Seminar
2 Nephi 11–19: Oversikt


“2 Nephi 11–19: Oversikt”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“2 Nephi 11–19: Oversikt”, Mormons bok – lærerhåndbok

2 Nephi 11–19

Oversikt

Nephi elsket sin bror Jakobs og profeten Jesajas vitnesbyrd så høyt at han nedtegnet dem sammen med sitt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus. Han sa om Jesaja: “Min sjel fryder seg over hans ord” (2 Nephi 11:2). Jesaja brukte symbolsk språk for å beskrive Herrens makt og hellighet. Han profeterte også om Frelseren, og nevnte flere av hans titler og egenskaper.

Forbered deg på å undervise

Følgende informasjon inneholder forslag til lærerne om hva det kan være nødvendig å forberede før hver leksjon.

2 Nephi 11

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen kan bidra til å styrke elevenes vitnesbyrd om at Jesus Kristus virkelig lever.

2 Nephi 12–15

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen kan hjelpe elevene å forstå Jesajas symbolske profetier og grunne på hvordan disse profetiene kan hjelpe dem i livet deres.

  • Elevforberedelse: Forklar for elevene at Nephi skrev mange kapitler av Jesajas profetier inn i sin egen opptegnelse, og at Jesaja brukte mye symbolikk. Les 2 Nephi 12:1–3 eller 2 Nephi 14:5–6, og grunn på hva disse versene kan bety.

  • Innhold som kan vises: På den ene siden av tavlen, en tegning av et fjell, merket med henvisningen 2 Nephi 12:1–3; på den andre siden av tavlen, en tegning av en sky og en lysstøtte, merket med henvisningen 2 Nephi 14:5–6

  • Undervisningsforslag for videokonferanser: Når elevene studerer symbolikken i fjellet, skyen og lysstøtten, kan du eller en elev illustrere disse symbolene ved hjelp av whiteboard-verktøyet. Når elevene drøfter hva disse symbolene betyr, kan notater legges til i nærheten av illustrasjonen.

2 Nephi 16

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen kan hjelpe elevene å forstå Herrens evne til å tilgi og rense dem.

  • Elevforberedelse: Be elevene grunne på følgende spørsmål: Hva ønsker en kjærlig Gud at vi skal forstå når vi føler at vi ikke er gode nok?

  • Bilder som kan vises: Flere bilder av Frelseren som viser seg for mennesker på jorden

2 Nephi 17–19

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen er ment å hjelpe elevene å stole på Jesus Kristus ved å studere hans egenskaper og titler.

  • Elevforberedelse: I sitt daglige skriftstudium kan elevene identifisere noen av Frelserens titler og grunne på hva disse titlene kan bety og hvordan de kan hjelpe dem å stole mer på og elske Frelseren.

  • Undervisningsforslag for videokonferanser: For å hjelpe elevene å forstå bakgrunnen for disse kapitlene, kan du be noen av dem om å representere kong Akas av Juda, hans sønn kong Hiskia, kong Resin av Syria, kong Pekah av Israel og kongen av Assyria. Elevene kan forberede navneskilt før leksjonen eller midlertidig endre profilnavnet sitt til personen de representerer. Du kan be eleven som representerer kong Akas, om å lese Herrens ord til ham i 2 Nephi 17:3–4, 7, og eleven som representerer kong Hiskia, om å lese 2 Nephi 18:11–13, 17.

Kjenn læren – repetisjon 4

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen er ment å hjelpe elevene å anvende læren som undervises i forskjellige Kjenn læren-skriftsteder i Mormons bok.

  • Elevforberedelse: Be elevene forberede seg på å dele et favorittskriftsted og fortelle hvorfor det er ett av deres favoritter. Du kan be dem inkludere hvordan det angår deres liv. Det kan være nyttig å be noen elever være forberedt på å dele.

  • Video:President Nelson – Skriftene lærer oss om Jesus Kristus” (0:59)

  • Utdelingsark: Oversikten over Kjenn læren-henvisninger og nøkkeluttrykk