Seminaari
Eter 12:1–22: Todistuksen saaminen totuudesta


”Eter 12:1–22: Todistuksen saaminen totuudesta”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Eter 12:1–22”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Eter 12:1–22

Todistuksen saaminen totuudesta

Kuva
nuoria naisia tutkimassa evankeliumia

Mikä on auttanut sinua pyrkiessäsi oppimaan hengellistä totuutta? Kerrottuaan jerediläisten historiaa monen vuoden ajalta Moroni alkoi kertoa profeetta Eterin palvelutehtävästä. Sitten Moroni kertoi siunauksista, joita koituu uskon osoittamisesta Jeesukseen Kristukseen, kuten siitä, kuinka uskomme koetteleminen voi auttaa meitä saamaan todistuksen totuudesta. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua osoittamaan uskoa, jotta saisit hengellisen todistuksen totuudesta.

”Mistä sinä tiedät?”

Sisar Rebecca L. Craven, toinen neuvonantaja Nuorten Naisten ylimmässä johtokunnassa, on kertonut seuraavan kokemuksen keskustelusta erään nuoren naisen kanssa:

Kuva
Sisar Rebecca L. Craven

Minulla oli suloinen kokemus erään kultaisen nuoren naisen kanssa, joka esitti hyvin vilpittömän kysymyksen: ”Sisar Craven, mistä sinä tiedät, että mikään kirkossa on totta? Minä en nimittäin tunne mitään.”

Ennen kuin kiiruhdin vastaamaan, esitin hänelle ensin muutamia kysymyksiä. ”Kerro minulle, miten tutkit pyhiä kirjoituksia itseksesi.”

Hän vastasi: ”En lue pyhiä kirjoituksia.”

Kysyin: ”Entä perheesi kanssa? Tutkitteko yhdessä Tule ja seuraa minua -aineistoa?”

Hän vastasi: ”Emme.”

Kysyin hänen rukouksistaan: ”Mitä tunnet, kun rukoilet?”

Hän vastasi: ”Minä en rukoile.” (Rebecca L. Craven, ”Tehkää sitä, millä on eniten merkitystä”, Liahona, toukokuu 2022, s. 62)

  • Mitä voisit kokemustesi perusteella sanoa auttaaksesi tätä nuorta naista?

Mieti, mistä hengellisistä totuuksista haluaisit saada hengellisen todistuksen tai vahvemman todistuksen. Voisit kirjoittaa ne opiskelupäiväkirjaasi. Kun opiskelet tänään, pane merkille opetuksia, jotka voivat auttaa sinua saamaan hengellisen todistuksen tai vahvistamaan todistustasi.

”Uskonne on koeteltu”

Kun Moroni jatkoi jerediläisten aikakirjan lyhentämistä, hän esitteli profeetta Eterin palvelutehtävän. Vaikka Eter oli syntynyt vankeudessa ja elänyt niiden ihmisten keskuudessa, jotka hylkäsivät profeetat (ks. Et. 11:20–23), hän eli vanhurskaasti ja Jumala kutsui hänet profeetaksi.

Lue Et. 12:2–5 ja pane merkille, kuinka jerediläiset ottivat vastaan Eterin saarnaamisen.

  • Miksi ihmiset kieltäytyivät uskomasta Eterin sanoja?

Lue Et. 12:6 ja pane merkille, mitä Moroni opetti siitä, kuinka saamme hengellisen todistuksen totuudesta.

Et. 12:6 on oppien hallinnan kohta. Voisit merkitä oppien hallinnan kohdat pyhiin kirjoituksiisi selvästi erottuvalla tavalla, jotta löydät ne helposti. Saat seuraavassa oppiaiheessa tilaisuuden harjoitella tässä kohdassa käsiteltävän opin soveltamista johonkin kysymykseen tai tilanteeseen.

