


»8.-14. juni. Alma 8-12: Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»8.-14. juni. Alma 8-12«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Alma forkynder

Underviser om den sande lære, af Michael T. Malm

8.-14. juni

Alma 8-12

Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk

Studium af skrifterne fører til åbenbaring. Så, når du læser Alma 8-12, nedskriv da indtryk fra Ånden, når han underviser dig ud fra Alma og Amuleks budskaber.

Nedskriv dine indtryk

Guds værk vil ikke fejle. Men vores bestræbelser på at hjælpe med hans værk synes at fejle – i det mindste kan vi måske ikke med det samme se det resultat, vi håber på. Til tider kan vi endda føle os lidt som Alma, da han forkyndte for folket i Ammoniha – afvist, spyttet på og stødt ud. Men da en engel gav ham besked på at gå tilbage og forsøge igen, »vendte han [modigt og] hastigt tilbage« (Alma 8:18), og Gud forberedte en vej for ham. Ikke alene sørgede han for, at Alma fik mad at spise og et sted at bo, men han forberedte også Amulek, der blev en medtjener, en stærk forsvarer af evangeliet og en trofast ven. Når vi møder tilbagegang og skuffelser i vores tjeneste i Herrens rige, kan vi huske på, hvordan Gud støttede og ledte Alma, og vi kan stole på, at Gud også vil støtte og lede os, selv under svære forhold.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Alma 8

Mine bestræbelser på at fortælle andre om evangeliet kan kræve vedholdenhed og tålmodighed.

Selvom nogen måske afviser dit vidnesbyrd om evangeliet, så betyder det ikke, at du bør miste håbet – Herren giver trods alt ikke op med hensyn til den person, og han vil fortælle dig, hvad du skal gøre. I Almas tilfælde befalede en engel ham at vende tilbage til Ammoniha for at forkynde evangeliet, selvom folket der allerede havde afvist ham med vold (se Alma 8:14-16). Hvad lærer du af Almas eksempel med at fortælle andre om evangeliet på trods af udfordringer og modstand? Hvilke vers i Alma 8 øger dit ønske om at fortælle andre om evangeliet?

Se også 3 Nefi 18:30-32; Jeffrey R. Holland, »Prisen for og velsignelserne ved at følge Kristus«, Liahona, maj 2014, s. 6-9.

Alma 9:18-25; 10:16-23

Gud dømmer sine børn i forhold til det lys og den kundskab, de har.

Når vi læser om den måde, som nefitterne i Ammoniha behandlede Herrens tjenere på, er det nemt at glemme, at de engang var et folk, der efterlevede evangeliet, og som var »et af Herren så rigt begunstiget folk« (Alma 9:20). Faktisk var en del af Almas budskab til folket i Ammoniha, at fordi de havde forhærdet deres hjerter på trods af, at de var så rigt velsignet, så var deres tilstand værre end lamanitternes, der mest syndede på grund af uvidenhed. Hvad lærer denne kontrast os om, hvordan Gud dømmer sine børn?

Når du læser om de store velsignelser, som Gud gav til Nefis folk (se især Alma 9:19-23), tænk da over de store velsignelser, han har givet dig. Hvad gør du for at forblive tro mod disse velsignelser? Hvilke ændringer føler du, at du skal foretage dig?

Se også Lære og Pagter 82:3.

Alma 11-12

Guds plan er en forløsningsplan.

Profeterne i Mormons Bog brugte forskellige navne til at beskrive Guds plan for sine børn, som for eksempel frelsesplanen eller planen for lykke. I Alma 11-12 omtalte Alma og Amulek den som forløsningsplanen. Når du læser disse kapitler, så tænk over, hvorfor ordet »forløsning« bruges til at beskrive planen. Du kan også skrive en kort sammenfatning af det, som Alma og Amulek underviste om angående følgende dele af planen.

Faldet:

Forløseren:

Omvendelse:

Død:

Opstandelse:

Dommen:

Læg mærke til den effekt, Amuleks ord havde på folket (se Alma 11:46). Hvorfor tror du, at disse principper havde så stor indflydelse? Hvordan har de påvirket dit liv?

Se også ældste D. Todd Christofferson, »Jesu Kristi opstandelse«, Liahona, maj 2014, s. 111-114.

Alma 12:8-18

Hvis jeg ikke forhærder mit hjerte, kan jeg modtage mere af Guds ord.

Nogle folk spekulerer over, hvorfor vor himmelske Fader ikke åbenbarer alt for os. I Alma 12:9-14 forklarede Alma en mulig grund til, at Guds mysterier nogle gange bliver holdt tilbage for os. Disse spørgsmål kan hjælpe dig til at tænke over, hvad han underviste om:

  • Hvad vil det sige at forhærde vores hjerte? Har du nogensinde lagt mærke til den tendens hos dig selv?

  • Hvorfor kan det være, at Herren holder sine ord tilbage for dem, der har forhærdet deres hjerte?

  • Hvordan har du oplevet løftet om at modtage en »mindre del af ordet«? (Alma 12:10). Hvordan var den oplevelse?

  • Hvad kan du gøre for at sikre, at Guds ord bliver »fundet i [dig]«? (Alma 12:13). Hvis du har Guds ord i dig, hvordan vil det påvirke dine »ord«, »gerninger« og »tanker«? (Alma 12:14).

Du kan finde et eksempel på dette ved at sammenligne Amulek med de andre folk i Ammoniha. Hvordan illustrerer Amuleks oplevelse (se især Alma 10:1-11), hvad Alma underviste om i disse vers?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Alma 8:10-18

Hvad kan vi lære af Alma om at adlyde Herren »hastigt« (v. 18), selv når det kan være svært? For at forstærke dette princip for små børn kan I spille et spil, hvor du giver instruktioner til en opgave og ser, hvor hurtigt din familie kan udføre den. Du kan for eksempel se, hvem der hurtigt kan lægge noget tøj sammen.

Alma 10:1-12

Hvad kan vi lære af Amuleks oplevelse i disse vers? Hvordan påvirkede hans vidnesbyrd dem, der lyttede? Bed din familie om at planlægge at gøre en ting denne uge ud fra det, som de lærte af Amuleks eksempel.

Alma 10:22-23

Hvad lærer vi af disse vers om den indflydelse, en gruppe retfærdige mennesker kan have på en ugudelig by?

Alma 11:34-37

Hvad er forskellen mellem, at Jesus Kristus frelser os i vores synder, og at han frelser os fra vores synder? (Se Hel 5:10; se også 1 Joh 1:9-10). For at illustrere det, som Amulek underviste om, kan du fortælle historien i begyndelsen af ældste Allen D. Haynies budskab »Husk, til hvem vi har sat vores lid« (Liahona, nov. 2015, s. 121-123). Hvordan frelser Jesus Kristus os fra vores synder?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Studér de sidste dages profeters og apostles ord. Læs, hvad sidste dages profeter og apostle har sagt om de sandheder, du finder i skrifterne. Du kan for eksempel finde et emne i Alma 8-12 og se efter det emne i de seneste generalkonferencer (se Undervisning på Frelserens måde, s. 20-21).

Billede
Alma spiser sammen med Amulek

Illustration af Alma, der spiser sammen med Amulek, af Dan Burr