Seminar
3 Nephi 20–22: “Jeg vil samle mitt folk”


“3 Nephi 20–22: ‘Jeg vil samle mitt folk’”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“3 Nephi 20–22”, Mormons bok – lærerhåndbok

3 Nephi 20–22

“Jeg vil samle mitt folk”

Bilde
Jesus Kristus med utstrakte armer

Kan du komme på en gang i livet ditt da det var nyttig å være sammen med andre? Hvorfor tror du Herren gjentatte ganger har befalt sitt folk å samles fysisk og åndelig? Under Frelserens tjenestegjerning blant nephittene erklærte han at vår himmelske Fader ville huske sin pakt om å samle det adspredte Israel. Han åpenbarte tegn for å hjelpe oss å gjenkjenne når innsamlingen i de siste dager hadde begynt. Denne leksjonen kan hjelpe deg å delta i Israels innsamling.

Hjelpe elevene å føle seg verdsatt. Se etter positive måter å anerkjenne elevenes bidrag på. Uttrykk takknemlighet når elevene deltar i læringsprosessen, og hjelp alle elevene til å føle seg trygge når de uttrykker tankene og følelsene sine.

Elevforberedelse: Be elevene tenke i løpet av sin daglige skriftlesning på hvordan Mormons bok har hjulpet dem å komme nærmere Jesus Kristus.

Mulige læringsaktiviteter

Bli samlet

Til å begynne med holder du opp en enkelt kvist, ispinne eller tannpirker. Be elevene gjøre følgende:

Ta deg tid til å tenke på situasjoner der du eller noen du kjenner, følte seg ensom, utrygg eller som om han eller hun ikke passet inn.

Legg til én kvist, ispinne eller tannpirker til en liten gruppe av samme gjenstand.

  • Hvordan kan det at vi er en del av en gruppe, hjelpe med disse bekymringene?

    Du kan vise hvordan en enkelt pinne eller tannpirker lett kan knekkes, mens det er vanskeligere å knekke en hel gruppe av dem.

    For å illustrere det neste spørsmålet kan du legge til et tykt trestykke, en stor spiker eller en stykke metall til gruppen.

  • Hva er fordelene ved å være i gruppe med Herren og dem som følger ham?

    Du kan vise følgende uttalelser og gi elevene noen stille øyeblikk til å grunne og vurdere seg selv.

Grunn på følgende uttalelser. Ranger hvor godt disse utsagnene passer på deg, ved å bruke “som oftest”, “av og til” eller “sjelden”.

  • Jeg føler at jeg har et forhold til Herren, og at han beskytter, forløser og elsker meg.

  • Jeg gjenkjenner måter Herren innbyr meg til å komme til ham på og motta disse velsignelsene.

  • Jeg ønsker å hjelpe andre å bli samlet til Herren og føle trygghet og tilhørighet.

Når du studerer denne leksjonen, kan du overveie hvordan Herren ønsker å samle deg og andre trygt hos seg og hans kirke. Grunn på hvordan du kan hjelpe Herren i hans hellige innsamlingsarbeid.

“Jeg vil samle”

På den andre dagen av Frelserens besøk til det amerikanske kontinent, etter at Frelseren hadde bedt for og velsignet folket, forrettet han på mirakuløst vis nadverden for dem. Så profeterte han om sitt paktsfolk i de siste dager. For å forstå profetiene hans er det viktig å huske dette:

  • Herren har tidligere lovet Abraham og hans etterkommere, herunder Jakob (også kalt Israel), at de ville få tilgang til alle evangeliets og prestedømmets velsignelser (se Abraham 2:6–11).

  • Israels etterkommere, inkludert nephittene, hadde blitt adspredt over hele verden. Herren lovet å samle dem igjen for å motta evangeliets velsignelser.

  • Enhver som slutter seg til Kirken, og som ikke er en direkte etterkommer av Israel, blir adoptert inn i Israel og kan motta alle de samme velsignelsene.

Les 3 Nephi 20:11–13, 18, 22, og se etter hva Herren lovet å gjøre. Det kan være nyttig å vite følgende:

  • Kornbånd (3 Nephi 20:18) er bunter av høstet korn.

