Seminar
Helaman 5:14–52: “Den mørke skyen [skal] bli fordrevet”


“Helaman 5:14–52: ‘Den mørke skyen [skal] bli fordrevet’”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Helaman 5:14–52”, Mormons bok – lærerhåndbok

Helaman 5:14–52

“Den mørke skyen [skal] bli fordrevet”

Bilde
Nephi og Lehi i fengsel, omkranset av ild

Når vi er i et mørkt rom, kan vi slå på et lys. Men hva kan vi gjøre når vi er i et åndelig mørke? Da en mørk sky overskygget en gruppe ugudelige lamanitter, lærte de å omvende seg og ha tro på Jesus Kristus. Denne leksjonen kan hjelpe deg å stole på at Jesus Kristus vil fjerne følelser av frykt og mørke, og erstatte dem med hans glede, fred og lys.

Oppfordre elevene til å grunne. Når elevene har tid til å tenke dypt over livet sitt og det de lærer, kan Den hellige ånd åpenbare personlige, relevante sannheter for dem. Be elevene tenke over hvordan de inviterer Jesu Kristi lys og kraft inn i livet sitt.

Elevforberedelse: Be elevene tenke over hvordan Jesus Kristus er som lys (se Johannes 8:12).

Mulige læringsaktiviteter

Mørke og lys

Hjelp elevene å begynne å tenke på lys og mørke. Dere kan bruke lommelykter eller mobiltelefoner til å vise hvordan lys kan fjerne mørke fra et rom. Du kan skrive elevenes observasjoner på tavlen og prøve å inkludere forslagene deres senere i leksjonen, når de identifiserer prinsipper om Jesus Kristus.

Tenk på en gang da du var på et mørkt sted med lite eller ikke noe lys. Husker du hva som var utfordrende med å ikke kunne se godt?

  • Bortsett fra å være i et mørkt rom, hva er noen andre måter vi kan oppleve mørke i vårt liv på? Hva er noen følelser du forbinder med mørke?

Ved hjelp av leksjonen er det meningen at elevene skal forstå at ikke alt mørke er et resultat av gale valg, men at mørket kan fjernes ved å utøve tro på Jesus Kristus.

Tenk på ditt liv og eventuelt mørke du måtte oppleve. Når du studerer i dag, kan du se etter hva du kan gjøre for å fylle ditt liv med lys for å bidra til å fjerne mørket.

Nephi og Lehis tjenestegjerning

Helamans sønner, Nephi og Lehi, forkynte Jesu Kristi evangelium. De underviste mange nephitter som hadde vendt seg bort og sluttet seg til lamanittene. Disse nephittene omvendte seg og prøvde å reparere skader de hadde forvoldt. Nephi og Lehi forkynte med stor kraft, og 8000 lamanitter valgte å omvende seg og bli døpt (se Helaman 4:4; 5:14–19).

Les Helaman 5:20–22, og se etter hvordan fremgangen deres ble avbrutt.

Når vi møter motstand eller opplever prøvelser, kan vi betrakte disse som mørke tider i vårt liv. Vi kan til og med stille spørsmål ved hvorfor Gud lar disse tingene skje. Men hvis vi følger godt med, vil vi legge merke til at Gud alltid virker i vårt liv og ønsker å velsigne oss.

For å hjelpe elevene å engasjere seg aktivt i læringen, kan du la dem gå sammen to og to for å lese de følgende versene. Den ene eleven kan se etter tegn på Gud i Nephis og Lehis liv (se Helaman 5:23–26). Den andre eleven kan lese om at Gud henvender seg til lamanittene (se Helaman 5:28–33).

Les Helaman 5:23–33, og se etter hva Gud gjorde og sa. Hvis lydopptaket av Helaman 5 er tilgjengelig, kan dere lese mens dere lytter. Sørg for å sette på pause og spole tilbake etter behov.

  • Hva lærer disse versene deg om Gud? Hvilke følelser har du overfor ham som følge av det du lærer?

