Seminar
Kjenn læren: 2 Nephi 26:33: “Alle er like for Gud”


“Kjenn læren: 2 Nephi 26:33: Alle er like for Gud”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Kjenn læren: 2 Nephi 26:33”, Mormons bok – lærerhåndbok

Kjenn læren: 2 Nephi 26:33

“Alle er like for Gud”

Bilde
en gruppe mennesker

I ditt studium av 2 Nephi 26 lærte du at “alle er like for Gud” (vers 33), og at Gud innbyr alle sine barn til å komme til ham. Denne leksjonen vil hjelpe deg å lære denne Kjenn læren-henvisningen og tilhørende nøkkeluttrykk fra 2 Nephi 26:33 utenat, forklare læresetningen, og anvende prinsipper for å tilegne seg åndelig kunnskap i virkelige situasjoner.

Styrke fra personlig forberedelse. Herren ba Hyrum Smith først om å “erholde” hans ord, og så ville Ånden gi ham kraft “til å overbevise menneskene” (Lære og pakter 11:21). Studer flittig, be og overvei før du underviser. Dette kan gjøre det mulig for Den hellige ånd å veilede deg i å forberede leksjoner og skjelne mellom ulike behov når du underviser. Evnen til å undervise ved Ånden kommer av personlig innsats og leksjonsforberedelse.

Elevforberedelse: Be elevene lære utenat skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket: 2 Nephi 26:33, “Alle er like for Gud”. Én måte å gjøre dette på kan være å bruke Kjenn læren-appen.

Mulige læringsaktiviteter

Denne Kjenn læren-leksjonen er lagt opp til å bli undervist etter leksjonen “2 Nephi 26”, som er kontekstleksjonen for Kjenn læren-skriftstedet 2 Nephi 26:33. Hvis denne Kjenn læren-leksjonen må flyttes til en annen uke, må du sørge for å gjennomføre den tilhørende kontekstleksjonen også i løpet av samme uke.

Forklar og lær utenat

Les 2 Nephi 26:33, og gjennomgå læresetningen du lærte i forrige leksjon om at alle er like for Gud.

  • Hva er eksempler på situasjoner der læresetningen i dette verset kan være til hjelp? Forklar hvordan.

Gi elevene en mulighet til å lære utenat henvisningen til Kjenn læren-skriftstedet 2 Nephi 26:33 og det tilhørende nøkkeluttrykket. Det følgende er et eksempel på hvordan det kan gjøres.

Skriv skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket til 2 Nephi 26:33, “Alle er like for Gud”, i studiedagboken. Gjenta skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket noen ganger (høyt eller skriftlig) til du har lært det utenat.

En annen mulighet er at halvparten av elevene sier skriftstedshenvisningen i kor, og så gjentar den andre halvparten nøkkeluttrykket. Gjenta dette flere ganger.

Praktisk anvendelse

Gå gjennom prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap ved å studere avsnitt 5–12 i delen “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2022).

For å hjelpe elevene å gjennomgå prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap som forberedelse til følgende anvendelsesaktivitet, kan du lese en setning fra avsnitt 5-12 i “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2022) for hvert prinsipp. Be elevene finne prinsippet som er fremhevet i setningen. Du kan gjenta noen ganger med forskjellige setninger.

Følgende beretning, tilpasset fra artikkelen “Jeg vil handle i tro” av Elizabeth Maki (history.ChurchofJesusChrist.org), handler om en mann som ble påvirket av restriksjonene vedrørende prestedømmet. For å lære om restriksjonene vedrørende prestedømmet kan du se overskriften til Offisiell erklæring 2 på slutten av Lære og pakter.

Du kan vise eller dele ut et eksemplar av utdelingsarket “George Rickfords historie” nedenfor.

Mens du leser bror Rickfords beretning, kan du se etter konkrete tegn på hvert av prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap på hans reise.

George Rickfords historie

Mormons bok – lærerhåndbok – Kjenn læren: 2 Nephi 26:33: “Alle er like for Gud”

I 1969, traff George Rickford, en ung voksen som bodde i Leicester i England, misjonærene fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. George motsatte seg først budskapet deres, men til slutt begynte han å møte med misjonærene. Etter tre måneder med intens undersøking våknet George en morgen med en overbevisning om at Kirken var sann.

George var ivrig etter å dele sitt nye vitnesbyrd med eldstene. Før han kunne gjøre det, informerte de ham om at han ikke ville være kvalifisert til å motta prestedømmet som medlem av Kirken fordi han var av blandet rase, noe som betydde at han hadde forfedre med sort afrikansk avstamning.

