Seminarie
Ether 4–5: ‘Hun al mijn openbaringen ontvouwen’


‘Ether 4–5: “Hun al mijn openbaringen ontvouwen”’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Ether 4–5’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Ether 4–5

‘Hun al mijn openbaringen ontvouwen’

Afbeelding
de gouden platen

Voel je je klaar om meer van de Heer te leren? Zo niet, wat kun je dan doen? De Heer beveelt Moroni het verslag van het visioen van de broer van Jared te verzegelen. Hij legt uit dat het geopenbaard zal worden wanneer de mensen geloof zoals de broer van Jared zullen hebben. In deze les leer je wat je kunt doen om meer openbaring te ontvangen.

Als we klaar zijn

Denk aan een voorwerp dat bijzonder waardevol is voor jou of je familie.

  • Waarom zou je, hoewel je dit voorwerp graag aan anderen toont, toch heel voorzichtig zijn om een klein kind eraan te laten zitten?

  • Wat moet een kind leren voor je het voorwerp aan zijn of haar hoede toevertrouwt?

Evenzo openbaart de Heer ook graag waarheden aan ons, maar wacht Hij ermee tot we er klaar voor zijn (zie Alma 12:9–11).

Het verzegelde gedeelte van het Boek van Mormon

Een voorbeeld waarbij de Heer wacht om waarheid te openbaren totdat we er klaar voor zijn, is het verzegelde gedeelte van het Boek van Mormon. Joseph Smith krijgt het gebod om dat gedeelte niet te openen of te vertalen (zie Ether 5:1). Het bevat een verslag van het visioen aan de broer van Jared.

Om meer over het verzegelde gedeelte van het Boek van Mormon te weten te komen, beantwoord je met behulp van de Schriftteksten tussen haakjes de volgende vragen met goed of fout.

  1. De Heiland toont Zichzelf aan de broer van Jared en dient hem (Ether 3:20).

  2. De Heer toont de broer van Jared alle bewoners van de aarde, zowel in het verleden als de toekomst, en onthoudt hem niets (Ether 3:25; 4:4).

  3. De Heer draagt de broer van Jared op om op te schrijven wat hij te weten komt en daarna de kroniek te verzegelen. Hij schrijft in een taal die de Heer heeft verward en die zonder goddelijke uitleggers niet kan worden gelezen (Ether 3:21–22, 24, 27; 4:1).

  4. De Heer geeft de broer van Jared drie stenen waarmee de kroniek vertaald kan worden (Ether 3:23–24, 28).

  5. Niemand heeft de kroniek van de broer van Jared gelezen (Ether 4:2–5).

De juiste antwoorden staan aan het einde van de les.

Meer openbaring ontvangen

De Heer openbaart via Moroni wat we moeten doen om tot Hem te komen, openbaring te ontvangen en ons voor te bereiden op meer openbaring in het verzegelde gedeelte van het Boek van Mormon.

Lees Ether 4:5–15 aandachtig en let op manieren om de volgende waarheid aan te vullen. De zinsnede ‘deze dingen’ in vers 8 en 11 verwijst naar het Boek van Mormon. Een sluier, zoals in het voorbeeld in vers 15, is een gordijn of een stuk doek dat wordt gebruikt om iets te verbergen.

  • De Heer zal ons met meer openbaring zegenen als we …

Je hebt de bovenstaande waarheid mogelijk met de volgende zinsneden aangevuld. Markeer ze in je Schriften of noteer ze in je studiedagboek:

  • ons ‘bekeren […] en rein worden voor het aangezicht van de Heer’ (Ether 4:6)

  • ‘geloof oefenen’ (Ether 4:7)

  • ‘deze dingen [geloven]’ (doelend op wat de Heer al heeft geopenbaard, vooral het Boek van Mormon) (Ether 4:8, 11)

  • tot de Heiland komen (zie Ether 4:13–15)

  • bidden ‘met een gebroken hart en een verslagen geest’ (Ether 4:15)

Als je een van die zinsneden beter wilt begrijpen, zoek dan trefwoorden op in de Gids bij de Schriften of de app Evangeliebibliotheek. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om ‘gebroken hart’ in de Gids bij de Schriften op te zoeken.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Doe het volgende om het belang van deze acties te begrijpen en te voelen:

    1. Denk aan een Schriftuurlijk of hedendaags voorbeeld van iemand die een of meer van de genoemde acties uitvoert. Schrijf op hoe die acties hulp en openbaring van de Heer tot gevolg hebben.

    2. Denk aan een moment waarop een of meer van die acties je antwoord of leiding van de Heer hebben opgeleverd. (Overdenk bijvoorbeeld wat je tot nu toe door je studie in het Boek van Mormon hebt geleerd en bent gaan geloven, en hoe je daardoor openbaring hebt ontvangen.)

  1. Beantwoord de volgende vragen:

    • Waarom zou de Heer ons met meer openbaring willen zegenen als we volgens zijn beschrijving in vers 5–15 leven?

    • Waarom kan het feit dat we niet aan de beschrijving van de Heer voldoen ons onvoorbereid maken op verdere openbaring?

    • Wat leren we daaruit over de Heer en wat voor mensen Hij wil dat we worden?

De Heer zal het verzegelde gedeelte van het Boek van Mormon in de door Hem ‘bestemde tijd’ openbaren (2 Nephi 27:21) als we ons geloof oefenen zoals de broer van Jared dat heeft gedaan (zie Ether 4:7). Zo is er mogelijk ook meer openbaring die de Heer jou nog wil geven. Besluit deze les met het volgende:

  • Neem de beschrijving in deze verzen door van hen die geloof oefenen en geheiligd zijn, overdenk hoe je op hen lijkt en waarin je je nog kunt verbeteren.

  • Overpeins en bid om te weten te komen wat de Heer van je verwacht om meer openbaring van Hem te ontvangen. Noteer je gedachten en gevoelens in je studiedagboek.

Antwoorden goed-of-foutquiz: de eerste drie antwoorden zijn goed, de laatste twee zijn fout.