    Du kan be elevene om å lage en liste over det de fant ut, på tavlen. Drøft hvordan Gud aktivt hjelper og velsigner oss.

  • Hvordan kan Guds oppfordring i vers 29 og 32 hjelpe deg å se hans kjærlighet til alle?

Du kan understreke ordene i Helaman 5:29, 32 som inneholder oppfordringen fra Gud.

De som var i fengselet, ble overskygget av mørke. De visste ikke hva de skulle gjøre, og på grunn av frykt kunne de ikke røre seg (se Helaman 5:34, 40).

Les Helaman 5:35–41 for å se hvordan en mann ved navn Aminadab hjalp dem å forstå hvordan mørket kunne bli fjernet.

  • Hvilken sannhet kan vi lære av de Aminadab sa i vers 41?

Ett prinsipp vi kan lære, er at Jesus Kristus kan fjerne mørke fra vårt liv når vi utøver tro på ham og omvender oss.

Det Aminadab sa i vers 41, er verdt å drøfte i større detalj. Elevene kan ha nytte av å drøfte hvorfor Aminadab sa “dere må omvende dere”, og hvorfor han befalte dem å be til Gud til de hadde tro på Jesus Kristus.

Du kan hjelpe elevene å sammenligne det å slå på en lommelykt eller skru på en lysbryter med å utøve tro på Jesus Kristus og omvende seg.

  • Hvordan tror du det å ha tro på Jesus Kristus og omvende seg kan bidra til å fjerne mørke?

Eldste Robert D. Hales (1932–2017) i De tolv apostlers quorum delte konkrete måter vi kan innby Herrens lys i vårt liv på.

[Jesu Kristi] lys [vil] danne et beskyttende skjold mellom deg og motstanderens mørke når du lever verdig til det. Du trenger dette lyset. Vi trenger dette lyset. Studer omhyggelig Skriftene og Til styrke for ungdom [hefte], og lytt til det dine foreldre og ledere lærer deg. Ved lydighet og kloke råd lærer du deretter å gjøre krav på evangeliets beskyttende lys som ditt eget.

Du kan undres: ”Hvordan kan jeg gjøre det?” Det er bare én måte – du må lære å generere dette lyset hver dag ved å tro på Jesus Kristus og følge hans bud. (Robert D. Hales, “Fra mørket til hans underfulle lys”, Ensign eller Liahona, juli 2002, 70)

  • Hva vet du om Jesus Kristus som hjelper deg å forstå at han kan beskytte oss mot mørke eller fjerne det fra vårt liv?

Du kan be elevene om å overveie Jesu Kristi tittel Lys for verden, og hvordan denne tittelen kan styrke deres forståelse. (Se Jesus Christ, Light of the World, Topical Guide; Lære og pakter 88:6–13.)

Skriv så følgende på tavlen:

  • Velsignelser ved å utøve tro på Jesus Kristus og omvende seg

Les Helaman 5:42–49, og lag en liste over velsignelser folket opplevde da de omvendte seg og utøvde tro på Jesus Kristus. Marker velsignelsene du føler at folk i dag trenger mest.

Du kan be elevene gå sammen i små grupper og drøfte velsignelsene de fant. De kan også samarbeide om hver av oppfordringene nedenfor.

Velg en velsignelse du føler er viktig, og bruk den til kort å forklare hvorfor du ville oppfordre noen til å utøve tro på Jesus Kristus.

Velg en velsignelse du føler har kommet til deg fordi du har utøvd tro på Jesus Kristus. Forklar kort hvorfor dette er meningsfylt for deg.

Grunn på hva du kan gjøre for å stole på Jesus Kristus og motta hans velsignelser ut fra det du har lært i dag. Inngå en forpliktelse, og vurder å sette eller justere et mål for å hjelpe deg å holde den.

Oppfordre elevene til å handle i tro i henhold til det de har lært i dag. Bær vitnesbyrd om Herrens evne og ønske om å velsigne dem med sitt lys.