Kom og følg mig 2024
12.-18. august: »Stå fast i troen på Kristus.« Alma 43-52


»12.-18. august: ›Stå fast i troen på Kristus.‹ Alma 43-52«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»12.-18. august. Alma 43-52«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Moroni og frihedserklæringen

Frihedens velsignelser [For the Blessings of Liberty], af Scott M. Snow

12.-18. august: »Stå fast i troen på Kristus«

Alma 43-52

Når vi læser disse ord i begyndelsen af Alma, kapitel 43 – »Og nu vender jeg tilbage til en beretning om krigene mellem nefitterne og lamanitterne« – er det naturligt at undre sig over, hvorfor Mormon medtog disse krigshistorier, når han havde begrænset plads på pladerne (se MormO 1:5). Det er sandt, at vi har krige nok i de sidste dage, men der ligger en værdi i hans ord, der rækker udover beskrivelserne af krigens strategier og tragedier. Hans ord forbereder os på den krig, som vi alle modigt må kæmpe (se Salmer og sange, nr. 165), den krig som vi hver dag kæmper mod den ondes kræfter. Den krig er meget virkelig, og udfaldet påvirker vores evige liv. Ligesom nefitterne er vi inspireret af en hellig sag – »vor Gud, vor religion og frihed og vor fred, vore hustruer og vore børn« – det Moroni kaldte »de kristnes sag« (Alma 46:12, 16).

Forslag til læring i hjem og kirke

Alma 43-52

Jesus Kristus kan hjælpe mig i mine åndelige kampe.

Når I læser Alma 43-52, så læg mærke til, hvad nefitterne gjorde, der gav dem succes (eller det modsatte). Tænk derpå over, hvordan I kan bruge det, I lærer, til at hjælpe jer til at vinde jeres åndelige kampe. Notér jeres tanker nedenfor:

Se også, hvad I kan lære af nefitternes fjenders bestræbelser. Tænk over, hvordan Satan kan angribe jer på lignende måder:

  • Alma 43:8: Zerahemna søgte at vække vrede blandt folk, så han kunne få magt over dem. (Satan kan friste mig til at handle i vrede).

  • Alma 43:29:

  • Alma 46:10:

  • Alma 47:10-19:

Se også Russell M. Nelson, »Omfavn fremtiden med tro«, Liahona, nov. 2020, s. 73-76; »Vor Gud han er så fast en borg«, Salmer og sange, nr. 26.

Billede
Nefitterne kæmper mod lamanitterne

Minerva Teichert (1888-1976), Forsvar af en nefitisk by [Defense of a Nephite City], 1949-1951, olie på masonit, 91×122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

Alma 46:11-28; 48:7-17

Billede
ikon, seminar
»[Stå] fast i troen på Kristus.«

Ønsker I at mindske modstanderens kraft i jeres liv? En måde at gøre det på er at følge rådet i Alma 48:17 om at blive »ligesom Moroni«. Overvej at lave en liste over ord, der beskriver Moroni, mens I læser Alma 46:11-28; 48:7-17. Hvad lærer I af Moroni om at »stå fast i troen på Kristus«? (Alma 46:27).

I kan også studere, hvordan Moroni inspirerede andre i »de kristnes sag« (se Alma 46:11-22). Hvordan vil I beskrive den sag? Hvad kan I gøre for at deltage i den? Hvordan kan I inspirere andre til også at deltage?

En ting, Moroni gjorde for at inspirere andre, var at skabe frihedserklæringen, som fremhævede principper for at inspirere nefitterne (se vers 12). Hvilke principper lægger vores kirkeledere vægt på i vore dage? I kan se efter dem i Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg, hæfte, 2022, »Familien: En proklamation til verden«, Unge Kvinders tema og Det Aronske Præstedømmes kvorums tema eller nylige generalkonferencetaler. I kan sammenfatte det, de underviser om, i nogle enkle udtalelser for at skabe jeres egen frihedserklæring – noget, der minder jer om at være tro mod Frelseren og hans evangelium.

Alma 47

Satan frister og bedrager lidt efter lidt.

Satan ved, at I ikke er tilbøjelige til at begå store synder eller at tro på åbenlyse løgne. Derfor bruger han diskrete løgne og små fristelser – så mange, som han tror, I vil acceptere – til at lede jer væk fra sikkerheden ved retskaffen levevis.