En dag snakket George med en nær venn om sine erfaringer med misjonærene og begynte å undervise sin venn om profeten Joseph Smith. Han fortalte: “Da jeg fortalte denne historien, var det som om jeg våknet opp og noe tok over og jeg strålte.”

Erfaringen bekreftet Georges vitnesbyrd på nytt, men hans bekymringer angående restriksjonene vedrørende prestedømmet vedvarte. Da han ba om ytterligere forståelse, kom dette budskapet til ham: “Du behøver ikke å forstå alt om mitt evangelium før du forplikter deg til det. Hvorfor viser du ikke din tro ved å ta imot det du har hørt og la resten ligge i mine hender?”

Trøstet av dette budskapet, svarte George bønnfylt: “Ja, Herre, jeg vil. Jeg vil handle i tro. Og forresten, takk skal du ha.” To måneder senere ble George døpt, og ble et trofast medlem av Kirken.

I 1975, tre år før åpenbaringen om prestedømmet, uttrykte George sin tro på en rettferdig Gud og skrev at han aksepterte restriksjonene “i tro uten forbehold”. Han la til: “Jeg er bare takknemlig for at Herrens prestedømme igjen er på jorden, med alle dets tilhørende velsignelser, myndighet og ansvar. Det betyr mindre for meg hvem som har det og hvem som ikke har det, og mye mer hvordan det blir brukt.”

I 1978 fikk George høre om åpenbaringen om å gi prestedømmet til alle verdige menn (se Offisiell erklæring 2).

Da George kom hjem, snakket han og June [hans kone] hele natten om hva nyheten ville bety for familien. Endringen var monumental. Neste morgen ble George Rickford ordinert til prest i Det aronske prestedømme. To måneder senere ble han ordinert til sytti og ble seniormedlem av De syttis quorum i staven. To måneder etter det igjen ble George og June Rickford beseglet i London England tempel sammen med sine fire barn” (“Jeg vil handle i tro”).

  • Hva tror du George kan ha følt da han hørte at han ikke var kvalifisert til å motta prestedømmet?

Du kan la elevene dele sin innsikt ved først å spørre: “Hvilke tegn så du på at bror Rickford brukte hvert av prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap?” Alternativt kan elevene gå sammen to og to eller i små grupper for å besvare følgende spørsmål eller få tildelt ett prinsipp å fokusere på.

Handle i tro

  • På hvilke måter handlet bror Rickford i tro? Hvordan hjalp dette ham?

Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv

  • Hvordan hjalp vår himmelske Faders svar på bror Rickfords bønn ham å se situasjonen i et evig perspektiv? Hvordan hjalp dette bror Rickford å følge Herren?

Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

  • På hvilke måter var Den hellige ånd en guddommelig utpekt kilde som hjalp bror Rickford?

  • Hvilke andre guddommelig utpekte kilder i vår tid kan hjelpe noen som har spørsmål om restriksjonene vedrørende prestedømmet? Hvordan kan Offisiell erklæring 2 og 2 Nephi 26:33 hjelpe dem?

For mer informasjon for spørsmål om restriksjonene vedrørende prestedømmet kan du se delen “Kommentar og bakgrunnsinformasjon” på slutten av denne leksjonen.

Det kan være nyttig å stille flere spørsmål som dette: Hvorfor tror du 2 Nephi 26:33 er et Kjenn læren-skriftsted? Hva har du lært eller følt i ditt studium i dag? Hvordan kan du personlig anvende bror Rickfords eksempel og dette skriftstedet i ditt liv?

Avslutt med å bære vitnesbyrd om Guds kjærlighet til alle sine barn, eller be elevene uttrykke sine følelser og erfaringer med å være like for Gud.

Kjenn læren – repetisjon

Følgende repetisjonsaktivitet skal brukes i en leksjon som vil bli undervist ikke så lenge etter denne.

Del elevene inn i små grupper. Be elevene i hver gruppe bytte på å si ett ord eller tall om gangen til gruppen har fullført hele henvisningen og nøkkeluttrykket “2 Nephi 26:33: ‘Alle er like for Gud’”. Den første eleven sier for eksempel “2”, den andre eleven sier “Nephi”, og så videre, helt til en elev sier det siste ordet: “Gud”. Deretter kan neste elev begynne på nytt med å si “2”.

Be hver gruppe fremsi henvisningen og nøkkeluttrykket riktig så mange ganger de kan i løpet av en bestemt tid.