Vanhin Richard G. Scott (1928–2015) kahdentoista apostolin koorumista esitti yhden merkityksen ilmaukselle uskonne koetus:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Voitte oppia käyttämään uskoa paremmin soveltamalla tätä Moronin opettamaa periaatetta: ”Usko on sellaista, mitä toivotaan mutta ei nähdä; älkää siis kiistäkö siksi, ettette näe, sillä te ette saa todistusta, ennen kuin uskonne on koeteltu” [Et. 12:6, korostus lisätty]. Niinpä joka kerta kun koettelette uskoanne eli menettelette kelvollisesti saamanne vaikutelman mukaan, saatte vahvistavan osoituksen Hengestä. Nuo tunteet lujittavat uskoanne. Uskonne voimistuu, kun teette niin toistuvasti. (Richard G. Scott, ”Uskon tukea antava voima epävarmuuden ja koetusten hetkinä”, Liahona, toukokuu 2003, s. 76)

  • Mitä sellaista opit jakeen Et. 12:6 ja tämän lausunnon pohjalta, mikä voisi auttaa jotakuta, joka haluaa saada hengellisen todistuksen tai vahvemman todistuksen totuudesta?

Yksi totuus, jonka voimme oppia jakeesta Et. 12:6, on se, että jos haluamme saada hengellisen todistuksen, meidän täytyy ensin osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa.

Sisar Rebecca L. Craven on kertonut, kuinka hän vastasi nuorelle naiselle, jonka kanssa hän keskusteli:

Kuva
Sisar Rebecca L. Craven

Vastaukseni hänelle oli yksinkertainen: ”Jos haluat tietää jotakin, sinun on tehtävä jotakin.”

Eikö se olekin totta kaikessa, mitä haluamme oppia tai tietää? Kehotin uutta ystävääni aloittamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaisen tekemisen: rukoilemaan, tutkimaan, palvelemaan muita ja luottamaan Herraan. Kääntymys ei tule siten, että on tekemättä mitään. Se tulee Pyhän Hengen voimalla, kun pyrimme tarkoituksellisesti tietämään pyytämällä, etsimällä ja kolkuttamalla. Se tulee tekemällä. (Rebecca L. Craven, ”Tehkää sitä, millä on eniten merkitystä”, Liahona, toukokuu 2022, s. 62)

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Miksi se, että osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen teoillamme, mahtaa olla olennainen osa sitä, että saamme hengellisen todistuksen Hänestä ja Hänen evankeliumistaan?

    • Kuinka Vapahtajan evankeliumin mukaan eläminen voi vaikuttaa tunteisiimme Häntä kohtaan?

Esimerkkejä uskosta

Mieti kokemuksia, joissa olet itse tai joku muu on saanut hengellisen todistuksen, koska olette eläneet Vapahtajan evankeliumin mukaan ja osoittaneet uskoa Häneen.

Voit nähdä esimerkin henkilöstä, joka vahvistui, kun hän osoitti uskoa Vapahtajaan, videolta ”Pure and Simple Faith” [Puhdas ja yksinkertainen usko] (5.21), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

Jatkaessaan saarnaansa Moroni kertoi monia esimerkkejä ihmisistä, joita siunattiin, kun he osoittivat uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Lue Et. 12:7–22 ja pane merkille, kuinka Herra siunasi näitä ihmisiä, jotka osoittivat uskoa Häneen. Voisit merkitä esimerkit, jotka kiinnittävät huomiosi.

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa ainakin toiseen seuraavista kysymyksistä:

    • Mikä näistä uskon esimerkeistä teki sinuun suurimman vaikutuksen? Miksi?

    • Kuinka yksi tai useampi tutkimistasi esimerkeistä voisi auttaa sinua omassa elämäntilanteessasi?

Mieti, kuinka voit soveltaa tänään oppimiasi asioita omaan elämääsi. Kirjoita muistiin kaksi tai kolme tekoa, joihin voit ryhtyä osoittaaksesi uskoa Jeesukseen Kristukseen ja saadaksesi todistuksen Vapahtajan evankeliumista tai vahvistaaksesi sitä.