Seminar
Moroni 10:1–7: Motta ditt eget vitnesbyrd om Mormons bok


“Moroni 10:1–7: Motta ditt eget vitnesbyrd om Mormons bok”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Moroni 10:1–7”, Mormons bok – lærerhåndbok

Moroni 10:1–7

Motta ditt eget vitnesbyrd om Mormons bok

Bilde
ungdom som leser Mormons bok

Har du følt tilskyndelser eller følelser fra Ånden om at Mormons bok er sann? Hvis det er tilfelle: Hvilke erfaringer og handlinger hjalp deg å oppnå dette? I noen av de siste skriftene sine understreket Moroni at Gud er kilden til all sannhet. Gjennom Gud kan vi motta et personlig vitnesbyrd om sannheten av Mormons bok, om at Jesus Kristus er virkelig, og “sannheten i alle ting” “ved Den hellige ånds kraft” (Moroni 10:5). Denne leksjonen kan hjelpe deg å forstå selv at Mormons bok er sann.

Fokuser på omvendende prinsipper. Hjelp elevene å oppdage læresetninger og prinsipper som kan styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Oppfordre elevene til å analysere hvordan disse sannhetene kan styrke deres omvendelse og hjelpe dem til å handle i tro.

Elevforberedelse: Be elevene lese Moroni 10:1–7 for å finne ord eller uttrykk som hjelper dem å forstå hva som skal til for å vite sannheten om Mormons bok.

Mulige læringsaktiviteter

Et vitnesbyrd om Mormons bok

Tenk på hvilke av følgende uttalelser som var mest relevante for deg da du begynte å studere Mormons bok:

  • Jeg er ikke sikker på om jeg vet at Mormons bok er sann.

  • Jeg stoler på andre som har fortalt meg at Mormons bok er sann.

  • Jeg har følt tilskyndelser fra Den hellige ånd om at Mormons bok er sann.

Overvei ditt vitnesbyrd om Mormons bok . Mens du studerer, kan du tenke på de neste trinnene Herren ønsker at du skal ta for å oppnå, utdype eller holde deg urokkelig i ditt vitnesbyrd.

Moronis innstendige bønn

Etter å ha skrevet ned noen av sin fars læresetninger, forklarte Moroni hvordan enhver selv kan vite at Mormons bok er sann.

Les Moroni 10:3–5 og vurder å markere hva Moroni sa om hvordan vi kan vite at Mormons bok er sann. Du kan også se videoen “Moroni innbyr alle til å komme til Kristus” fra tidskode 4:39 til 5:32, som er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Moroni 10:4–5 er et Kjenn læren-skriftsted. Vurder å markere Kjenn læren-skriftsteder på en slik måte at du lett kan finne dem igjen. Du vil få anledning i neste leksjon til å øve på å anvende læresetningen som undervises i dette skriftstedet, på et spørsmål eller i en situasjon.

Du kan skrive det følgende ufullstendige utsagnet på tavlen og be elevene fullføre det i studiedagbøkene sine. Be dem så om å fullføre det i fellesskap på tavlen.

  • Jeg kan vite at Mormons bok er sann ved Den hellige ånds kraft når jeg …

Den neste aktiviteten er organisert etter de tre uttrykkene i Moronis råd. Tenk på hvordan du kan hjelpe elevene å utdype sin forståelse av de tre uttrykkene. Du kan dele elevene inn i små grupper og tildele hver gruppe en av de følgende studieaktivitetene. Bestem deg for om det er best å vise instruksjonene for disse aktivitetene eller gi hver gruppe sitt eget eksemplar. Når gruppene har drøftet svarene sine, kan de dele dem med klassen. Elevene kan også sammenfatte forslagene sine ved siden av utsagnet på tavlen.

Les Mormons bok

President Russell M. Nelson beskrev noen av velsignelsene vi kan motta ved å studere Mormons bok. Tenk på hvordan du kan ha opplevd disse velsignelsene når du har studert den.

