Seminar
Mosiah 28: Personlig omvendelse og dele evangeliet


“Mosiah 28: Personlig omvendelse og dele evangeliet”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Mosiah 28”, Mormons bok – lærerhåndbok

Mosiah 28

Personlig omvendelse og dele evangeliet

Bilde
en ungdom som snakker om evangeliet med andre

Hvilke opplevelser har du hatt med å dele Jesu Kristi evangelium? Etter sin omvendelse oppsøkte kong Mosiahs sønner kongen for å få tillatelse til å forkynne evangeliet for lamanittene. Kong Mosiah spurte først Herren, og lot så sønnene gå, slik at de kunne bringe Guds ord til lamanittene (se Mosiah 28:1). Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å styrke ditt ønske om å dele evangeliet med andre.

Hjelp elevene å finne relevans i evangeliets sannheter. Noen elever har kanskje vansker med å se hvordan evangeliet angår deres hverdag. Søk ved hjelp av bønn etter måter å hjelpe dem å føle at det de lærer, er meningsfylt og nyttig for deres personlige omstendigheter, spørsmål og behov.

Elevforberedelse: Du kan be elevene snakke med en person som de tror er dypt omvendt til Jesu Kristi evangelium. Hva hjalp vedkommende på hans eller hennes vei til omvendelse? Du kan også be elevene evaluere sitt ønske om å dele evangeliet med andre.

Mulige læringsaktiviteter

Dele evangeliet og omvendelse

Du kan ta med eller vise et bilde av noe du er så glad i, at du liker å dele det med andre. Del dette med elevene før du stiller neste spørsmål.

  • Hva er eksempler på ting du er så glad i, at du ønsker å dele dem med andre?

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt at det ikke er uvanlig for oss å dele ting som er meningsfylte for oss. Se videoen “Good Things to Share” (2:21), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, eller les uttalelsen nedenfor.

Å dele med andre ting som betyr mye for oss, eller som har hjulpet oss, er slett ikke uvanlig.

Dette samme mønsteret er spesielt tydelig i saker som er av stor åndelig betydning og konsekvens …

Når vi inviterer dere til å lære om og prøve vårt budskap, er det på grunn av den positive innflytelse Jesu Kristi evangelium har hatt i vårt liv. Noen ganger kan vi være keitete, bryske eller til og med masete i våre forsøk. Vårt enkle ønske er å fortelle dere om de sannheter som er av størst verdi for oss. (David A. Bednar: “Kom og se”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 109, 110)

Ranger hvor sanne følgende utsagn er for deg på en skala fra 1 til 5 (der 1 ikke er sant for deg, og 5 er svært sant for deg):

Du kan vise elevene følgende uttalelser mens de grunner på og reflekterer over sitt liv.

  • Sannheter om Frelseren Jesus Kristus og hans evangelium er av stor verdi for meg.

  • Jeg har et ønske om å dele hans evangelium med andre.

Når du studerer Mosiahs sønners liv og eksempler, kan du grunne på ditt ønske om å dele Frelserens evangelium med andre. Søk åpenbaring for å finne ut hvilke neste trinn Herren kanskje ønsker at du skal ta, slik at evangeliet blir enda mer meningsfylt for deg, og ditt ønske om å dele evangeliet med andre øker.

Mosiahs sønner

Husk at etter sin omvendelse forkynte kong Mosiahs sønner evangeliet i sitt eget land for å prøve å rette opp skadene de hadde forårsaket (se Mosiah 27:32–37).

Les Mosiah 28:1–5, og se etter hva Mosiahs sønner ønsket og hvorfor. (Du kan gjerne markere det du finner i Skriftene.)

  • Hvilke ord eller uttrykk i disse versene gjorde inntrykk på deg? Hvilke grunner hadde Mosiahs sønner til å dele evangeliet med lamanittene?

    Du kan be noen elever fortelle hva de fant.

  • Hvorfor kan dette være motiverende grunner til å dele evangeliet?

  • Hvilke sannheter lærte du av disse versene?

Elevene kan dele en rekke sanne prinsipper. Hvis elevene ikke nevner det uthevede prinsippet nedenfor, kan du stille følgende spørsmål: Hvordan kan vårt ønske om å dele evangeliet være knyttet til vår personlige omvendelse? Hvorfor?

En sannhet vi lærer av disse versene, er at når vår omvendelse til Herren blir dypere, øker vårt ønske om å dele evangeliet med andre.

