Oude Testament 2022
27 november. Hoe kan ik het evangelie uitdragen? Jona; Micha


‘27 november. Hoe kan ik het evangelie uitdragen? Jona; Micha’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2022 (2021)

‘27 november. Hoe kan ik het evangelie uitdragen?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2022

Afbeelding

27 november

Hoe kan ik het evangelie uitdragen?

Jona; Micha

Afbeelding

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Hoe zijn we dichter tot de Heiland gekomen? Wat doen we om meer op Hem te gaan lijken?

  • Voor de behoeftigen zorgen. Aan wie hebben we de laatste tijd gedacht? Hoe kunnen we hem of haar helpen?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Wat kunnen we zeggen als onze vrienden vragen over de kerk hebben?

  • Gezinsleden voor eeuwig verenigen. Wat kunnen we doen om de band met familieleden te versterken, bijvoorbeeld met grootouders, neven en nichten?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leider of jongere; 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Misschien zitten er jongeren in je klas of quorum die geregeld het evangelie uitdragen. Misschien doe jij dat ook! Veel mensen vinden het echter moeilijk en zelfs eng om over het evangelie te vertellen. Gelukkig kunnen we allemaal wel de manier verbeteren waarop we ons geloof in Jezus Christus delen. Waarschijnlijk hoor jij de stem van de Heer niet met je oren wanneer Hij je gebiedt om iets te doen, zoals: ‘Ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar’ (Jona 1:2), wat Hij tegen Jona zei. Maar de zachte stem van de Heilige Geest kan je aansporen om naar specifieke familieleden en vrienden te gaan die zijn voorbereid om je getuigenis te horen. Probeer bij je studie deze week iets van Jona te leren, en bereid jezelf voor om het geleerde met de jongeren in je klas of quorum te delen. Je kunt bij je lesvoorbereiding ook deze toespraak lezen van ouderling D. Todd Christofferson: ‘De boodschap van de herstelling en de opstanding verkondigen’ (Liahona, mei 2020, 110–113).

Afbeelding

De Heilige Geest kan ons aansporen om over het evangelie te vertellen aan mensen die zijn voorbereid om ons getuigenis te horen.

Samen leren

Om de jongeren te laten vertellen wat ze deze week bij hun studie van Jona hebben geleerd, kun je een afbeelding van Jona laten zien (zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Wat hebben ze van Jona geleerd over het verkondigen van het evangelie? Laat ze Jona 1 en 3 nog eens doornemen en vraag: Wat leren we over het verkondigen van het evangelie aan mensen die niet klaar lijken om te veranderen? Wat leren we over Gods bereidheid om mensen te vergeven die zich bekeren? Gebruik een of meer van de onderstaande activiteiten om de jongeren in je klas of quorum tot het uitdragen van het evangelie te inspireren. Je mag ook zelf een activiteit verzinnen.

  • Lees met je klas of quorum de volgende passages in de Schriften: Johannes 4:3–26; Handelingen 16:25–33; Alma 19:14–18, 28–31 om ideeën over het verkondigen van het evangelie op te doen. Bespreek daarna vragen als: Hoe waren de mensen in deze passages voorbereid om de evangelieboodschap te horen? Wat valt je op aan de manier waarop de boodschap werd overgebracht? Waarom zouden onze hemelse Vader en Jezus Christus willen dat wij het evangelie uitdragen? Bespreek dan met je klas of quorum welke ideeën we in die passages kunnen opdoen over het verkondigen van het evangelie in onze tijd.

  • Door inspirerende voorbeelden te lezen, kunnen de jongeren worden aangespoord om zelf ook het evangelie uit te dragen. Ouderling D. Todd Christofferson geeft enkele voorbeelden in zijn toespraak ‘De boodschap van de herstelling en de opstanding verkondigen’. In die toespraak legt hij uit dat we drie dingen nodig hebben om onze uitnodiging tot het evangelie onweerstaanbaar te maken: onze liefde, ons voorbeeld en ons gebruik van het Boek van Mormon. Bespreek de voorbeelden in de toespraak, en laat de jongeren die aanvullen met voorbeelden die ze hebben gezien of zelf meegemaakt. Vind je in die ervaringen de drie elementen uit de toespraak van ouderling Christofferson terug?

  • Hoe kun je de jongeren duidelijk maken dat het evangelie verkondigen op een spontane manier kan, en dat het je niet hoeft af te schrikken? Laat de filmpjes uit het ‘Aanvullend materiaal’ zien en laat de jongeren zich afvragen hoe ze het evangelie zouden kunnen verkondigen aan iemand die ze kennen. Hoe kunnen ze die mensen uitnodigen om te komen kijken? Welke mogelijkheden hebben ze om te helpen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze willen blijven? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het evangelie uitdragen een onderdeel van ons dagelijks leven wordt?

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

‘Mensen zijn meer geneigd betekenisvolle veranderingen in hun leven aan te brengen als deze veranderingen voortkomen uit het gebruik van hun wilsvrijheid. Als u uitnodigt tot handelen, respecteer dan zeker de wilsvrijheid van hen die u onderwijst’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 35).