Seminar
Kjenn læren: Ether 12:6 – “Dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd”


“Kjenn læren: Ether 12:6 – ‘Dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd’”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Kjenn læren – Ether 12:6”, Mormons bok – elevhåndbok

Kjenn læren: Ether 12:6

“Dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd.”

Bilde
to unge voksne kvinner drøfter

I ditt studium av Ether 12:1–22 lærte du å utøve tro på Jesus Kristus og hans evangelium, før du fikk et åndelig vitnesbyrd om sannheten (se Ether 12:6). Denne leksjonen kan hjelpe deg med å lære Kjenn læren-skriftstedet og nøkkeluttrykket for Ether 12:6 utenat, forklare læren som undervises i skriftstedet, og bruke prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap i virkelige situasjoner.

Forklar og lær utenat

I forrige leksjon lærte du følgende sannhet av Ether 12:6: Hvis vi ønsker et åndelig vitnesbyrd, må vi først utøve tro på Jesus Kristus og hans evangelium.

Bilde
ikon, skriv ned
  1.  For å hjelpe til å forklare læresetningene i Ether 12:6 kan du bruke uttrykk fra verset og dine egne ord til å besvare følgende spørsmål:

    • Hvilke råd gis i Ether 12:6 til dem som har ubesvarte spørsmål eller ennå ikke “ser” sannheten?

Bruk din egen teknikk for å lære utenat, eller det følgende forslaget for å hjelpe deg å lære skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket utenat.

President Ezra Taft Benson (1899–1994) underviste at enhver til slutt bare har sin tro å falle tilbake på, og så må ta kampen opp (se “Mormons bok er Guds ord”, Lys over Norge, aug. 1975, 44). Med andre ord: Hver enkelt må selv bestemme seg for å tro på og kjenne sannheten.

Lag en tegning der en strekfigur som forestiller deg, støtter seg mot en stor mur. Bruk muren for å hjelpe deg å lære utenat henvisningen til Ether 12:6 og nøkkeluttrykket. Skriv “Ether 12:6” øverst på muren, og skriv så “Dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd” på veggen flere ganger. Når hele plassen på veggen er fylt med nøkkeluttrykket, kan du prøve å si det høyt noen ganger uten å se.

Anvendelsesaktivitet

Gjennomgå avsnitt 5–12 i delen “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2023) for å hjelpe deg å reagere på den følgende situasjonsbeskrivelsen.

Christiana og Niceta er bestevenner. Christiana er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Hun prøver så godt hun kan å være et godt eksempel for Niceta, som ikke tror på organisert religion. Niceta stiller ofte spørsmål ved Christianas tro og lurer på hvorfor hun går i kirken på søndager, betaler tiende, etterlever Visdomsordet og velger å kle seg sømmelig.

Christiana forklarer for Niceta at hun føler at budene og normene hun etterlever, er sanne og sendt fra Gud. Niceta svarer vennlig: “Hvordan kan du si at du vet at disse tingene er sanne? Hvordan kan du vite at noe du ikke kan se, er sant?”

Bruk prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap og læresetningene i Ether 12:6 til å hjelpe Niceta med spørsmålene hennes.

  1. Svar på minst ett spørsmål under hver av følgende overskrifter:

Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv

  • Hvilke prinsipper eller sannheter ville du ønske å hjelpe Niceta å forstå bedre? Hvorfor?

  • Hva kan du dele med Niceta om Herren og hvordan han arbeider med oss?

Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

  • Hvilke læresetninger fra Ether 12:6 kan være til hjelp i denne situasjonen? Hvorfor?

  • Vet du om noen andre skriftsteder eller uttalelser fra Kirkens ledere som kan gi Niceta hjelp og veiledning?

Handle i tro

  • Hvilke erfaringer har du eller andre hatt med å utøve tro på Jesus Kristus? Hvordan kan det å dele disse med Niceta, kanskje motivere henne til å handle i tro?

  • Hvilke trofaste handlinger kan du anbefale Niceta å begynne å gjøre?