Seminar
Ether 4–5: “Utfolde for dem alle mine åpenbaringer”


“Ether 4–5: ‘Utfolde for dem alle mine åpenbaringer’”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Ether 4–5”, Mormons bok – elevhåndbok

Ether 4–5

“Utfolde for dem alle mine åpenbaringer”

Bilde
gullplatene

Føler du deg klar til å lære mer av Herren? Hva kan du gjøre hvis du ikke er det? Herren befalte Moroni å forsegle beretningen om Jareds brors syn og forklarte at disse skriftene vil bli åpenbart når folk har tro som Jareds bror. Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å forstå hva du kan gjøre for å få ytterligere åpenbaring.

Når vi er klare

Tenk på en gjenstand som er spesielt verdifull for deg eller familien din.

  • Hvorfor er du kanskje svært forsiktig med å la et lite barn håndtere denne gjenstanden, selv om du liker å dele den med andre?

  • Hva ville et barn trenge å lære eller gjøre før du kan la det håndtere denne gjenstanden?

På samme måte elsker Herren å åpenbare sannheter for oss, men han venter til vi er klare til å motta dem (se Alma 12:9–11).

Den forseglede delen av Mormons bok

Et eksempel på at Herren venter med å åpenbare sannheten til vi er klare, er den forseglede delen av Mormons bok. Joseph Smith ble befalt å ikke åpne eller oversette den delen (se Ether 5:1). Den inneholder en opptegnelse om synet som ble gitt til Jareds bror.

For å hjelpe deg å lære om den forseglede delen av Mormons bok, kan du bruke skriftstedene som er oppført i parentes, til å besvare de følgende sant eller usant-spørsmålene.

  1. Frelseren viste seg for Jareds bror og betjente ham (Ether 3:20).

  2. Herren viste Jareds bror alle jordens innbyggere, både i fortiden og fremtiden, og holdt ikke noe tilbake fra ham (Ether 3:25; 4:4).

  3. Herren befalte Jareds bror å skrive ned det han hadde lært, og å forsegle opptegnelsen. Det var på et språk Herren hadde forvirret og ikke kunne leses uten guddommelige uttydere (Ether 3:21–22, 24, 27; 4:1).

  4. Herren ga Jareds bror tre stener som kunne brukes til å oversette opptegnelsen (Ether 3:23–24, 28).

  5. Ingen har lest Jareds brors opptegnelse (Ether 4:2–5).

De riktige svarene er inkludert på slutten av leksjonen.

Få ytterligere åpenbaring

Gjennom Moroni åpenbarte Herren hva vi må gjøre for å komme til ham, motta åpenbaring og forberede oss til å motta ytterligere åpenbaring, som finnes i den forseglede delen av Mormons bok.

Les Ether 4:5–15 nøye, og se etter måter å fullføre den følgende sannheten på. Uttrykket “disse ting” i vers 8 og 11 sikter til Mormons bok. Et slør, som i eksempelet i vers 15, er en gardin eller tøystykke som brukes til å dekke eller skjule noe.

  • Herren vil velsigne oss med ytterligere åpenbaring når vi …

De følgende uttrykkene kan være måter du fullførte sannheten ovenfor på. Du kan markere dem i ditt eksemplar av Skriftene eller skrive dem ned i studiedagboken.

  • “[omvender oss] … og [blir] rene for Herren” (Ether 4:6)

  • “[utøver] tro” (Ether 4:7)

  • “tror disse ting” (med henvisning til det Herren allerede har åpenbart, spesielt Mormons bok) (Ether 4:8, 11)

  • “[kommer] til [Frelseren]” (Ether 4:13–15)

  • be “med et sønderknust hjerte og en angrende ånd” (Ether 4:15)

Hvis det vil hjelpe deg å forstå noen av disse uttrykkene bedre, kan du slå opp nøkkelord i Veiledning til Skriftene, Topical Guide eller Evangeliebibliotek-appen. Det kan for eksempel være nyttig å slå opp “Sønderknust hjerte” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
ikon, skriv ned
  1. For å hjelpe deg å forstå og føle betydningen av disse handlingene, kan du gjøre minst ett av følgende:

    1. Tenk på et eksempel fra Skriftene eller vår tid der noen gjorde en eller flere av disse handlingene. Skriv hvordan disse handlingene førte til hjelp og åpenbaring fra Herren.

    2. Tenk på en gang da en eller flere av disse handlingene førte til et svar eller en veiledning fra Herren i ditt liv. (Et eksempel kan være å grunne på det du har lært av og tror gjennom ditt studium så langt i Mormons bok, og hvordan det har ført til åpenbaring i ditt liv.)

  1. Svar på følgende spørsmål:

    • Hvorfor tror du Herren velsigner oss med mer åpenbaring når vi lever slik han beskrev det i vers 5–15?

    • Hvorfor kan det å unnlate å bli den type mennesker som beskrives av Herren, gjøre oss uforberedt på ytterligere åpenbaring?

    • Hva lærer dette deg om Herren og hva slags mennesker han ønsker at vi skal bli?

Herren vil åpenbare den forseglede delen av Mormons bok i sin “egen beleilige tid” (2 Nephi 27:21) når vi utøver samme tro som Jareds bror (se Ether 4:7). På samme måte kan det finnes ytterligere åpenbaring som Herren venter på å gi deg. Gjør følgende for å avslutte denne leksjonen:

  • Gjennomgå beskrivelsen i disse versene av dem som utøver tro og blir helliggjort, tenk over på hvilke måter du er som dem, og på hvilke måter du kan trenge å forbedre deg på.

  • Grunn og be for å få vite hva Herren ønsker at du skal gjøre for å motta ytterligere åpenbaring fra ham. Skriv ned tankene og følelsene dine i studiedagboken.

Svar på quizen: De tre første svarene er sanne, mens de to siste er usanne.