Gamla testamentet 2022
14 augusti. Hur kan jag finna glädje i att följa Frälsaren? Psaltaren 1–2; 8; 19–33; 40; 46


”14 augusti. Hur kan jag finna glädje i att följa Frälsaren? Psaltaren 1–2; 8; 19–33; 40; 46”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”14 augusti. Hur kan jag finna glädje i att följa Frälsaren?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
ungdomar som leker utomhus

14 augusti

Hur kan jag finna glädje i att följa Frälsaren?

Psaltaren 1–2; 8; 19–33; 4046

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur finner vi glädje i att följa Jesus Kristus?

  • Ta hand om behövande. Vilka i vår församling eller i vårt närområde behöver vår hjälp? Hur kan vi hjälpa dem?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi hjälpa varandra att förbereda oss för missionsarbete?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi bidra till vår församlings satsningar på att utföra släktforskning och tempeltjänst?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Vad ger dig glädje? Människor säger kanske att de blir glada av att umgås med vänner och familj, av en favorithobby eller helt enkelt bara en dag utan prövningar. Men som president Russell M. Nelson har sagt: ”Glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus. När fokus i vårt liv är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet. Glädje kommer från och tack vare honom” (”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82). Många av psalmerna i Psaltaren ger eko för just det här budskapet: ”Du visar mig livets väg. Jag mättas av glädje inför ditt ansikte” (Ps. 16:11).

Tänk på några av de utmaningar som dina klass- eller kvorummedlemmar kanske står inför. Hur ska du hjälpa dem förstå att sann glädje kommer av att utöva tro på Frälsaren – även i svåra stunder? Begrunda den här frågan när du förbereder dig för att undervisa. Titta efter liknande skriftställen du kan dela med dig av till din klass eller ditt kvorum i Psaltaren eller i president Nelsons tal ”Glädje och andlig överlevnad”.

Bild
unga män under en lektion

Sann glädje kommer av att utöva tro på Frälsaren, även i svåra stunder.

Lär tillsammans

Be gärna dina klass- eller kvorummedlemmar att titta igenom några av följande psalmer: Psaltaren 1; 8; 19; 2327. Vad lär vi oss av de här psalmerna om vad som ger oss glädje? Du kan sedan använda minst en av följande aktiviteter för att hjälpa dem du undervisar att bättre förstå att sann glädje kommer av att följa Jesus Kristus.

  • Alla vill vi finna glädje, men vi behöver förstå vad som ger sann glädje och vad som faktiskt leder till sorg. Be ungdomarna berätta om en del av det som ger dem glädje och varför. Skriv på tavlan ”Människorna är till för att de ska kunna ha glädje” (2 Ne. 2:25). Be sedan ungdomarna att enskilt eller i små grupper gå igenom ett eller flera av skriftställena i ”Stödresurser” och skriva vad de hittar som leder till glädje. Du kan också visa videon ”Vi kan finna lycka” [We Can Find Happiness] (ChurchofJesusChrist.org). Vad finns det för sätt som människor försöker finna glädje på men som faktiskt leder till sorg? Hur har Frälsaren gett oss glädje?

  • Vi känner alla till människor som har utmaningar fast de försöker leva efter evangeliet så gott de kan. Hur kan du hjälpa dem du undervisar förstå att vi kan finna glädje även när vi har utmaningar i livet? Du kan be dem titta igenom president Russell M. Nelsons tal ”Glädje och andlig överlevnad” eller president Steven J. Lunds tal ”Finna glädje i Kristus” (Liahona, nov. 2020, s. 35–37). Vilka exempel hittar vi på människor som har funnit glädje i Kristus trots sina utmaningar? Vad lär vi oss av de här exemplen? Vilka upplevelser kan vi berätta om?

  • Alla kan vi drabbas av känslor av ångest och depression när vi försöker hantera livets utmaningar. För vissa utgör de här känslorna en livslång kamp. Din klass eller ditt kvorum kan ha nytta av att prata om de här utmaningarna och om hur Frälsaren kan hjälpa dem som kämpar med ångest och depression. Som en inledning till det här samtalet kan du be ungdomarna att titta igenom Jeffrey R. Hollands tal ”Som ett krossat kärl”, särskilt de fyra sista styckena (Liahona, nov. 2013, s. 40–42), eller syster Reyna I. Aburtos tal ”I köld, i sol bliv, Herre, hos mig kvar” (Liahona, nov. 2019, s. 57–60). Be klass- eller kvorummedlemmarna att titta efter sanningar som är meningsfulla för dem och att berätta vad de hittar. Uppmuntra ungdomarna att prata med en förälder eller ledare de har förtroende för, eller gå in på mentalhealth.ChurchofJesusChrist.org om de känner att de behöver hjälp.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren kände personligen dem han undervisade – och han visste vilka de kunde bli. När de snubblade fortsatte han att älska dem. Hur kan du visa att du älskar och stöder dem du undervisar?