Se efter dette mønster i Alma 47 og tænk over, hvordan Satan kan forsøge at bedrage jer. Overvej denne indsigt fra ældste Robert D. Hales:

»Den bedrageriske Amalikija tilskyndede Lehonti til at ›komme ned‹ og møde ham i dalen. Men da Lehonti forlod højderne, blev han forgiftet ›lidt efter lidt‹, indtil han døde, og hans hær faldt i Amalikijas hænder (se Alma 47). Med argumenter og beskyldninger lokker nogle mennesker os til at forlade højderne. Højderne er der, hvor lyset er … Det er det sikre sted« (»Kristent mod: Prisen for at være discipel«, Liahona, nov. 2008, s. 74).

Hvad lærer I af videoen »Temptation Fades as We Seek Christ in Every Thought« (Evangelisk Bibliotek), der kan hjælpe jer til at modstå fristelse?

Se også Nehemias 6:3; 2 Nefi 26:22; 28:21-22.

Alma 50-51

Sammenhold giver sikkerhed.

Trods nefitternes rustninger og befæstninger indtog lamanitterne snart mange af deres byer (se Alma 51:26-27). Hvordan kunne det ske? Se efter svar, når I læser disse kapitler (se især Alma 51:1-12). Tænk over, hvilke advarsler denne beretning kan have til jer og jeres familie.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 43:17-21; 48:7-8; 49:1-5; 50:1-6

Jeg kan finde åndelig beskyttelse i Jesu Kristi evangelium.

  • Overvej at anvende »Kapitel 31: Hærføreren Moroni besejrer Zerahemna« (Historier fra Mormons Bog, s. 85-88) til at fortælle jeres børn om krigen mellem nefitterne og lamanitterne. Når I læser om nefitternes brynjer i Alma 43:19, kan I sammenligne en rustning, der beskytter vores legeme, med det, som Gud har givet os for at beskytte vores ånd. Måske kan I og jeres børn tegne et barn og tilføje en del af en rustning til billedet, for alt, hvad jeres børn kan nævne, der beskytter os åndeligt.

  • Disse vers beskriver de befæstninger, som nefitterne byggede: Alma 48:7-9; 49:1-9; 50:1-6. Når I har læst disse vers sammen, vil jeres børn måske synes om at bygge et fort ud af genstande som stole og tæpper. Videoen »Elder Stevenson on Fortifying Families« (Evangelisk Bibliotek) kan hjælpe jer til at tale om, hvordan I åndeligt styrker jeres hjem.

Alma 46:11-16; 48:11-13, 16-17

Jeg kan være »fast i troen på Kristus« ligesom hærføreren Moroni.

  • Jeres børn kan se på billederne i dette oplæg og fortælle historien om frihedserklæringen (se Alma 46:11-16; »Kapitel 32: Hærføreren Moroni og frihedserklæringen«, Historier fra Mormons Bog, s. 89-90). Hvad ønskede Moroni, at folket skulle huske? (Se vers 12). Hvad ønsker vor himmelske Fader, at vi husker? Måske kan jeres børn lave deres egen »frihedserklæring« med ord eller billeder, der hjælper dem til at huske disse ting.

  • Lær jeres børn om at være »fast i troen på Kristus« ligesom Moroni (se Alma 48:13) ved at hjælpe dem til at finde og røre ved noget fast. Hvad vil det sige, at tro er »fast«? Læs Alma 48:11-12 sammen for at finde ud af, hvad der gjorde Moroni fast i sin tro på Kristus. I kan også sammen synge en sang som »Jeg vil være tapper« (Børnenes sangbog, s. 85). Hvad kan vi gøre for at holde »fast i troen på Kristus«?

Alma 47:4-19

Satan frister og bedrager os lidt efter lidt.

Læs udvalgte vers i Alma 47:4-19 sammen. Hvad ville der være sket, hvis Amalikija havde fortalt Lehonti, hvad han havde planlagt at gøre fra begyndelsen? Hvad lærer vi i disse vers om, hvordan Satan prøver at bedrage os?

Hjælp jeres børn til at opbygge selvtillid. Nogle børn føler sig måske ikke i stand til selv at lære om evangeliet. En måde at opbygge deres selvtillid på er at rose dem, når de tager del i læringen. Hvor kan I anvende dette forslag sammen med aktiviteterne i dette oplæg?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Moroni holder frihedserklæringen

Frihedserklæringen [Title of Liberty], af Larry Conrad Winborg

© 2018 af Larry Conrad Winborg