Gamla testamentet 2022
9 oktober. Varför bör mitt fokus i livet vara på Jesus Kristus? Jesaja 58–66


”9 oktober. Varför bör mitt fokus i livet vara på Jesus Kristus? Jesaja 58–66”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”9 oktober. Varför bör mitt fokus i livet vara på Jesus Kristus?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
Jesus Kristus

9 oktober

Varför bör mitt fokus i livet vara på Jesus Kristus?

Jesaja 58–66

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Sedan kan det vara bra att, förutom att rådgöra om specifika angelägenheter i klassen eller i kvorumet, prata om intryck och teman från generalkonferensen. Följande frågor kan vara till hjälp.

  • Vilka teman eller tal gjorde särskilt intryck på oss? Vad stärkte vår tro på Jesus Kristus?

  • Vad stärkte våra vittnesbörd om levande profeter? Vad kände vi oss manade att göra på grund av det vi lärde oss eller kände?

  • Vad behöver vi göra som klass eller kvorum för att komma ihåg och handla enligt den undervisning vi fick under generalkonferensen?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

”Jag gläder mig stort i HERREN, min själ fröjdar sig i min Gud”, sa Jesaja, ”för han har klätt mig i frälsningens klädnad och svept in mig i rättfärdighetens mantel” (Jes. 61:10). Varför ”gläder [ni er] stort i HERREN”? Precis som Jesaja gläder vi oss när vi inser vad Herren har gjort för oss, och vi pratar ofta om ”HERRENS nådegärningar, HERRENS lov” (Jes. 63:7).

Hur känner ungdomarna du undervisar för Frälsaren? Vad skulle kunna hjälpa dem att känna större kärlek och vördnad för honom? Vad kan hjälpa dem att känna hans kärlek? Medan du begrundar de här frågorna och läser Jesaja 58–66 kan du också gå igenom äldste Matthew S. Hollands tal ”Sonen – den utomordentliga gåvan” (Liahona, nov. 2020, s. 45–47) och syster Cristina B. Francos tal ”Jesu Kristi helande kraft” (Liahona, nov. 2020, s. 60–62).

Bild
ung kvinna som studerar skrifterna

När vi lär oss mer om Frälsaren inspireras vi att göra honom till vårt fokus i livet.

Lär tillsammans

I och med att klass- eller kvorummedlemmarna lär sig om den mission som Jesus Kristus sändes att utföra, blir de mer inspirerade att göra Frälsaren till sitt fokus i livet. De kan kanske söka i Jesaja 61:1–3 och göra en lista på tavlan över sådant som Frälsaren smordes att göra (se även Luk. 4:16–20). Hur uppfyllde Frälsaren de här aspekterna av sin mission? Hur uppfyller han dem i våra liv nu? Förslagen nedan kan hjälpa din klass eller ditt kvorum att fortsätta en diskussion om varför Jesus Kristus bör vara fokuset i vårt liv.

  • Generalkonferensen har alltid tal som vittnar om Jesus Kristus. Be gärna flera klass- eller kvorummedlemmar att berätta något som de har lärt sig under generalkonferensen. Uppmuntra dem att berätta hur de känner för Frälsaren på grund av vad de lärt sig.

  • Skrifterna kan hjälpa ungdomarna att bättre förstå varför Frälsaren bör vara fokuset i deras liv. Du kan skriva Varför bör mitt fokus i livet vara på Jesus Kristus? på tavlan. Be ungdomarna att dela med sig av sina tankar. Sedan kan du be dem att (enskilt eller i grupper) söka i skriftställena under ”Stödresurser” efter ytterligare svar. Be ungdomarna berätta vad de får veta och varför det är meningsfullt för dem.

  • Be gärna dem du undervisar att beskriva den allra viktigaste dagen i deras liv. Vad skulle kunna vara den allra viktigaste dagen i historien? Be dem ta reda på vad äldste Dieter F. Uchtdorf sa var den allra viktigaste dagen, genom att titta igenom hans tal ”Se människan!” (Liahona, maj 2018, s. 107–110). Uppmuntra ungdomarna att titta efter vilka välsignelser äldste Uchtdorf lovade dem som ”ser” Jesus Kristus. De kan också berätta vad de gör för att göra Frälsaren till sitt fokus i sina dagliga liv. Du kan uppmuntra dem att fundera över vad de kan göra för att komma närmare Jesus Kristus och att sätta upp ett mål att göra det.

  • Om någon skulle fråga oss varför vi tror på Jesus Kristus, vad skulle vi då säga? Uppmuntra ungdomarna att dela med sig av sina tankar och skriv upp dem på tavlan. Du kan också be dem gå igenom ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (JesuKristiKyrka.org) eller ”Genom Kristus kan vi bli renade från synd” i kapitel 3 i Predika mitt evangelium ([2004], s. 60–61); [se även ”The Divine Mission of Jesus Christ” i kap. 3 i Preach My Gospel (2019), s. 61–62]. Uppmuntra dem att titta efter enkla sanningar som de vill dela med sig av för att förklara varför Frälsaren är viktig för dem. De kan lägga sanningarna de hittar till listan på tavlan och diskutera hur de kan dela med sig av de här sanningarna till människor de känner.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

”Varje person i din klass är en rik källa till vittnesbörd, insikter och upplevelser av att leva efter evangeliet. Uppmana dem att dela med sig till och lyfta varandra” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 5).