Kom dan en volg Mij
4–10 mei. Mosiah 11–17: ‘Een licht […] dat nooit kan worden verduisterd’


‘4–10 mei. Mosiah 11–17. “Een licht […] dat nooit kan worden verduisterd”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘4–10 mei. Mosiah 11–17’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Abinadi getuigt tot koning Noach

Abinadi voor koning Noach, Andrew Bosley

4–10 mei

Mosiah 11–17

‘Een licht […] dat nooit kan worden verduisterd’

Abinadi’s woorden brachten bij ten minste één persoon aan het hof van koning Noach een grote verandering teweeg (zie Mosiah 17:2–4). Lees Mosiah 11–17 met een gebed in uw hart dat u inspiratie zult ontvangen over hoe u kunt veranderen.

Schrijf uw ingevingen op

Een grote brand kan uit één vonkje ontstaan. Abinadi was maar één man die tegen een machtige koning en zijn hofhouding getuigde. Zijn woorden werden grotendeels verworpen en hij werd ter dood veroordeeld. Toch sprong de vonk van zijn getuigenis van Jezus Christus, het ‘licht […] dat nooit kan worden verduisterd’ (Mosiah 16:9), over op de jonge priester Alma. En dat vonkje breidde zich gestaag uit doordat Alma vele anderen tot bekering en geloof in Jezus Christus aanwakkerde. De vlammen die Abinadi doodden, doofden uiteindelijk, maar het vuur van geloof dat zijn woorden aanstak, zou een blijvende invloed op de Nephieten hebben – en op wie zijn woorden nu lezen. De meesten onder ons zullen nooit meemaken wat Abinadi omwille van zijn getuigenis meemaakte. Er zijn wel momenten voor ons allemaal wanneer het een test van onze moed en ons geloof is om Jezus Christus te volgen. Uw studie van Abinadi’s getuigenis kan de gloed van uw getuigenis en moed in uw hart misschien ook aanwakkeren.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mosiah 11–1317

Ik kan pal staan voor waarheid, zelfs als ik er alleen voor sta.

Stel u voor hoe ontmoedigend het voor Abinadi moet zijn geweest om een volk tot bekering te roepen dat zijn goddeloze gedrag geenszins wilde opgeven. Zijn boodschap werd keer op keer verworpen. Toch gaf Abinadi het nooit op.

Wanneer hebt u gemerkt dat u de enige was die voor de waarheid opkwam? Wat kunt u uit Mosiah 11–13 en 17 leren zodat u er klaar voor bent om pal voor het evangelie te staan wanneer de Heer dat nodig acht? Wat voor beginselen leert u nog meer van Abinadi’s voorbeeld?

Mosiah 12:19–30

Ik moet Gods woord met mijn hart begrijpen.

De priesters van koning Noach waren met het woord van God bekend – ze kenden Schriftteksten uit hun hoofd en beweerden dat ze de geboden aan het volk leerden. Maar die geboden waren ‘niet in [hun] hart’ geschreven en ze hadden ‘[hun] hart niet op het begrijpen gericht’ (Mosiah 13:11; 12:27). Hun leven werd er dan ook niet door veranderd.

Lees Mosiah 12:19–30. Wat betekent het om Gods woord met ons hart te begrijpen? Maakt dat verschil in de wijze waarop u het evangelie bestudeert?

Mosiah 13:1–9

De Heer steunt zijn dienstknechten in zijn werk.

Aan de ene kant laten Abinadi’s belevenissen zien hoe de Heer zijn dienstknechten steunt. In Mosiah 13:1–9 vindt u daar diverse voorbeelden van. Aan de andere kant stond de Heer ook toe dat Abinadi om zijn getuigenis vervolgd, gevangengezet en als martelaar ter dood gebracht werd. Waaruit blijkt in deze verzen dat Abinadi de Heer vertrouwde? Hoe kijkt u door Abinadi’s voorbeeld tegen uw roepingen en taken aan?

Mosiah 14–15

Jezus Christus heeft voor mij geleden.