  • I de siste dager vil Herren i sin rettferdighet ødelegge de ugudelige som ikke vil omvende seg (se 3 Nephi 20:15–17, 19–20), og hellige vil samles til et sted som kalles det nye Jerusalem på det amerikanske kontinent (se Trosartiklene 1:10).

  • Hva fant du?

Lytt nøye til elevene. Mens de svarer, kan du be dem peke på eventuelle uttrykk eller sannheter som de har lagt spesielt merke til.

En sannhet vi kan lære av disse versene, er at Gud vil oppfylle sin pakt om å samle Israels hus i de siste dager.

Overvei med bønnens hjelp hvordan du kan hjelpe elevene å gjenkjenne Herrens innsats for å samle dem. Du kan vise bildet fra begynnelsen av leksjonen og stille spørsmål som de følgende:

  • På hvilke måter bringer Herren oss “til kunnskap om Herren … som har forløst [oss]”? (3 Nephi 20:13).

  • Selv om profetiene om det nye Jerusalem vil bli oppfylt i tusenårsriket, hvordan har de som følger Frelseren, “himmelens krefter … midt iblant [dem]” nå? (3 Nephi 20:22). På hvilke måter kan vi ha Herren “midt iblant” oss? (3 Nephi 20:22).

  • Hvordan kan disse velsignelsene hjelpe oss i vårt liv (for eksempel når vi føler oss ensomme, utrygge eller at vi ikke passer inn)?

Tegn på innsamlingen i de siste dager

Herren lovet tegn i vår tid for å vise at han har begynt å samle sitt folk.

Du kan vise eller gi elevene en kopi av den følgende samsvarsaktiviteten. Oppfordre elevene til å jobbe to og to eller i små grupper for å fullføre den. Svarene er 1-c, 2-b, 3-a.

  1. 3 Nephi 20:25–27

  1. “Et stort og vidunderlig verk”, eller gjenopprettelsen av Kristi kirke gjennom hans tjener Joseph Smith, er et tegn på innsamlingen.

  1. 3 Nephi 21:1–2, 7

  1. Mormons boks fremkomst, “disse ting som [Herren kunngjorde]”, er et tegn på at Herren samler Israels hus.

  1. 3 Nephi 21:9–11

  1. Gjennom dem som har inngått pakter med Herren, “skal alle jordens slekter velsignes”.

  • Hvorfor tror du Herren ønsker at vi skal gjenkjenne tegnene på hans innsamling?

Hvordan har du blitt innsamlet?

  • Hvordan har én av følgende ting hjulpet deg å bli innsamlet til Herren og nyte velsignelsene han tilbyr?

    • Medlemmer av Kirken som holder sine pakter

    • Mormons bok

    • Kirken

Oppmuntre elevene til å dele tanker og opplevelser. Du kan også dele dine egne tanker og opplevelser.

“Alle jordens slekter [skal] velsignes”

Som Kirkens paktsmedlemmer er det vårt ansvar å bidra til at “alle jordens slekter velsignes” gjennom Jesu Kristi evangelium (3 Nephi 20:27). De følgende aktivitetene kan hjelpe deg å grunne på hvordan du kan hjelpe Herren i hans innsamling.

  1. Les i flere minutter i Mormons bok, og se etter vers eller uttrykk som hjelper deg å komme til Herren, føle hans kjærlighet og få velsignelsene han tilbyr. Skriv ned henvisningene eller nøkkeluttrykkene i studiedagboken din. Tenk på hvordan du kan dele disse versene med andre.

  2. Forbered hva du kan si eller skrive for å dele Mormons bok med noen. Ta med hva du føler om boken, og hvordan du tror den kan hjelpe dem å komme nærmere Frelseren.

  3. Forbered hva du kan si for å invitere noen til å gå i kirken eller delta på en kirkeaktivitet sammen med deg. Ta med tanker du har om hvordan det kan hjelpe dem, særlig hvordan det kan hjelpe dem å komme nærmere Herren.

Når du studerer denne uken, velger du med bønnens hjelp én måte du kan bidra til å samle Israel på. Andre forslag vil bli presentert i fremtidige leksjoner. Søk Herrens veiledning for å forstå hva som kan være best for deg å gjøre.