Det nye testamente 2023
24. desember. Hvordan viser Jesus Kristus sin kjærlighet til meg? Jul


“24. desember. Hvordan viser Jesus Kristus sin kjærlighet til meg? Jul”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“24. desember. Hvordan viser Jesus Kristus sin kjærlighet til meg?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
Jesusbarnet

Delivered [Født på jord], av Jenedy Paige

24. desember

Hvordan viser Jesus Kristus sin kjærlighet til meg?

Jul

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan finner vi glede i å følge Jesus Kristus?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem i menigheten eller lokalsamfunnet trenger vår hjelp? Hvordan kan vi hjelpe dem?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe hverandre å forberede oss til misjonærtjeneste?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi bidra til menighetens innsats for å gjøre slektshistorie og tempelarbeid?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Før han ble født, var Jesus Kristus kjent som den store Jehova. Han var Faderens “elskede og utvalgte fra begynnelsen” (Moses 4:2), full av herlighet, nåde og sannhet (se Johannes 17:5; Lære og pakter 93:11). Men da han ble født, la Maria ham “i en krybbe, fordi det ikke var rom for dem i herberget” (Lukas 2:7). Hvorfor var Jesus Kristus villig til å ta imot sin rolle som Frelser, selv om det innebar å komme til jorden under de mest ydmyke omstendigheter? Det enkle svaret er at han elsker oss. Da Nephi så Frelserens fødsel i et syn vitnet han om “Guds kjærlighet som utgytes i menneskenes barns hjerter. Derfor er den det mest ettertraktelsesverdige av alt” (1 Nephi 11:22).

Julen er en spesiell tid til å grunne på hvordan Frelserens fødsel og hans sonoffer viser hans kjærlighet til deg. Når du forbereder deg til å hjelpe ungdommene du underviser å føle Frelserens kjærlighet, kan du vurdere å gjennomgå Lukas 4:16–21; Johannes 3:16-17; 3 Nephi 27:13–16; og eldste D. Todd Christoffersons tale “Guds kjærlighet” (Liahona, nov. 2021, 16–19).

Lær sammen

Nå som klassen eller quorumet nærmer seg slutten av sitt studium av Det nye testamente i år, kan du be ungdommene fortelle noen favoritthistorier fra Det nye testamente der Frelseren viste sin kjærlighet til menneskene rundt seg. Dere kan også lese noen av disse historiene sammen. Hva lærer disse historiene oss om Frelserens kjærlighet til oss? For å hjelpe dere å drøfte Frelserens kjærlighet ytterligere, kan dere bruke aktiviteter som de følgende.

  • Be klassens eller quorumets medlemmer om å tenke på den kjærlighet vår himmelske Fader og Jesus Kristus har til oss som en vakker blomsterbukett (se Russell M. Nelson, “Guddommelig kjærlighet”, Liahona, feb. 2003, 16). Vurder å gi hver enkelt en blomst klippet ut av papir og be hver av dem lese et av skriftstedene i “Støtteressurser”. Be dem skrive på blomstene sine hva de lærer om den kjærlighet vår himmelske Fader og Jesus har til oss. Når de forteller hva de har lært, kan de sette blomstene sammen slik at det blir en bukett. Hvordan kan vi bedre gjenkjenne hvordan vår himmelske Fader og Jesus viser sin kjærlighet til oss?

  • Flere salmer beskriver hvordan Frelseren viser sin kjærlighet til oss (se for eksempel “Han lever, min Forløser stor”, Salmer, nr. 66). Klassens eller quorumets medlemmer kan velge en salme og fortelle om erfaringer der de har følt Frelserens kjærlighet på måter som ligner på dem som er beskrevet i salmen. På hvilke andre måter har Frelseren vist sin kjærlighet til oss? Hvordan kan vi, som Kristi etterfølgere, hjelpe andre å føle hans kjærlighet?

  • Det er mange uriktige oppfatninger i verden om Guds kjærlighet til oss. Noen tror for eksempel at når folk er velstående eller fremgangsrike, betyr det at Gud elsker dem mer enn andre. Noen vil kanskje føle at hvis Gud virkelig elsket oss, ville han godta oss som vi er og ikke be oss om å forandre oss. Hvilke usanne budskap om Guds kjærlighet har vi hørt? For å motsi disse usanne budskapene kan du be ungdommene gjennomgå eldste D. Todd Christoffersons tale “Guds kjærlighet” eller president Dallin H. Oaks’ tale “Kjærlighet og lov” (Liahona, nov. 2009, 26–29). Hvilke sannheter finner vi i disse talene som hjelper oss å forstå Guds kjærlighet til oss?

Bilde
blomster

Vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet kan sammenlignes med en vakker blomsterbukett.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Alt Frelseren gjorde i hele sitt jordiske virke, var motivert av kjærlighet – hans kjærlighet til sin Fader og hans kjærlighet til oss alle. Med Kristus-lignende kjærlighet i vårt hjerte, vil vi søke enhver anledning til å hjelpe andre å lære om Kristus og komme til ham. Kjærligheten vil være grunnen og motivasjonen for vår undervisning.