Kom och följ mig
24 februari–1 mars. 2 Nephi 26–30: ”Ett underbart och förunderligt verk”


”24 februari–1 mars. 2 Nephi 26–30: ’Ett underbart och förunderligt verk’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”24 februari–1 mars. 2 Nephi 26–30”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Jesus når ut till en kvinna

Han ska leda dig vid handen, av Sandra Rast

24 februari–1 mars

2 Nephi 26–30

”Ett underbart och förunderligt verk”

Herren sa: ”För jag befaller alla människor … att de ska skriva de ord som jag talar till dem” (2 Ne. 29:11). Herren talar till dig genom Anden när du studerar hans ord. Skriv ner det du får ta emot.

Skriv ner dina intryck

”Jag profeterar för er om de sista dagarna” skrev Nephi (2 Ne. 26:14). Med andra ord skrev han om vår tid. Det finns anledning att känna oro över det han såg: människor som förnekar Guds makt och underverk, otyglad avundsjuka och gräl, och djävulen som binder människor med starka rep. Men förutom dessa ”mörkrets gärningar” i de sista dagarna (2 Ne. 26:10, 22) som leds av motståndaren, talade Nephi också om ”ett underbart och förunderligt verk” (2 Ne. 27:26). Och i centrum för det här verket skulle det stå en bok – en bok som talar ur jorden, som exponerar Satans lögner och som samlar in de rättfärdiga som ett banér. Den boken är Mormons bok, det underbara verket är Herrens kyrkas verk i de sista dagarna, och det förunderliga är att han inbjuder oss alla, trots våra svagheter, att delta.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Nephi 26:20–33

Jesus Kristus inbjuder alla att komma till honom.

Profeten Joseph Smith lärde att vår himmelske Fader är mer ”oändlig i sin barmhärtighet och sina välsignelser än vi är redo att tro eller ta emot” (The Joseph Smith Papers,History, 1838–1856, volume D-1”, s. 4 [addenda], josephsmithpapers.org). Läs vad Nephi förutsåg i 2 Nephi 26:20–22 och vad han lärde om Frälsaren i vers 23–33. Vad lär du dig om Herrens gränslösa nåd? Vad kan du som medlem i Jesu Kristi kyrka göra för att vara mer kristuslik i ditt sätt att behandla Guds barn?

Se även 3 Ne. 18:30–32.

2 Nephi 26–27

Vad är det för bok som nämns i de här kapitlen?

Nephis profetia i 2 Nephi 26–27, som bygger mycket på en av Jesajas tidigare profetior (se Jesaja 29), förutsäger Mormons boks framkomst. Profetian förutsäger följande:

Andra bibliska profeter än Jesaja syftar på Mormons bok, även om de inte nämner dess namn. Till exempel talar Hesekiel 37:15–20 om ”Josefs stav”, vilket kan syfta på nephiternas, Josefs ättlingars, uppteckning. Den här uppteckningen skulle bli ett med ”Juda stav”, det vill säga Bibeln.

Andra exempel kan hittas i Handledning för skriftstudier, ”Mormons bok” (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

2 Nephi 28

Satan försöker bedra.

Många av Satans lögner och lister exponeras i Nephis beskrivningar av de sista dagarna i 2 Nephi 28. Se om du kan hitta dem (se till exempel v. 6, 8, 21–23, 29). Varför behöver du känna till Satans lögner? Vad ska du göra när fienden försöker bedra dig?

2 Nephi 28:27–3129

Gud ger fortlöpande uppenbarelse för att vägleda sina barn.

Som sista dagars heliga har vi välsignats med Guds ord i riklig mängd, så Nephis varningar kan gälla oss: vi får aldrig känna att ”vi har nog”! När du läser de här varningarna i 2 Nephi 28 och 29, fundera då över frågor som de här:

  • Hur vill Herren att jag känner för och svarar på hans ord?

  • Varför ”vredgas” människor ibland över att få mer sanning från Gud? (2 Ne. 28:28.) Känner jag så ibland? Om jag gör det, hur kan jag bli mer mottaglig för sanning?

  • Vad innebär det att ta emot Guds ord? Hur kan jag visa honom att jag vill ta emot mer av hans ord?

Se även Alma 12:10–11; 3 Ne. 26:6–10.

2 Nephi 29–30

Gud beredde Mormons bok för vår tid.

Nephi visste genom uppenbarelse, redan innan Mormons bok var färdigskriven, att den en dag skulle ”vara av stort värde för människobarnen” (2 Ne. 28:2). Varför är Mormons bok av stort värde för dig? Tänk på den frågan när du läser 2 Nephi 29–30. Nämn några av de ”förunderliga” verk som Gud åstadkommer i världen och i ditt liv genom Mormons bok.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

2 Nephi 26:12–13

Nephi lärde att Jesus Kristus visar sig genom den Helige Anden. Vilka upplevelser av när deras vittnesbörd om Frälsaren stärktes av den Helige Anden kan familjemedlemmarna delge varandra?

2 Nephi 26:22; 28:19–22

Din familj kanske skulle ha glädje av en åskådningsundervisning som visar vad 2 Nephi 26:22 lär om djävulen. Medan ni läser om Satans strategier i 2 Nephi 28:19–22 kan du vira tråd runt någons handleder för att representera ett ”rep av lin”. På vilket sätt är ett rep av lin som Satans frestelser? Hur kan det bli ett starkt rep? Hur kan vi upptäcka Satans lögner?

Bild
ett hoprullat snöre

Nephi liknade djävulens frestelser vid ett ”rep av lin”.

2 Nephi 27:20–21

Vad kan Herren ha menat när han sa: ”Jag kan utföra mitt eget verk”? Hur kan den här sanningen påverka vårt sätt att tjäna i kyrkan?

2 Nephi 28:30–31

Kan din familj koma på något som det, liksom uppenbarelse från Gud, är bäst att ta emot lite i taget? Varför uppenbarar Gud sanningen för oss ”rad på rad, bud på bud, lite här och lite där” i stället för allt på en gång?

2 Nephi 29:7–9

Vad vill Herren bevisa eller visa oss genom Mormons bok?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Dela insikter. Din egen insikt kan stärkas när du samtalar med andra. När du har läst 2 Nephi 29:6–14, kan du känna dig inspirerad att förklara för en vän varför vi behöver Mormons bok.

Bild
Nephi skriver på guldplåtar

Nephis skrifter förutsade ”ett underbart och förunderligt verk” som skulle utföras i de sista dagarna 2 Ne. 27:26).