Koning Noach en zijn priesters geloofden dat het heil door de wet van Mozes kwam. Abinadi wilde hun duidelijk maken dat het heil door de Messias Jezus Christus komt. Let in Mosiah 14–15 op woorden en zinsneden die de Heiland beschrijven en wat Hij voor u heeft geleden. Door welke verzen nemen uw liefde en dankbaarheid voor Hem toe?

Mosiah 15:1–12

Hoe is Jezus Christus zowel de Vader als de Zoon?

Deze passages kunnen verwarrend overkomen. Het lijkt erop dat Abinadi zegt dat onze hemelse Vader en Jezus Christus dezelfde persoon zijn, terwijl we weten dat ze afzonderlijke personen zijn. Wat bedoelde Abinadi? Hij maakte duidelijk dat God de Zoon – Jehova – de Verlosser zou zijn (zie Mosiah 15:1). Hij zou in het vlees wonen, voor een deel mens en voor een deel God (de verzen 2–3). Hij onderwierp Zich volledig aan de wil van God de Vader (de verzen 5–9). Daardoor is Jezus Christus zowel de Zoon van God als de volmaakte aardse vertegenwoordiger van God de Vader (zie Johannes 14:6–10).

Abinadi verklaarde verder dat Jezus Christus in zekere zin ook de Vader is omdat we ‘zijn nageslacht’ worden als we zijn verlossing aanvaarden (Mosiah 15:11–12). Met andere woorden, we worden geestelijk uit Hem wedergeboren (zie Mosiah 5:7).

Zie ook Johannes 5:25–27; 8:28–29; 17:20–23.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Mosiah 11–1317

Abinadi en Alma zijn inspirerende voorbeelden voor ons. Ze bleven de waarheid trouw, ook toen dat niet populair was. Sommige gezinsleden ondervinden misschien sociale druk om hun normen te verlagen. Wat kunnen ze van Abinadi en Alma over pal voor de waarheid staan leren? Met de afbeeldingen in dit schema kunnen uw gezinsleden zich het verhaal beter voorstellen. Speel na het bestuderen van deze hoofdstukken desgewenst uit het leven gegrepen scenario’s na zodat uw gezinsleden kunnen oefenen hoe ze met de druk om hun normen te verlagen om kunnen gaan. U kunt ook ervaringen uitwisselen waarbij u pal voor de waarheid bent blijven staan.

Mosiah 12:33–37; 13:11–24

Wat betekent het om Gods geboden in ons hart te hebben ‘geschreven’? (Mosiah 13:11.) Noteer (of teken) enkele ideeën op een groot hartvormig vel papier. Waarom zijn de geboden waardevol voor ons? Hoe kunnen we ze in ons hart schrijven?

Afbeelding
vader en zoon lezen de Schriften

We kunnen de geboden in ons hart schrijven door de Schriften te bestuderen.

Mosiah 14

In dit hoofdstuk staan diverse woorden en zinsneden die Jezus Christus beschrijven. Schrijf ze samen op. Wat voelen uw gezinsleden voor de Heiland als ze deze woorden en zinsneden bestuderen?

Mosiah 15:26–27; 16:1–13

Deze verzen beschrijven wat er met Gods kinderen zou gebeuren als Jezus ‘niet in de wereld was gekomen’ (Mosiah 16:6) of als ze Hem niet volgden. Wat voor goede dingen zijn er gebeurd omdat Hij wel is gekomen en verzoening voor ons heeft gebracht? Zie ook de video ‘Waarom we een Heiland nodig hebben’ (ChurchofJesusChrist.org).

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik verhalen en voorbeelden om in evangeliebeginselen te onderwijzen. De Heiland legde evangeliebeginselen vaak aan de hand van verhalen en gelijkenissen uit. Denk aan voorbeelden en verhalen uit uw leven die een evangeliebeginsel voor uw gezin tot leven kunnen wekken. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland22.)

Afbeelding
Abinadi getuigt tot koning Noach

Zijn aangezicht straalde met buitengewone luister, Jeremy Winborg