Det Nye Testamente 2023
24. september. Hvordan kan jeg følge Frelserens eksempel på at hjælpe dem, der har brug for hjælp? 2 Korinther 8-13


»24. september. Hvordan kan jeg følge Frelserens eksempel på at hjælpe dem, der har brug for hjælp? 2 Korinther 8-13«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»24. september. Hvordan kan jeg følge Frelserens eksempel på at hjælpe dem, der har brug for hjælp?«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
Kvinder der omfavner

24. september

Hvordan kan jeg følge Frelserens eksempel på at hjælpe dem, der har brug for hjælp?

2 Korinther 8-13

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvad drøftede vi sidste gang, og hvilke opfordringer eller opgaver var der tale om? Hvad har vi gjort for at følge op på disse opfordringer eller opgaver?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvad kan vi gøre eller sige for at hjælpe dem, der måske føler sig alene eller afskåret fra vor himmelske Fader?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi hjælpe andre til at føle Jesu Kristi kærlighed?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvilke idéer kan vi videregive der kan bidrage til at styrke vores familier?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Hvilke muligheder har du og medlemmerne af din klasse eller dit kvorum for at tjene trængende mennesker i jeres omgivelser? På et tidspunkt, hvor de hellige i Jerusalem led og havde brug for hjælp, skrev Paulus til korinterne for at opmuntre dem til at give gavmildt, »ikke vrangvilligt eller under pres, for Gud elsker en glad giver«. Han lovede, at når de gjorde dette, ville Gud »give [dem] al nåde i rigt mål«, så de altid ville have »overflod til at gøre godt« (2 Kor 9:7-8).

Paulus påpegede også Jesu Kristi eksempel, »at han for jeres skyld blev fattig, skønt han var rig, for at I kunne blive rige ved hans fattigdom« (2 Kor 8:9). Frelseren ofrede villigt himlens rigdomme, så han kunne tjene os og gøre os evigt rige. Tænk på eksempler fra hans liv, hvor han tjente de mennesker, der var omkring ham. Ud over at læse 2 Korinther 8-9 når du forbereder dig til at undervise, kan du også læse søster Michelle D. Craigs tale »Øjne til at se« (Liahona, nov. 2020, s. 15-17).

Lær sammen

For at indlede drøftelsen kan du bede klassen eller kvorummet om at lave en liste over nogle af grundene til, at nogen måske ikke hjælper mennesker i nød. Hvad lærer vi af Paulus’ lærdomme i 2 Korinther 8:9; 9:7-8, der inspirerer os til at gøre mere for at hjælpe dem, der har brug for hjælp? Følgende aktiviteter kan hjælpe dem, du underviser, til bedre at forstå, hvordan de kan være med til at drage omsorg for mennesker omkring dem.

  • Flere gange i skrifterne sagde Herren, hvordan han følte med hensyn til at tage sig af de fattige og trængende. Nogle eksempler er anført i »Yderligere ressourcer«. En måde at gennemgå disse lærdomme på er at dele din klasse eller dit kvorum op i par og bede hvert par om at studere nogle af skrifterne. Bed dem om at drøfte, hvad skriftstederne lærer os om at tage sig af de fattige og trængende. Hvorfor er det så vigtigt for vor himmelske Fader og Jesus Kristus at man tager sig af de fattige og trængende? Bed de unge om at planlægge, hvordan de individuelt kan hjælpe dem, der har brug for hjælp.

  • Sommetider har vi så travlt med vores egne bekymringer, at vi ikke bemærker behovene hos dem omkring os. I sin tale »Øjne til at se« gennemgik søster Michelle D. Craig beretningen om, hvordan Gud åbnede en ung mands øjne (se 2 Kong 6:15-17). Hvad kan vi lære af denne beretning? Hvad kan vi lære af de andre beretninger, hun fortalte om at erkende andres behov og hjælpe dem? (Se også videoen »Bed for øjne for at se, som han ser« på ChurchofJesusChrist.org). Medlemmer af klassen eller kvorummet kan også fortælle om oplevelser, hvor nogen har set deres behov og hjulpet dem. Er der situationer, hvor I har bemærket andres behov og hjulpet dem? Hvordan har vi det, når vi modtager eller yder en sådan omsorg?

  • Forstår medlemmerne af din klasse eller dit kvorum, hvordan de kan opfylde deres pligt til at hjælpe dem, der har brug for hjælp? Overvej sammen at drøfte Mosija 4:16-21 og 18:8-10, såvel som de relevante afsnit i Kirkens håndbog (10.2.2 for Det Aronske Præstedømmes kvorummer eller 11.2.2 for unge kvinder). Hvad føler I jer tilskyndet til at gøre efter at I har studeret disse materialer? Tænk over, hvordan I kan samarbejde om at hjælpe dem, der har brug for hjælp i jeres klasse eller kvorum, menighed eller lokalsamfund. Videoerne i »Yderligere ressourcer« kan give nogle ideer. Find oplysninger om tjenestemuligheder i dit område på JustServe.org.

Billede
ung kvinde, der deltager i et tjenesteprojekt

Vores kristuslignende tjeneste kan velsigne tilværelsen for de mennesker, der er omkring os.

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Skrifterne og de sidste dages profeters og apostles ord er grundlaget for de sandheder, som vi forkynder. Ved enhver lejlighed må du inspirere dem, du underviser, til at vende sig til Guds ord for at få vejledning, svar på spørgsmål og støtte.