Seminarie
Moroni 10:1–7: Zelf een getuigenis van het Boek van Mormon ontvangen


‘Moroni 10:1–7: Zelf een getuigenis van het Boek van Mormon ontvangen’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Moroni 10:1–7’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Moroni 10:1–7

Zelf een getuigenis van het Boek van Mormon ontvangen

Afbeelding
jongeren lezen in het Boek van Mormon

Heeft de Geest je ingegeven of laten voelen dat het Boek van Mormon waar is? Zo ja, wat heb je hiervoor ervaren of gedaan? Moroni benadrukt in één van zijn laatste geschriften dat God de bron van alle waarheid is. Door God kunnen we zelf een getuigenis ontvangen dat het Boek van Mormon waar is, dat Jezus Christus bestaat, en van ‘de waarheid van alle dingen’ ‘door de macht van de Heilige Geest’ (Moroni 10:5). Door deze les kun je zelf te weten komen dat het Boek van Mormon waar is.

Een getuigenis van het Boek van Mormon

Bedenk in welke van de volgende uitspraken je je het meest kon vinden toen je het Boek van Mormon ging bestuderen:

  • Ik weet niet zeker of ik weet dat het Boek van Mormon waar is.

  • Ik vertrouw op anderen die me hebben verteld dat het Boek van Mormon waar is.

  • Ik heb ingevingen van de Heilige Geest ontvangen dat het Boek van Mormon waar is.

Bedenk wat je getuigenis van het Boek van Mormon nu is. Denk bij je studie na over de volgende stappen die de Heer wil dat je zet om je getuigenis te verkrijgen, te verdiepen of te behouden.

Moroni’s aansporing

Moroni heeft enkele leringen van zijn vader opgeschreven en vertelt hoe iemand zelf te weten kan komen of het Boek van Mormon waar is.

Lees Moroni 10:3–5 en markeer hoe we volgens Moroni kunnen weten dat het Boek van Mormon waar is. Je kunt ook de video ‘Moroni nodigt iedereen uit om tot Christus te komen’ bekijken vanaf tijdcode 4:39 tot 5:32, op ChurchofJesusChrist.org.

Moroni 10:4–5 is een Schrifttekst kerkleerbeheersing. Overweeg om Schriftteksten kerkleerbeheersing zo te markeren dat je ze makkelijk kunt terugvinden. In de volgende les is er gelegenheid om te oefenen met het toepassen van de leer uit deze tekst op een vraag of situatie.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Beantwoord de vragen onder twee van de volgende drie kopjes.

Lees het Boek van Mormon

President Russell M. Nelson legde enkele zegeningen uit die we ontvangen als we het Boek van Mormon bestuderen. Bedenk hoe jij deze zegeningen tijdens jouw studie hebt ervaren.

Ik beloof dat u, als u het Boek van Mormon elke dag in gebed bestudeert, elke dag betere keuzes zult maken. Ik beloof dat bij het overpeinzen van wat u bestudeert de vensters van de hemel open zullen gaan en u antwoord op uw vragen en richting voor uw leven zult krijgen. (Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 62–63.)

  • Heb je een van de zegeningen ervaren die president Nelson heeft beloofd aan hen die het Boek van Mormon bestuderen?

Als we de zegeningen herkennen die we ontvangen als we in het Boek van Mormon lezen, is dat een bevestiging dat het waar is en dat het van God komt.

Bedenk hoe barmhartig de Heer is geweest

  • Ken je een aantal voorbeelden uit de Schriften van mensen die de barmhartigheid van de Heer hebben ontvangen? Je kunt er een paar opzoeken, zoals Nephi (2 Nephi 4:20–25), Alma de jonge (Alma 36:17–21) of de Nephieten die tijdens het bezoek van de Heiland door Hem werden genezen (3 Nephi 17:6–9).

  • Wat zijn een aantal voorbeelden van de barmhartigheid van de Heer in jouw leven of het leven van iemand die je kent?

  • Waarom denk je dat je door de Heilige Geest een getuigenis van het Boek van Mormon kunt ontvangen, wanneer je bedenkt hoe barmhartig de Heer is geweest?

Vraag God met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus

  • Wat betekent het om God met een oprecht hart te vragen? Met een eerlijke bedoeling? Met geloof in Jezus Christus (Moroni 10:4)? Als je deze vraag niet kunt beantwoorden, lees dan Geschiedenis van Joseph Smith 1:10–17. Ga na hoe de jonge Joseph Smith met een oprecht hart, een eerlijke bedoeling en geloof in Christus bad. (NB De zinsnede ‘een eerlijke bedoeling’ betekent dat je oprecht naar je ontvangen openbaring zult handelen wanneer je een antwoord op je gebeden hebt gekregen.)

  • Hoe kunnen we, als we dit doen, door de Heilige Geest een getuigenis van het Boek van Mormon ontvangen?

Mijn persoonlijke getuigenis van het Boek van Mormon

President Henry B. Eyring van het Eerste Presidium heeft verteld hoe hij de belofte van Moroni heeft toegepast. Lees het volgende citaat of bekijk de video ‘Een levend getuigenis’ vanaf tijdcode 13:51 tot 14:31, op ChurchofJesusChrist.org.

Ik hoop dat jullie allemaal die belofte op de proef hebben gesteld of dat binnenkort zullen doen. Het antwoord komt misschien niet in een enkele krachtige geestelijke ervaring. Bij mij verliep dat aanvankelijk stilletjes. Maar elke keer als ik daarna in het Boek van Mormon las en erover bad, kwam het met meer kracht tot mij.

Ik ben niet afhankelijk van wat er in het verleden is gebeurd. Om mijn levende getuigenis van het Boek van Mormon te behouden, ontvang ik de belofte van Moroni vaak. Voor mij is de zegen van een getuigenis niet een permanente vanzelfsprekendheid. (Henry B. Eyring, ‘Een levend getuigenis’, Liahona, mei 2011, 127.)

  1. Beantwoord ten minste twee van de volgende vragen:

    • Hoe zijn de woorden van president Eyring op ons van toepassing, ongeacht hoe vaak we het Boek van Mormon hebben gelezen?

    • Op welke manieren kan de Heilige Geest tot ons getuigen dat het Boek van Mormon waar is?

    • Hoe versterkt een getuigenis van het Boek van Mormon je band met en getuigenis van onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus?

Noteer in je studiedagboek wat je kunt doen om de beginselen in Moroni 10:3–5 toe te passen. Bedenk hoe je het Boek van Mormon kunt blijven bestuderen, de barmhartigheid van de Heer indachtig kunt blijven en God om een getuigenis door de Heilige Geest kunt blijven vragen. Waar en wanneer ga je dat doen? Hoe zou de Heer jouw gebeden kunnen verhoren?