Jeg lover at når dere med bønn studerer Mormons bok hver dag, vil dere ta bedre avgjørelser – hver dag. Jeg lover at når dere grunner på det dere studerer, vil himmelens sluser åpnes, og dere vil motta svar på deres egne spørsmål og veiledning for deres eget liv. (Russell M. Nelson: “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 62–63)

  • Har du opplevd noen av velsignelsene president Nelson har lovet dem som studerer Mormons bok?

Be frivillige elever fortelle hvordan de har opplevd disse velsignelsene. Sørg for å ikke gjøre elevene forlegne hvis de ikke kommer på noen erfaringer. Forsikre dem om at de fortsatt kan oppleve disse velsignelsene når de fortsetter å studere Mormons bok.

Å gjenkjenne velsignelser som kommer ved å lese Mormons bok, kan bekrefte at den er sann, og at den kommer fra Gud.

Grunn på Herrens barmhjertighet

  • Kan du nevne noen eksempler fra Skriftene på personer som mottar Herrens barmhjertighet? Du kan slå opp noen av dem, for eksempel Nephi (2 Nephi 4:20–25), Alma den yngre (Alma 36:17–21) eller nephittene som ble helbredet av Frelseren under hans besøk (3 Nephi 17:6–9).

  • Kan du nevne noen eksempler på Herrens barmhjertighet i ditt liv eller livet til noen du kjenner?

  • Hvorfor tror du at det å grunne på Herrens barmhjertighet kan hjelpe deg å motta et vitnesbyrd om Mormons bok gjennom Den hellige ånd?

Spør Gud av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og tro på Kristus

  • Hva tror du det betyr å spørre Gud av et oppriktig hjerte? Med ærlig hensikt? Med tro på Jesus Kristus (Moroni 10:4)? Hvis du trenger hjelp til å svare på dette, kan du lese Joseph Smith – Historie 1:10–17 og se etter hvordan den unge Joseph Smith tilnærmet seg bønn med et oppriktig hjerte, ærlig hensikt og tro på Kristus. (Merk: Uttrykket ærlig hensikt betyr at når du har mottatt et svar på dine bønner, vil du oppriktig handle ifølge åpenbaringen du har mottatt.)

  • Hvordan kan dette hjelpe oss å motta et vitnesbyrd om Mormons bok gjennom Den hellige ånd?

Mitt personlige vitnesbyrd om Mormons bok

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap fortalte om sin erfaring med å anvende Moronis løfte. Les den følgende uttalelsen eller se videoen “Et levende vitnesbyrd” fra tidskode 13:51 til 14:31, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Jeg håper at dere alle har satt dette løftet på prøve, eller at dere vil gjøre det snart. Svaret kommer kanskje ikke som en enkeltstående og sterk åndelig opplevelse. For meg kom det fredsommelig til å begynne med. Men det har kommet stadig sterkere for hver gang jeg har lest og bedt angående Mormons bok.

Jeg er ikke avhengig av hva som har skjedd tidligere. For å beholde mitt levende vitnesbyrd om Mormons bok, mottar jeg ofte Moronis løfte. Jeg tar ikke den velsignelse som et vitnesbyrd er, for gitt som en evigvarende rettighet. (Henry B. Eyring: “Et levende vitnesbyrd”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 127)

  • Hvordan kan president Eyrings ord gjelde oss uansett hvor mange ganger vi leser Mormons bok?

  • På hvilke måter kan Den hellige ånd vitne for oss om Mormons boks sannhet?

  • Hvordan kan et vitnesbyrd om Mormons bok styrke ditt forhold til og vitnesbyrd om vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus?

Oppfordre elevene dele sine vitnesbyrd om Mormons bok og hvordan de har fått vite at den er sann. Du kan også dele ditt eget vitnesbyrd.

Det følgende kan hjelpe elevene å anvende Moroni 10:3–5.

Skriv i studiedagboken hva du kan gjøre for å anvende prinsippene som undervises i Moroni 10:3–5. Tenk på hvordan du kan fortsette å studere Mormons bok, grunne på Herrens barmhjertighet og be Gud om et vitnesbyrd gjennom Den hellige ånd. Når og hvor vil du gjøre dette? Hvordan kan Herren besvare dine bønner?