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap bekreftet denne sannheten da han underviste følgende:

Hvor sterkt vårt ønske er om å dele evangeliet med andre, er en god indikator på omfanget av vår personlige omvendelse (Dallin H. Oaks, “Del evangeliet med andre”, Liahona, jan. 2002, 7).

  • Hvilke erfaringer hadde Mosiahs sønner som hjalp dem å bli omvendt til Jesus Kristus og hans evangelium? (Se Mosiah 27:34–36; 28:4).

    Du kan vise følgende spørsmål som elevene kan grunne på eller besvare i studiedagboken før de svarer.

  • Hvilke erfaringer har hjulpet deg eller dem du kjenner, å bli mer omvendt til Jesus Kristus og hans evangelium?

  • Hva elsker du ved Jesus Kristus og hans evangelium som du ønsker å dele med andre? (Du kan for eksempel ha hatt meningsfylte opplevelser med Frelserens tilgivelse, Guds kjærlighet, bønn osv.)

Selv når vi er omvendt til Herren, kan det være grunner til at det fortsatt er vanskelig å dele evangeliet med andre.

  • Hvilke betenkeligheter ville du ha med hensyn til å forkynne evangeliet for lamanittene hvis du var en av Mosiahs sønner?

Som deres far og som konge hadde Mosiah mange grunner til å bekymre seg over å sende sine sønner for å forkynne evangeliet for lamanittene. Kong Mosiah fryktet ikke bare for sine sønners sikkerhet, men også at hvis hans sønner dro, ville han ikke ha en arving å krone som nephittenes neste konge.

Les Mosiah 28:6–8, og prøv å finne ut hvorfor Mosiah lot sine sønner dra på en så farlig misjon.

  • Hvilke velsignelser lovet Herren Mosiah?

Dine neste trinn

Bruk litt tid på å lage en liste over bekymringer du eller andre måtte ha om å dele evangeliet med andre.

Skriv elevenes svar på tavlen. Avgjør om det vil være best å velge én bekymring som hele klassen kan fokusere på sammen, eller å la elevene arbeide enkeltvis eller i små grupper.

Velg en av disse bekymringene, og be om veiledning når du gransker Skriftene og grunner på hvordan du kan overvinne denne bekymringen. Hvis du for eksempel har en av de følgende bekymringene, kan du grunne på spørsmålene og studere skriftstedene som er oppført etter utsagnene.

Du kan vise følgende utsagn eller skrive dem på tavlen.

Jeg er ikke sikker på om jeg er godt nok omvendt til å dele evangeliet med andre. Hvordan kan Mosiahs sønners eksempel hjelpe deg? (Se Mosiah 28:1–5.) Når du leser noen av følgende vers, kan du se etter hvordan du kan bli mer omvendt: Apostlenes gjerninger 3:19; Jakobs brev 5:20; Enos 1:2–5; Mosiah 3:19; 5:2; 27:25; Alma 5:12–14; 22:15–18; 53:10; Helaman 15:7; 3 Nephi 9:20.

Jeg er redd for å bli avvist. Gjennomgå i Mosiah 28:2–4 grunnene til at Mosiahs sønner ønsket å dele evangeliet med andre, selv om mange trodde at lamanittene sannsynligvis ikke ville ta imot det. Hvordan kan disse grunnene hjelpe deg? Hvordan kan det å tenke på hva Frelseren har gjort for deg (og kan gjøre for andre), hjelpe deg å overvinne frykten din?

Jeg har ikke vært det beste eksempel på etterlevelse av evangeliet. Før sin omvendelse forkynte Mosiahs sønner mot evangeliet (se Mosiah 27:8–10), men etter at de hadde omvendt seg, ble de noen av de mest fremgangsrike misjonærene i Mormons bok (se Alma 17:4). Hva inspirerer deres eksempel deg til å gjøre? Hvilke andre eksempler i Skriftene kan du komme på som kan være til hjelp?

Be noen elever fortelle hva de har funnet og hvordan det kan hjelpe med bekymringen.

Du kan vise elevene følgende setninger mens de grunner og svarer i studiedagboken.

  • “Noe av det viktigste jeg lærte av Mosiahs sønner, er …”

  • “Én ting jeg føler at Herren vil at jeg skal gjøre for å følge eksempelet til Mosiahs sønner, er …”

  • “For å gjøre noe effektivt med dette, kan jeg …”

Be elevene om å dele. Det kan være nyttig å avslutte med å dele vitnesbyrd, følelser og tilskyndelser eller ved å be én eller to elever om å gjøre det.